În fond, Sergiu Nicolaescu a fost un comunist de catifea.
Un fel de Gorki mai moderat, un fel de a. toma stilat, un fel de vădim mai abil…
A turnat când şi cât a fost nevoie, şi-a eliminat „partinic” potenţialii concurenţi.
Pintilie ar fi fost PINTILIE în cinematografia românească, adică tot ceea ce ESTE în spiritul celor neintoxicati de regimul apărat de comisarul Miclovan, o copie „de stânga” a lui Elliot Ness.
Mulţi spun că „învestiţia” în filmele lui Nicolaescu a fost „amortizată”.
Normal.
Când filmele lui invadau ecranele, programul TV era de 2 ore.
Îmi aduc aminte când în urmă unei razii pe lângă Biblioteca Americană am sfârşit, împreună cu alţi „declasaţi”, în arestul unei secţii de miliţie.
Un alt Miclovan m-a întrebat de ce dracului mă uit la porcării americane decât să urmăresc istoria neamului imortalizată pe ecrane de marele regizor.
Am iertat, dar nu uit.
Aşa cum nu vor uita mulţi intelectuali care au pătimit doar pentru simplul motiv că au îndrăznit să ştie că nu doar Pământul Desţelenit al lui Solohov dar şi Arhipelagul Gulag al lui Soljenitzin au luat Nobel-ul pentru literatură.
Drama Domnului Sergiu – la Judecata de Apoi – este că el nu ar fi ecranizat NICIODATĂ Arhipelagul, chiar dacă ar fi trăit 1000 de ani.
ion iliescu şi nicolae ceausescu ştiu de ce.
Nostalgicii comunişti nu vor afla, însă, NICIODATĂ pentru că lumea lor nu va evolua NICICÂND dincolo de magherniţa ideologică a Pistruiatului.
Cele mai recente contributii la rubrica Ultima Ora
Un gând despre Sergiu Nicolaescu
de Mircea Poeana (4-1-2013)3 ecouri
Cind ma gindesc ca azi chinezii au multi comunisti de catifea nu as zice ca asta e ceva iesit din comun. Daca si Ceausescu sau rusii ar fi inteles ca politica sa fie a politicienilor si economia lasata pe miinile cetatenilor cu initiativa azi poate lumea era mai buna.
Problema e ca Nicolaescu -R.I.P. a fost o non-valoare de regizor si artist. N-as putea nici macar sa-mi aduc aminte daca filmele lui au avut rating sau nu insa ne uitam la ele in lipsa de altceva. Mediocre, prost jucate, prost regizate. Eu, ca spectator, imi pot permite acum sa spun asta ca pe vremea aia, daca o spuneam eram in situatia de…Nu trageti domnule, Secaca. 🙂 this was a bad joke !!!! De ce ma refer la mine ca spectator si cetatean de rind? Pentru ca cel mai oribil lucru posibil e sa te minjeasca un coleg de breasla, sint citiva care nu inteleg asta.
Daca insa a facut cu filmele lui fericiti milioane de oameni eu sint doar un frustrat care face pe desteptul si el se odihneste in pace multumit de arta lui.Am un prieten care ride de mine cind ii spun asta, el zice ca un artist nu face arta pentru ca sa-i faca fericiti pe altii.
Așa este, este generația „comuniștilor cu față umană”, cei care, după dec. 89, au ieșit la iveală și au preluat puterea, puterea reală: Iliescu, Năstase, Păunescu, Nicolaescu, Isărescu, Stolojan, Băsescu… fiecare cu rolul lui, bine pus la punct și în locurile cheie ale societății. Competiția din 2004 nu a fost între un reformator și un antireformator, ci între două grupări ale securității „reformate” și mult mai abile. La fel a fost competiția din 2009. Cine nu intră în acest joc al puterii, pierde prin atacuri abile, multe pe la spate. s-a văzut în vară prin atacurile furibunde la adresa lui Antonescu, parcă el ar fi fost conducătorul României în ultimii 22 de ani. În mod evident, a fost respins să preia puterea, cu o asemenea forță încît nu cred că-și mai face iluzii pt 2014. Sau ne facem că muncim?
Nicolaescu a servit perfect puterea deoarece el însuși făcea parte din putere; Putere nu înseamnă numai președintele și guvernul, Puterea înseamnă distribuirea rețelei la nivel național și local. Nicolaescu a făcut filme istorice, deloc proaste, se pot urmări și azi, corespundeau perfect național-comunismului epocii, puse cap la cap pot forma un serial urmăribil chiar de tînăra generație.
Unul cîte unul, această linie 2 a PCR din anii ’70 și ’80 va dispărea, dar a avut timp să-și lase înlocuitori. Sînt vreo 800, cei care dețin peste 50 % din PIB și care controlează TOT.
Pe de altă parte, dacă nu era Sergiu, ar fi fost altul, poate mai bun, dar poate mai slab. Au și fost slujnici ai sistemului, fără același succes. Eu mă uit cu plăcere la unele filme ale sale, acum – de pildă – se dă pe unul din canale „Așa i-am condamnat pe toți la moarte”. Cine ce poate reproșa ceva acestui film? Poate unele stîngăcii de regie, de scenariu, de joc al actorilor…
Nicolaescu, Păunescu au reprezentat o epocă, au fost continuatorii ei și au profitat de acest avantaj. Gellu Naum, Ion Caraion, Ion Țuculescu… au fost, pe de altă parte, marii creatori ai acestei epoci, azi oarecum intrați în uitare, dar vor fi redescoperiți de fiecare generație, deoarece vor avea ceva de spus și peste 100 de ani.