caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Polemica



 

Contează dacă-ți faci sau nu cruce când treci pe lângă o biserică?

de (9-8-2009)
17 ecouri

Sondajul aparent anodin propus de Anton Constantinescu “Va faceți semnul crucii când treceți pe lângă o biserică?” http://www.romanialibera.com/voxpopuli/voxpopuli.php?n=crt
a provocat reacția iritată a unui cititor:

“Este o intrebare absurda si provocatoare in aceasta tara – stat national unitar conf.Constitutiei, compus majoritar din crestini ortodocsi care se inchina – unii uitand insa totul…Oriunde sunt analfabeti, abrutizati sau handicapati… Sunt exceptii, de inteles, de alta etnie si chiar, spre regretul meu, prea putine… Subanteleg in categorie si ungurii care se inchina la biserica lor… “

Nu mi-a fost clar ce legătură are statul național-unitar cu închinatul când treci pe lângă o biserică. Nu e singura incoerență: cei care sunt ortodocși și nu se închină sunt analfabeți, abrutizați sau handicapați? Și ce legătură au alte etnii (mai sunt oameni de alte etnii care sunt și ei ortodocși)? Ca atare i-am cerut precizări ortodoxistului iritat.

“In aceasta epoca de complect marasm, o publicatie trebuie sa aiba o tinuta educativa si principiala. Orice altceva cauta speculatia comerciala. Cele afirmate de mine sunt o in concordanta cu un sistem de valori normale, care trebuie sa existe in societate si spre care sa tindem !”

Cu alte cuvinte, cine nu se închină când trece pe lângă o biserică e anormal?

“Un om care gandeste inteligent are obligatoriu un sistem de valori ordonat pe o baza mistica…(vezi Eliade)”, răspunde ortodoxistul iritat.

Așa deci, dacă spune Eliade (nu știm dacă chiar a spus și în ce context a spus-o cel despre care nici acum la peste 20 de ani de la moartea sa nu se știe dacă era sau nu credincios) atunci trebuie toată lumea să se conformeze, iar cei care nu au un sistem de valori ordonat pe o bază mistică sunt ne-inteligenți (ca să nu spun proști)?

I-am spus persoanei respective că are o mentalitate totalitară, de tipul “cine nu e cu noi e împotriva noastră”.

“Daca esti crestin, ca marea majoritate a populatiei tarii – impreuna cu multi unguri, evrei, romi…gasiti ca este o „mentalitate” de combatut DUR…Oare de drepturile si spiritualitatea libere ale omului ati aflat???
Omiteti ca punctul de pornire este un sondaj, asa-zis liber, la care mi-am exprimat opinia ca nu orice subiect este oportun si controversabil azi…cum ar fi superioritatea vreunei religii, miturile fondatoare ale statelor, comparatia etniilor sau sistemul de valori ale civilizatiei…”
, vine replica promptă.

Așadar cineva care nu concepe ca un creștin ortodox să treacă pe lângă o biserică fără să-și facă cruce – într-un stat laic, care consacră deci separația față de religie – vorbește de drepturile omului!!!!!!!! În plus, persoana enunță și tabu-uri – lucruri care nu trebuie în niciun caz discutate.

”Din contra, eu va reprosez parti-pris religios si etnic !
M-am saturat de atacarea Romaniei pe planuri mai mult sau mai putin nascocite…”

Ați mai auzit-o pe asta cu atacul la România? Sigur, așa cum spuneam în mai multe articole, ortodoxismul militant merge mână în mână cu naționalismul pernicios și patriotard.

“Populatia este majoritar crestina si se manifesta in consecinta prin respect pt Biserica, inchinandu-se la trecerea prin fata ei. La fel cu a da binete unui vecin sau alt drumet, de a felicita pe fiecare de sarbatorile lui sau a avea condescendenta fata de cei varstnici…Chestii care nu se practica automat azi…doriti un sondaj?”, continuă neperturbat ortodoxistul.

Problema e că a te închina când treci pe lângă o biserică nu te face obligatoriu o persoană mai bună. Sunt destui cei pe care-i vezi închinându-se în mijloacele de transport în comun când trec pe lângă o biserică, după care se duc și se îmbată și când se întorc acasă își înjură sau chiar își bat soția.

Nu mă îndoiesc că Gigi Becali se închină cu evlavie de fiecare dată când trece pe lângă o biserică (de cele mai multe ori probabil într-o limuzină luxoasă), dar asta nu înseamnă că cineva îl absolvă de limbajul și în general comportamentul său profund necreștin din viața publică.

Acest închinat când treci pe lângă o biserică miroase foarte tare a ipocrizie, într-o societate în care religiozitatea, brusc regăsită după 45 de ani de persecuții, îmbracă adeseori un formalism și un conformism care nu fac decât să submineze orice formă de spiritualitate. Așa încât, că te închini sau nu dacă treci pe lângă o biserică nu are nici cea mai mică importanță oricâte blesteme și amenințări ar lansa clericii ortodocși și oricât ar spumega de furie ortodoxiștii militanți.

Ecouri

  • Anton Constantinescu: (9-8-2009 la 00:00)

    Voi incepe cu un citat din mesajul acelui individ:

    “Este o intrebare absurda si provocatoare in aceasta tara – stat national unitar conf.Constitutiei, compus majoritar din crestini ortodocsi care se inchina – unii uitand insa totul…Oriunde sunt analfabeti, abrutizati sau handicapati… Sunt exceptii, de inteles, de alta etnie si chiar, spre regretul meu, prea putine… Subanteleg in categorie si ungurii care se inchina la biserica lor… “

    Bineintels ca nu voi incerca sa ghicesc ce vrea sa spuna acest cititor in acest mesaj incalcit, pentru ca de fapt nici nu are importanta. Dar imi permit sa observ, citand de data aceasta numai „esentialul”:

    „…Oriunde sunt analfabeti, abrutizati sau handicapati… … Subanteleg in categorie si ungurii care se inchina la biserica lor… “

    Oare este chiar asa de greu sa vedem care sunt acei ANALFABETI ABRUTIZATI SI HANDICAPATI, cand acest individ scrie el insusi: „Subanteleg in categorie …”

    Verbul „a intelege” vine din limba latina, de la „intelligere”, iar nu de la „antzelgator”, antelijentza” sau alte spanacuri inexistente.
    Niciodata nu s-a scris acest cuvant in halul de agramatism in care il foloseste acest „cetitor”.

    Dar voi adauga la acest tip de „antzelegere” din spatiul behaitului mioritic ca a fi contra prostiei nu inseamna a fi anti-roman, ci din contra!

    Iar un sondaj nu este „o condamnare a existentei poporului roman”, ci pur si simplu o testare realitatii. Nicaieri nu rezulta ca daca cititorii vor raspunde intr-un fel sau altul, fie ca ii voi dracui, fie ca ii voi incorona cu lauri sau patrunjel!

    Un sondaj este prin definitia sa NEUTRU!
    Un filosof crestin, Paul Claudel, cand a fost intrebat pe patul de moarte unde ar dori sa mearga, in rai sau in iad, a raspuns zambind: „am si acolo si dincolo destui prieteni; e cam greu sa decid”. Asa si eu: credintele prietenilor mei nu definesc daca un om are sau nu are caracter. Comportamentul lor este esential!

  • Andrea Ghita: (9-8-2009 la 00:00)

    Ma intreb ce vor dovedi rezultatele sondajului ? Unii credinciosi ortodocsi si catolici se inchina atunci cand trec prin fata unei biserici, altii nu. Si ce daca ?! Mie cei care se inchina nu mi se par ipocriti decat ceilalti, (Intr-o vreme, nu atat de mult apusa, unii isi faceau cruce cu limba atunci cand treceau pe langa o biserica…) Asa au invatat in copilarie, asa li se pare cuviincios. Iar cei cere nu se inchina nu mi se par de condamnat. La casele evreiesti exista obiceiul de a bate o „mezuzah” pe usor (o cutiuta cu un fragment din Scriptura, care ocroteste casa). Cei foarte religioasi pun mana pe ea ori de cate ori intra sau ies. Cei mai putini cerdinciosi si pun Mezuzah pe usa, dar nu o mai ating… totusi e acolo si ocroteste casa…In aceeasi categorie cred ca sunt si cei care poarta o cruce la gat sau Magen David la gat…Si mai sunt altii de alte religii mai retinute, mai interiorizate, si altii care sunt atei. Si ce-i cu asta ? Ce credeti ca va releva acest sondaj altceva decat un indicator al distributiei religioase a cititorilor revistei Acum ?

  • gioia: (9-8-2009 la 00:00)

    mda!!! reactile la articol imi amintesc de o povestire scrisa de marele salom aleihem „scrisoare de la fiu”
    fiecare intelege altceva citind acelasi text..ei bine , nici eu nu inteleg ardoarea bisericeasca care a cuprins romania dupa 50 de ani de absenta aproape totala a religiozitatii..poate se aseamana cu povestea vitelului de aur…facut pt linistirea spiritelor ratacite in desert..cert e ca pare mult mai important sa te crucesti si sa platesti acatiste decat sa donezi un ban pt copii strazii….

  • Esmyana Martisor: (9-8-2009 la 00:00)

    Credinta exista cu adevarat in suflet si ea se exprima ajutand concret semenii,daruind intelegere,iubire si timp.Dumnezeu ne ajuta sa ajutam,sa credem la infinit in bunatate si omenie.Daruind respect,rabdare si intelepciune ajutam si ocrotim indeosebi semenii cei mai loviti de grijile si greutatile vietii.Astfel ramanem aproape de noi insine,ramanem aproape de Dumnezeu.

  • Anton Constantinescu: (9-8-2009 la 00:00)

    Andrea, si latinii aveau „mezuzah” lor. Ca sa atraga norocul, ei aveau in fiecare casa cate o sculptura cat mai mare a organelor genitale masculine. Si toti o atingeau, pentru a fi norocosi in ziua respectiva. Si grecii au avut in insula Delos o padure de statui uriase reprezentand asemenea „noroace”.

    In primul roman latin, „Satyricon”, aceasta traditie este reconfirmata. Fiecare epoca a avut asemenea prejudecati. Si eu am trecut prin faza cu crucea cu limba cand eram copil. Sensul intrebarii a fost pur si simplu sa inteleg cam cum este pozitionata populatia romaneasca fatza de superstitii.

    Daca unii cred ca asemenea simboluri le aduc noroc sau fericire, bine pentru ei. O fi si ceva adevar in efectul placebo. Mai ales ca acum stim ca scandalul cel mai mare al antichitatii grecesti (numit „mutilarea Termelor”), al carui faptas a fost frumosul Alcibiade, a marcat inceputul declinului pentru acea civilizatie. Ori mutilarea termelor a insemnat tocmai „emascularea” acelor statui aducatoare de noroc, din pietele publice si de la intersectii de strazi.

  • Petru Clej: (29-5-2015 la 09:02)

    Doi români în autobuzul de noapte N13 în nordul Londrei poartă o conversație agrementată cu „ce p… mea”, „p… mă-sii”. La un moment dat, autobuzul trece pe lângă o biserică. Unul dintre cei doi se închină de vreo cinci, șase ori, după care conversația continuă în aceeași notă. Credința la români…

  • Alexandru Grosu: (29-5-2015 la 12:55)

    Probabil ca acei romani din autobuzul N 13 erau moldoveni. Scriitorul Bogdan Petriceicu Hasdeu a scris in lucrarea sa „Ioan Voda cel Cumplit” urmatoarele randuri:

    „”La munteni, boierii și poporul sunt deopotrivă religioși, zice un călugăr oriental în interesanta sa călătorie; dar în Moldova chiar postul cel mare îl observă numai clasale de sus; iară încât privește pe cei de jos, ei de loc nu-l bagă în seamă, și ireligiozitatea lor, cea mai mult decât tătărească, merge până acolo încât patriarcul de Antiochia când intra în casele lor, ei nu ieșeau înaintea lui nici măcar cu o fărâmătură de pâine”…”

  • Alexandru Grosu: (29-5-2015 la 13:53)

    Am citit intr-o carte editata in Rusia ca popoarele mongole nordice (un fel de laponi sibirieni), care pana astazi practica samanismul, isi fac din fildes de morsa chipuri cioplite ale zeitatilor lor. Si in caz de esecuri in viata personala, bat si calca in picioare chipurile acelor zeitati, injurandu-le cum ca ar purta vina de esecurile lor personale…

  • George Petrineanu: (29-5-2015 la 15:59)

    Cind si cind apar intrebari „ciudate” pe forumuri de discutie, multe puse de bieti adolescenti in deriva. La multe din ele te… crucesti.

    – As vrea sa-mi schimb numele. Oare o fi pacat?

    – (17 ani): Sint prieten cu o fata care nu e de credinta mea (e tot crestina). Parintii mi-au spus ca trebuie sa ne despartim. Tin mult de tot la ea, dar le-am facut pe plac.

    Ar mai lispi: „Mi-e sete. As vrea sa beau un pahar de apa. Oare o fi pacat?”.

  • Alexandru Grosu: (29-5-2015 la 16:12)

    Daca „diavolul” se transforma intr-o infuzorie de apa care se gaseste in pahar, atunci e un pacat mare!!! 🙂 🙂 🙂

  • Petru Clej: (29-5-2015 la 18:46)

    Cei doi aveau accent moldovenesc, dar erau din Romania, nu din Republica Moldova.

  • Alexandru Grosu: (29-5-2015 la 20:10)

    Ce diferenta? Moldovean sa fie… Petriceicu Hasdeu scrie despre secolul al 16-lea, cand moldovenii nu au fost inca separati de austrieci si rusi. Necredinta moldoveneasca este proverbiala. Ritualul predomina credinta crestina, am ramas pagani, ca pe timpul romanilor din vechea Republica Romana. Numai la moldoveni, la o saptamana de la sarbatoarea Pastilor se serbeaza la cimitire asa numitul Paste al Blajinilor. Toti merg la cimitir, unde beau si mananca chiar pe morminte. Fiecare incearca sa-si umbreasca vecinul prin belsugul bucatelor. E strasnic… Sunt uniii care vin din Australia sa bea si sa manance la cimitir. Se iau la intrecere, cine face o masa mai bogata. Si neaparat sosesc la cimitir cu automobile luxoase, sa arunce sare in ochi vecinilor. In R.Moldova avem doua mitropolii ortodoxe,una subordonata Moscovei, alta, Mitropolia Basarabiei, subordonata patriarhului Romaniei. Ambele sunt de stil vechi, serbeaza Craciunul pe 7 ianuarie.

  • Alexandru Grosu: (29-5-2015 la 21:06)

    @George Petrineanu

    Religia este un lucru complicat, neinteles, chiar obscur.

    Imi amintesc ca in una din piesele teatrale ale lui Prosper Mérimée, o femeie tanara il intreaba pe duhovnicul ei daca este un mare pacat sa inghiti o musca in postul mare. Raspunsul a fost: Daca musca era mica, adica o musculita, nu este pacat. Doar in cazul, in care musca era mare, verde, atunci e „de frupt” si s-o manaci este un pacat mare…

  • Alexandru Grosu: (29-5-2015 la 21:49)

    @Petru Clej

    Cand ma refer la Republica Romana, am in vedere perioada de timp cand vechii romani l-au alungat pe regele etrusc Tarquinius Superbus si au format republica, pana la principatul lui August.

    In acea perioada a fost activ si Gaius Marcius, numit Coriolan, care nu a fost un Coriolan Draganescu al timpului sau, desi a tradat Republica si a trecut de partea volscilor…

  • Petru Clej: (29-5-2015 la 22:31)

    Cred că filosofatul pe tema religiei este mult prea elevat pentru articolul de față și comentariul meu adăugat după șase ani de la apariția textului. Aici e vorba de ipocrizie, de această falsă religiozitate afișată de atâția români, o chestiune de suprafață fără niciun fel de semnificație.

  • Wanda Lucaciu: (30-5-2015 la 01:26)

    Dl Clej,
    Unele persoane au tendinta sa compartimenteze(?)( in eng compartimentalize) anumite actiuni.
    De exemplu: a injura, a fura, a lua mita, sint “valori” acceptate in societatea romaneasca. Dar cind vine la religie, ne inchinam, pt ca ne este frica de Dzeu.
    Astfel de oameni, nu-si dau seama de acest paradox . A fura, a insela, a injura ,acestea sint lucruri “normale”, „toata lumea” le face. Dar sa nu te inchini, asta este neacceptabil. Undeva in mintea acestor oameni, neuronii sint deconectati.

  • Alexandru Grosu: (30-5-2015 la 16:09)

    Glamour pe morminte. Paștele Blajinilor la moldoveni:

    http://buardian.blogspot.de/2013/05/glamour-pe-morminte-pastele-blajinilor.html



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
Inscripții antisemite și xenofobe la Bălți

BĂLŢI (Imedia) – Mai multe inscripţii cu caracter xenofob la adresa evreilor, dar şi inscripţii prin care se indică superioritatea...

Închide
3.145.161.194