caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Ultima Ora



 

Noi vrem să vi se spună ţigani!

de (2-2-2011)
24 ecouri

Miercuri, 2 februarie, Comisiile pentru drepturile omului si egalitate de şanse din Senat au avizat favorabil propunerea legislativă iniţiată de deputatul PDL Silviu Prigoană de a înlocui denumirea oficială de „rom” cu cea de „ţigan”.

Carta europeană a limbilor regionale

A te prezenta este lucrul cel mai firesc de pe lume. A-ţi spune numele şi a asculta numele celuilalt, străduindu-te să-l reţii. A da mâna şi a spune , eventual, “Mă bucur de cunoştinţă!”. Mă îndoiesc că auzind numele rostit de cel care ţi se prezintă îi vei spune “Pe tine nu te cheamă aşa, pentru că eu vreau să ţi se spună altfel!”, deşi  numele tău, rostit  în limba ta, reflectând dorinţa ta de autodefinire, este consfinţit şi de documente. Să extindem acum acest fapt, cât se poate de firesc, la dimensiunile unei minorităţi. Totul pare în regulă: maghiarii se prezintă maghiari şi sunt denumiţi ca atare (şi nu unguri); germanii – germani (şi nu nemţi) şi evreii – evrei (şi nu jidovi). Dar nu şi romii. Ei se prezintă romi, dar trebuie să li se spună ţigani! Cu o obstinaţie demnă de o cauză mult mai nobilă, în ciuda avizului negativ al Consiliului Legislativ şi al Comisiei pentru Administraţie Publică, Organizarea Teritoriului şi Protecţia Mediului,  tocmai comisiile pentru Drepturile Omului şi Egalitate de Şanse din Senat, avizează impunerea oficială a denumirii de “ţigan” în locul celei de “rom”- cu scorul de 10 voturi la 3. Şi asta  în condiţiile în care Convenţia Cadru pentru Protecţia Minorităţilor stipulează dreptul unei minorităţi de a-şi alege numele cu care se identifică, Consiliul Europei recomandă utilizarea denumirii de „rom”, iar Charta europeană a limbilor regionale şi minoritare, ratificată de România, consemnează limba romani şi nu cea ţigănească.  Dar cele două comisii sus-amintite nu au făcut decât să urmeze exemplul  guvernului care-şi dăduse avizul  favorabil pentru acelaşi proiect de lege,  după consultarea Academiei Române (Secţia de Filologie şi Literatură – care a adus argumente specifice orientării sale pentru a-şi fundamenta poziţia) şi nu a Institutului pentru Studierea Problemelor Minorităţilor Naţionale (ISPMN), aflat în subordinea sa (a Guvernului).

La 18 ianuarie ISPMN a organizat un atelier-dezbatere exact pe această temă, cu scopul de a pune la dispoziţia parlamentarilor materialele documentate de specialişti şi a înlesni o decizie în cunoştinţă de cauză. Pe site-ul institutului a  fost postată sinteza lucrărilor http://ispmn.gov.ro/node/sinteza-discuiilor-din-18012011—atelier-tiinific-i-mas-rotund-cu-privire-la-utilizarea-termenilor-rom-versus-igan-,, dar mă tem că nu a fost consultată.

Unul dintre argumentele deputatului Prigoană, pentru propunerea sa legislativă,  vizează confuzia pe care ar crea-o denumirea de rom cu cea a ţării noastre – România –  adoptată în mod oficial în veacul trecut, nu numai pentru că rezonanţa sa trimitea către anticii strămoşi glorioşi, ci şi pentru că, potrivit unor istorici din veacurile XVI – XVII, locuitorii de aici cunoscuţi drept valahi de străini, îşi spuneau rumâni sau români. E vorba de acelaşi drept de autodefinire a identităţii, care le este refuzat astăzi romilor.

Ecouri

  • Vladi: (2-2-2011 la 20:21)

    Doamna Andrea Ghita, problema este delicata, in Spania si in alte zeci de tari de limba spaniola germanii oficial se numes alemanes, hai sa nu cadem in afrimatii extreme, nu cred ca romii nu s-au autodenumit tigani niciodata, in cantecele lor, cantate in limba romana se autonumesc cu mandrie tigani si nu cred ca au intervenit institutiile sa le compuna cantecele, in alte tari milioane de persoane de aceeasi etnie folosesc cu mandrie termeni inruditi cu tigan. Ar fi nevoie din partea ambelor etnii ceva mai multa intelepciune, o atitudine 100% agresiva si plina de revendicatii nu cade bine nimanui, este o problema de psihologie umana, nu poti agrea pe cineva daca tot timpul auzi numai acuzatii din partea lui. Inteleg ca daca majoritarii ii numesc tigani unii romi se vor supara, dar cum ramane daca supara unii majoritari cu denumirea rom? sentimentele majoritatii nu conteaza ?

  • Andrei Klein: (2-2-2011 la 23:22)

    Draga Andrea

    Din multele mele vizite in alte tari am observat ca se fac confuzii in denumirea de „Rom” pe care o atribuie Rominilor si o coreleaza cu partea negativa a acestei comunitati.
    Stigmatizarea unui intreg popor s-a dovedit ca e o gresala.
    Doresc integrarea lor in societatile in care traiesc. Pentru asta din partea noastra e nevoie de foarte mult ajutor si intelegere, dar e foarte important si ce simt ei.
    Daca cetatenii acestei comunitati se simt mai bine si mai aparati de prejudecati purtand numele de „rom” , as accepta sa se numeasca asa.

  • Petru Clej: (3-2-2011 la 02:21)

    Pentru a nu vorbi după ureche, recomand articolul ” De ce e corect “rrom” și nu “țigan” „de Delia Grigore (13-7-2008) http://www.acum.tv/articol/8056

  • Andrea Ghita: (3-2-2011 la 02:59)

    Domnule Vladi,
    Aici e vorba de un act normativ prin care statul impune o anumita denumire oficiala pentru o minoritate, impotriva vointei ei si a unor normative europene. La fel cum nu ne convine sa se spuna „limba moldoveneasca” in locul limbii romane, desi aceasta denumire s-a utilizat secole de-a randul. Dar nu vrem sa se legifereze in detrimentul limbii romane.
    In limba romana cuvantul rom se scrie cu un singur r (la fel ca in rusa, maghiara, etc.).

  • George Petrineanu: (3-2-2011 la 09:03)

    As mai vrea sa adaug ca problema e prost pusa in privinta corectitudinii folosirii unui din termeni, oarecum ca la Olimpiada de matematica: primul care demonstreaza teorema folosind niste instrumente de specialitate aceluia i se atribuie dreptul de decizie, celalalt trebuind sa se plece in fata hotararii.

    In realitate ambele decizii, rom sau tigan sunt la fel de gresite ,,stiintific”. Abordarea stiintifica e la fel de ne la locul ei ca si o abordare stiintifica in alegerea unui partener in casnicie. Nu exista formula magica gen BMI.

    Acceptarea denumirii de rom trebuie facuta in primul rand pentru ca asa o doreste majoritatea acestei etnii. Corectitudinea alegerii se evalueaza nu prin ,,adevar stiintific absolut” ci prin utilitatea ei sociala: se elimina o sursa de conflict ceeace face ca se poate porni mai departe in rezolvarea unor probleme de fond (inclusiv legate de aceasta etnie) care bat pasul pe loc. Decizia necesita intelepciune, nu rigoare stiintifica: chiar daca ar fi fost asa ca romii s-au numit ei insisi tigani cateva secole au tot dreptul sa spuna Stop ne-am inselat, acum vrem sa fie altfel. So what? Probabil pe motive similare s-au schimbat si denumiri geografice cum ar fi Pekin. Si chiar si in acest caz, unii dintre noi am resimtit un puternic discomfort (cuvant la moda) ca nu mai era cum stiam noi inainte si a trebuit sa ardem neuroni reinvatand cateva denumiri. Altii au schimbat chiar nume si teritorii de tari asa ca trebuie sa ne stalcim gura cu ,,Fosta Republica Yugoslava”. Viata e dura si, ca sa-l citez d-l Vladi, uneori ,,sentimentele majoritatii nu conteaza”.
    Dar sa ne gandim ca am putea trage si foloase din asta. Data viitoare cand va ma trebui schimbat ceva vom putea alege liber: dac-vlah sau roman fara ca altcineva sa poata protesta.
    As zice sa ne relaxam. Romanii sar ca arsi cand e vorba de anumite bagatele (pentru ei) dar cu mai multa greutate pentru altii, dar tolereaza in schimb o innapoiere strigatoare la cer. Acolo nu mai sunt sentimente sifonate ale majoritatii, nu? Nu poti sa ceri de unde nu e.
    Probabil cauza polemicii este si capacitatea foarte scazuta de empatie. Cati au habar de ea?

  • Andrea Ghita: (3-2-2011 la 09:33)

    Just, domnule Petrineanu!
    Schimbarea denumirii de rom in tigan este un mesaj politic foarte clar si deloc magulitor pentru Parlamentul Romaniei, chiar daca nu ar avea consecinte concrete. Ieri imi spunea cineva sa ma relaxez, ca doar presedintele Basescu a promis ca nu promulga o astfel de lege si ca parlamentarii se joaca putin pe la comisii, ca sa-i faca pe plac lui Prigoana, adica PDL-ului… NU mi se pare un motiv de relaxare, dimpotriva!

  • George Hida: (3-2-2011 la 12:45)

    Interesanta aceasta dezbatere.
    Nu ar fi si mai intersant sa-i intrebam pe ei, pe rromi, alias tigani, cum vor ei sa fie numiti si cum sa li se spuna? Aici in SUA, negrii au devenit african-americans, indienii se numesc native-americans, indienii proveniti din Asia de sud est sant numiti Indo-Americani, separat the Assian-Americans proveniti din orientul indepartat. Mi se pare ca in Romania tiganii nu mai pot fi numiti tigani sau „ciori”, din cauza incarcaturii peiorative pe care o poarta in spate. Sau poate ca ei sant mandrii ca se numesc tigani. Nu conteaza ca intre ei isi spun „tigane”, asa cum evreii isi spun intre ei „jidane’ iar africanii americani isi spun „nigger”.
    Mi se pare mai ciudat ca o revista care se vrea multi-nationala vrea cu tot adinsul sa-i atraga pe minoritarii tigani sau rromi de partea lor. Ce ar fi daca revista ar adresa si problemele altor minoritati, din alte tari, precum romanii si slovacii in Ungaria, maghiarii si cehii in Austria, albanezii si kosovarii in Serbia, francofonii in Belgia, motii in Ardeal sau poporul Basc (Basque) in Spania.
    Noi evreii ne-am vrut intotdeauna interantionalisti asa ca ar fi bine sa ne indreptam si catre alte mari si tari si….

  • Andrea Ghita: (3-2-2011 la 13:41)

    Un rezultat trist si alarmant totodata !
    94% dintre cei care au raspuns la sondajul postat pe site-ul TVR au fost de parere ca trebuie sa se revina la denumirea oficiala de „tigan”. Consider ca acest rezultat este un indicator al lipsei de intelegere a alteritatii, a incapacitatii de pricepe ca fiecare are dreptul la autodefinire.

  • Petru Clej: (3-2-2011 la 13:55)

    „Mi se pare mai ciudat ca o revista care se vrea multi-nationala vrea cu tot adinsul sa-i atraga pe minoritarii tigani sau rromi de partea lor. Ce ar fi daca revista ar adresa si problemele altor minoritati, din alte tari, precum romanii si slovacii in Ungaria, maghiarii si cehii in Austria, albanezii si kosovarii in Serbia, francofonii in Belgia, motii in Ardeal sau poporul Basc (Basque) in Spania.
    Noi evreii ne-am vrut intotdeauna interantionalisti asa ca ar fi bine sa ne indreptam si catre alte mari si tari si….”

    Despre ce vorbii dumneavoastră, domnule Hida?

  • George Petrineanu: (3-2-2011 la 14:28)

    O precizare chiar daca tardiva. ,,Relaxarea” de care scriam se referea la comentariul Vladi care aduce ca argument al schimbarii denumirii discutie ,,sentimentele ranite ale majoritatii”. In acest sens sunt de parere ca romanii care se ofuscheaza ar trebui sa priveasca cu relaxare, nu ca pe o amenintare, dorinta exprimata a romilor de fi numiti asa.
    Aceasta opozitie mai e stimulata si de mitul ca occidentalii confunda ,,rom” cu ,,roman”. Traiesc de doua decenii in Occident si pot sa certific ca nu e asa. Cei care eventual ar face confuzia asta sunt din categoria celor care confunda Bucharest cu Budapest. E ridicol, pentru ca in limbile occidentale termenii nu sunt cei pe care ii folosim noi in romaneste. Cum ar putea confunda suedezi rom cu rumän?
    ,,Confuzia” care de fapt nu convine unora este ca si unii si altii sunt cetateni ai Romaniei. Cei care vor pastrarea numelui ,,tigan” se lupta de pomana. Ar trebui, in virtutea intentiilor lor sa militeze pentru ca romii sa nu mai fie denumiti cetateni romani. Dar apoi tot va ramane problema teritoriului comun. Caderea in absurd nu are limite.

  • Andrea Ghita: (3-2-2011 la 14:42)

    Pentru George Hida pe care-l citez
    Nu ar fi si mai intersant sa-i intrebam pe ei, pe rromi, alias tigani, cum vor ei sa fie numiti si cum sa li se spuna?

    In mod interesant in Romania ROMANII sunt intrebati cum sa fie numiti concetatenii lor de etnie roma si 94% opteaza pentru tigan. Va propun un exercitiu de imaginatie, inlocuind rom/tigan cu evreu/jidan. Oare ce ar reiesi dintr-un sondaj similar?
    Romii vor sa li se spuna ROMI, dar parlamentul Romaniei vrea sa adopte o lege prin care sa fie numiti oficial TIGANI, o denumire stigmatizanta. Cred ca este o problema actuala si arzatoare. Daca si alte minoritati vor ajunge in situatii similare de discriminare, stigmatizare si segregare, revista Acum va scrie cu siguranta si despre ele!

  • Petru Clej: (3-2-2011 la 16:10)

    Initiativa din Romania i-ar putea inspira si pe altii, de pilda in Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia si alte tari din UE sau chiar la nivelul Consiliului Europei sa legifereze denumirea de „tigani”. Vorba lui Lenin, doi pasi inainte si vreo 10 inapoi.

  • Mihai Platon: (3-2-2011 la 21:58)

    Sunt de acord cu autoarea articolului.
    Si-mi vine in minte ca romanii ar trebui sa se simta mandri de ei si umani daca romii doresc sa se cheme romi.
    Poate ca pare nepotrivit un alt gand, dar as fi curios cum ar reactiona alte societati (mai civilizate decat cea romaneasca) daca romii de acolo ar dori sa se numeasca „itali” sau „spani” sau „franci” sau „irlanzi” sau etc.

  • kovacs jozsef: (3-2-2011 la 23:29)

    Rusine aceasta initiativa pentru parlamentul Romaniei,pentru parlamentarul Prigoana.Tin minte acum cativa ani, se comporta „ca la usa cortului” intr-o emisiune tv cu d-na cu care a facut un copil mai tarziu.
    Majoritarii ar trebui sa obtina ei insisi respectul altor popoare oriunde in lume(asa cum se si intampla in mare parte).Iar daca se comporta ca „unii romi”,de ce se mai supara daca sunt confundati.

  • Mihai Platon: (5-2-2011 la 12:12)

    Imi permit sa invit in mod preventiv la anularea unei confuzii intre stirea despre multiculturalism expusa mai jos

    http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-12371994

    si subiectul in discutie la acest articol.
    Nu au legatura. In opinia mea, este onoare in a oferi cu generozitate si respect romilor dreptul de a se numi cum vor dansii, oriunde ei traiesc.

  • Dorian Galbinski: (5-2-2011 la 15:09)

    Dezbaterea este interesantă dar după părerea mea inutilă și nu există nicio formulă magică pentru eliminarea rasismului. Andrea are dreptate când afirmă că maghiarii se prezintă maghiari și așa vor să fie numiți, germanii, evreii și romii la fel. Din păcate termenul ”țigan”a devenit astăzi insultător și de aceea romii vor să fie numiți romi. Dar cu puțină aplicație din partea romofobilor, la un moment dat și acest termen va deveni insultă. Așa cum săptămâna trecută, președintele Uniunii Studențești din Manchester,Anglia a fost apostrofat de unii membri ai Uniunii cu termenul”you Jew”. ”Jew” a fost folosit aici nu ca manifestare antisemită, deoarece președintele Uniunii nu este evreu ci ca insultă. Așa că…..

  • Vladi: (5-2-2011 la 20:50)

    Andrea Ghita, schimbarea numelui nu face automat miracole, iar la noi ma tem ca situatia nu-i deloc roza. Pacat ca omeneste nu putem sa facem un pariu pe distanta lunga sa ne intalnim peste 40 de ani si sa constatam ca situatia romilor va fi ceva mai buna dar in comparatie cu majoritarii vor fi diferente mari. Aduc argumete ca va fi asa. Am vazut un documentar cu romii autohtoni din Finlanda, conditii mult mai bune dar inca nu erau integrati total in societate. Tinand cont ca erau doar 10 mii de suflete, deci de 200x mai putini decat la noi, administratia infinit mai profesionista, finante publice mult mai generoase, scoala publica este una dintre cele mai bune din lume, si totusi mai aveau ceva de lucrat. Am putea compara pe romi cu negrii din USA, parerea mea este ca romii nostrii ar avea nivelul negrilor din USA prin anii 50,(desi liderii romilor de azi, Cioaba, si alti bulibese nu au nici pe departe nivelul liderilor negrii din anii 50 din USA, este putin probabil sa apara o schimbare radicala in etnie cu asfel de lideri) deci, au 60 de ani inaintea noastra, rezultatele sunt bune in USA dupa atatia ani, dar inca au probleme de rezolvat ( la 18 ani, mai multi negrii intra in detentie decat la scoli superioare), apoi nu putem compara finantele USA cu cele ale Romaniei, nici spiritul lor practic in orice problema, iar la noi balcanismul este general, uitati-va la problema caninilor comunitari, prezenti de peste 120 de ani pe strazile Bucurestiului, o problema infinit mai simpla si nerezolvata, scoate in evidenta inutilitatea administratiei noastre sub orice regim. Peste 40 de ani probabil populatia roma va fi mult mai numeroasa deci o problema tehnic mai mare. Administratia care coordineaza integrarea este cruciala, putem compara administratia USA, Africii de sud si cea din Zimbabwe, toate trei au o populatie neagra administrat, rezultatele sunt foarte diferite.

  • Andrea Ghita: (6-2-2011 la 05:26)

    Eu nu am spus niciun moment ca schimbarea numelui ar schimba situatia lor, ci am semnalat ca nu li se accepta denumirea prin care se autodefinesc, fiindu-le impusa (printr-o posibila lege!!!!!)o denumire oficiala stigmatizanta. Ceea ce este o discriminare!

  • Aura: (6-9-2011 la 06:41)

    Andreea Ghita, eu nu am auzit sa li se spuna altfel decat tigani, denumire pe care ei au

    degradat-o printr-o atitudine agresiva, nerespectuasa, nevorbind de alte proaste

    obiceiuri.Sigur ca aceste caracteristici nu pot fi atribuite tuturor tiganilor, dar din

    nefericire atrag atentia asupra tuturor persoanelor apartinand etniei. Termenul peiorativ

    este subanteles de cei de rea credinta. Eu il folosesc cu admiratie pentru tiganii

    spanioli sau rusi care au ales sa se impuna prin calitati nu prin defecte. A ne face ca

    nu vedem cand injura, jignesc si vorbesc tare beneficiind de faptul ca la majoritatea ne

    este frica de ei, a-i victimiza cand ei detin ca nici o alta categorie sociala dreptul de

    a vinde pe domeniul public,si practic nici un fel de dezavantaj vis a vis de roamani, a

    declara ca termenul este degradant si nu atitudinea mi se pare o ipocrizie. Admir fara

    rezerve persoanele oneste, care nu cauta sa sfideze si sa intimideze si care nu se

    sfiesc sa se declare tigani.Nici nu ma deranjeaza ba din contra ma onoreaza numindu-se

    romani. Sunt si romani cu care mi-e rusine. Am patit-o in Spania cand o banda de romani

    spargeau case si le jefuiau aparand peste tot la stiri si degradand numele de roman.Si nu

    sunt de acord cand sarim de fund in sus gata sa-i aparam cand strainii ne arata cu

    degetul. Daca nu incercam sa ne corectam nu o sa evoluam niciodata. Acu ce-o sa fac o sa

    cer sa mi se schimbe denumirea in dac?

  • Petru Clej: (6-9-2011 la 06:51)

    Comentariul postat de „Aura” este tipic rasist pentru ca se refera la romi in bloc.

  • Andrea Ghiţă: (6-9-2011 la 07:15)

    Doamna Aura,

    Dvs. puteti sa le spuneti romilor, oricum doriti, in calitate de persoana particulara (din pacate destul de vehementa si subiectiva). Actul normativ se referea la denumirea oficiala a acestei minoritati si, din fericire, nu s-a adoptat.

  • Gigi: (22-12-2011 la 18:04)

    Acestui popor cu probleme i s-a spus mai intai „egiptsieni,” crezandu-se gresit ca vin din Egipt. Apoi, pret de 900 de ani, prin comportamentul antisocial, incapacitatea de a se adapta la un stil de viata ordonat, pagubele si crimele pe care le-au facut, si-au compromis singuri numele de tigani. Acum, dupa revolutie s-a ivit oportunitatea de a se dezbraca de numele deja „consacrat” si a se ascunde viclean in spatele poporului din munca caruia traiesc parazitar. Am locuit in SUA multi ani ca sa stiu bine ca roman si rrom se confunda extrem de usor. Personal, nu doresc sa fiu asimilat grupului etnic din care fac parte Romulus Mailat, clanul Butoane sau vrajitoarea Luminava. Si-au distrus numele, n-au decat sa si-l poarte cu mandrie: sunt TIGANI, nimic altceva, dupa cum noi ceilalti suntem romani, cu conotatiile pozitive sau negative asociate numelui de roman.

  • Petru Clej: (22-12-2011 la 18:14)

    Rasistul „Gigi” pare să nu fi învățat nimic în SUA (dacă e adevărat că acest laș anonim a trăit acolo). De asemenea, nu pare să înțeleagă că denumirea de „rom” e dată tuturor romilor nu doar celor din România, cu a cărei populație majoritară au în mod absolut întâmplător au o asemănare de nume. „Noi” și „ei” – tipic rasist. Dacă acest laș anonim rasist ar practica meseria mea – translator în sistemul judiciar – s-ar lecui foarte rapid de acest rasism, dându-și seama că românii nu sunt cu nimic mai breji decât romii. Și bineînțeles, îl deranjează hoții de buzunare și cerșetorii, nu și cei care dau tunuri de miliarde, dar aceia fac parte, aproape întotdeauna, din etnia majoritară.

  • albert: (1-4-2012 la 00:03)

    Pentru Aura:
    Don’soara, nu pot decit sa privesc scirbit cum drepturile fundamentale ale omului sunt
    incalcate de oameni care urmaresc legiferearea termenului de tigan.Legislatia Romaniei
    incalca normele Europene:Dreptul la propria indentitate,consacreaza si dreptul la auto-
    definire. Dvs sunteti convinsa ca termenul peiorativ este dat in prisma comportamentul
    acestei etnii,nu? Don’soara Aura,daca inventia ti-ar fi patentata,atunci din start
    ar exista cetateni de rangul I si cetateni de rangul II. Doriti un Politically Corectness?
    Eu asa stiu:Locuitorii unei tari se numesc dupa cum se numeste tara,republica,localitatea (criteriul teritorial). Apoi,se divizeaza dupa criteriul ETNIC (etno-cultural).

    Domnul Prigoana si cei care au votat aceasta lege ar trebui sanctionati pentru modul in care
    incalca si denatureaza principiile consacrate ale Uniunii Europene,si ale Romaniei,si astfel produc prejudici cetatenilor Romaniei in fata intregii lumi. Acestia incalca Constitutia Romaniei conform articolului 16:Cetatenii sunt egali in fata legi si a autoritatilor publice,fara privilegii si fara discriminari. Dons’oara Aura,credeti ca se respecta
    Constitutia Romaniei?. Ma intreb: S-ar supara domnul invalid (Prigoana) daca l-as aborda
    cu acest apelativ? Parca are un handicap la un picior,nu? Ce facem cu Bolnavii de Hiv,
    Handicapatii,invalizii,tot cu aceste apelative ar trebui sa ne adresam?

    Acest apelativ”tigan” are conotatie peiorativa (persoana cu apucaturi rele).Cu alte cuvinte…
    Viitorii copiii de etnie roma se vor naste din start cu acest STATUT DE INFRACTOR.
    Ti-ar place sa fie etichetat copilul dvs cu acest statut de infractor? nu cred!

    Apropos,a spune ca „tiganii” au un comportament anti-social mai sau ca fura mai mult decat
    „Romanii” este o aberaratie rasista sau mai degraba un semn de prostie. Am putea deduce de aici ca Romii au ceva in sange ceva care ii face sa fure mai mult decat romanii. Dar aceasta comparatie imorala poate fi folosita impotriva oricui. Romanii ce au in sange de a fura mai mult decat japonezi? Sau Germanii lucreaza mai mult decat romani,putem deduce de aici ca romanii sunt mai lenesi decat ei,ca romanii au in sange care ii face mai lenesi? Desigur ,nu!

    Romanii si-au luat aceasta denumire dupa latinitatea lor,romii nu ar avea acest drept?
    Vezi tu,aura, romii si-au luat aceasta denumire dupa limba pe care o vorbesc(romanes).

    Este evident pentru oricine,in virtutea unor criterii generale
    de bun simt cultural,ca e un sens peiorativ mascat.

    Eu am impresia ca multi dintre noi nu vedem gunoiul din curtea noastra dar vrem sa facem curat in curtea altora.
    Sanatate!



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
„Groundhog day” în Canada și USA

Astăzi, 2 februarie, în Canada și USA, se urmărește cu interes reacția marmotei (marmota monax) așteptată să iasă din vizuină....

Închide
18.119.165.105