caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Relativităţi Culturale



 

PANOU ORNAMENTAL – DESPRE TREI DESTINE ARTISTICE

de (2-1-2012)
1 ecou

Cu mai multe decenii in urma, municipalitatea din Iasi a decis modernizarea Pietii Unirii din centrul orasului. Ampla lucrare a transformat spatiul intr-un imens santier, cu firesti demolari, sapaturi, inconveniente de circuatie. Cel putin intr-un loc, a fost necesara montarea unui imens panou care sa mascheze inesteticul.

Marcel Guguianu

Misiunea au primit-o trei artisti platici. Trei, pentru ca dimensiunile lucrarii si timpul pus la dispozitie cereau asta. Se numeau Marcel Guguianu, Corneliu Vasilescu si Lipa Natanson. Erau la inceput de cariera si fiecare avea istoria „lui” personala.

„Seniorul” era Marcel Guguianu, pictor si sculptor, care mai tirziu s-a remarcat in restaurarea unor monumente istorice, dar mai ales printr-un stil sculptural personal, cu forme esentializate, in care prevaleaza proportiile neuzuale, daruite in mod paradoxal de lirism si tandrete. Acum, dupa atitia ani, vorbim de maestrul Guguianu, cel care a initiat o Fundatie artistica in Romania si o colectie muzeala, care ii poarta numele, la New York.

Corneliu Vasilescu

Corneliu Vasilescu a continuat sa picteze pinze mari, trecind insa la un foarte original abstractionism cu gestica ampla, cu volute si arabescuri spontane in care isi propune sa descopere noi universuri. Pictura lui fara figuratie previzibila este considerata gestualista, datorata stilului liber, direct, impulsiv, care recreeaza o realitate senzoriala, cu rafinament cromatic si incarcata miraculos de vibratie lirica.

Lipa Natanson

Lipa Natanson traieste si picteaza acum in Israel. In Iasiul tineretii sale a lasat largi fresce murale pe frontonul unor cladiri publice (Casa de cultura a tineretului si studentilor, Casa sindicatelor) , dar a luat cu el insemnele culturii si traditiei artistice din tara in care s-a nascut si a invatat. Tematica lucrarilor sale este desigur alta, lumina mediteraniana se regaseste in combustia culorilor, dar si la el recunoastem spatiile generoase, expresia de miscare si armonie.

Trei destine artistice marcate de evenimente sociale si politice care isi gasesc expresia in biografia fiecaruia. As putea banui o interactie reciproca in opera celor trei artisti, pornind de la acel panou ornamental care le-a solicitat talentul si abilitatea creativa pe suprafata arida a unor table nituite. Interesant este faptul ca tustrei, desi fiecare s-a bucurat de recunoastere locala si internationala, au ramas modesti, continuindu-si opera, adesea surprinzatoare, cu pasiune, discretie si eleganta.

Ecouri

  • itzhak bareket: (2-7-2012 la 09:51)

    SALUTARI , MAI MULT DECAT CORDIALE , D-LUI .DOREL SCHOR , CARE ADUCE CU SINE UN VAL DE INFORMATII DESPRE ACTIVITATEA SI REALIZARILE UNOR PICTORI SI SCULPTORI TALENTATI ,DESPRE CARE ,EU CEL PUTIN , NU AM STIUT PREA MULT ,SAU NU AM STIUT DE LOC . IN ASEMENEA MASURA FELICITARI EDITUREI ACUM CARE PRILEJUIESTE PUBLICATIA ARTICOLELOR SI IN SPECIAL A REPRODUCTIILOR .



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
Sculaţi, sculați romilor; să vedeți ce n-ați văzut !

"Ușchen, ușchen mo romale; Te dikhlen so na dikhlean ;O Del, o ceros phutregeas ; le romen kide mangleas; 3ean...

Închide
18.97.9.173