„Ce-ţi sugerează un tigan cu mâinile retezate ?” – aşa începe un banc în vogă, pe care l-am auzit de curând la Bucuresti, din gura unor persoane apropiate de sfera politică şi care se consideră democrate şi tolerante. Bancul continuă cu răspunsul menit să declanşeze hazul: „Încredere !”.
De fapt, bancul reflectă înfiorător de bine modul de abordare şi gestionarea problemelor legate de populaţia romă şi acest lucru mi-a fost confirmat de discuţiile care au urmat. Am aflat despre aşa zisa îngrijorare a executivului cu privire la perspectiva absorbţiei celor 1.200.000 de romi ce urmează a fi repatriaţi. Numărul invocat de interlocutorii mei (pe care nu-l mai pot confirma din vreo sursă) m-a făcut să-mi exprim nedumerirea legată de măsura repatrierii tuturor romilor din ţările europene. Am argumentat că nu toţi romii sunt infractori şi am primit răspunsul că acest neam este imposibil de educat sau asimilat, că reprezintă o pacoste şi că până şi ţările occidentale care până acum „ne dădeau lecţii” s-au trezit că nu pot gestiona situaţia Din discuţii a reieşit că mai demult ar fi existat un proiect (agreat şi de unele foruri europene) prin care toţi romii ar fi fost mutaţi în sudul Olteniei, dar şi-au dat seama că era irealizabil, pentru că romii nu puteau fi forţaţi să rămână acolo.
Incredibil, soluţia ghetoizării le pare cea mai la îndemână! Chiar şi primăria din Cluj a avansat un proiect de „relocare” a romilor din câteva colonii, inclusiv cea de la groapa de gunoi de la Pata Rât (care trebuia acoperită şi ecologizată încă din vara aceasta), într-o zonă aflată în afara oraşului, unde li s-ar pune la dispoziţie case ridicate de administraţia locală. Organizaţiile romilor s-au opus acestei măsuri care nu făcea decât să aglomereze o populaţie pauperă, să stimuleze infracţionalitatea şi să-i stigmatizeze pe locuitorii care ar fi găsit şi mai greu de lucru, pe copiii care ar fi ajuns şi mai greu la şcoală. Propunerea lor privind integrarea populaţiei dislocate din aceste colonii în diferitele cartiere din oraş nu a fost respinsă explicit, dar s-au găsit diferite impedimente pentru a nu fi pusă în practică. Între timp în zona alocată „ghetoului” continuă lucrările de infrastructură.
Le-am spus că ghetoizarea e păguboasă, adâncind şi mai mult prăpastia dintre situaţia romilor şi a populaţiei majoritare, am dat exemplele locuinţelor sociale din oraşul Câmpia Turzii, am vorbit despre mediatorii şcolari şi sanitari din cadrul primăriilor unor comune transilvane, precum Apahida şi Mihai Viteazul. E drept că în ultima vreme nu prea mai sunt bani pentru plata acestor mediatori. Mi s-a replicat că nu se poate colabora cu ONG-urile „lor”, că mint, înşeală şi fură sume imense alocate comunităţilor de romi, că nu te poţi bizui pe ce îţi spun şi nu poţi avea încredere în ele.
Am arătat că şi romii sunt suspicioşi faţă de ne-romi, pentru că în general lumea e ostilă cu ei. Nu cunoaştem niciun cuvânt în limba lor, nu ştim mai nimic despre obiceiurile lor. Că ar trebui să învăţăm măcar să salutăm şi să spunem mulţumesc în limba romani. Mi s-a răspuns că nu există nicio raţiune pentru care să învăţăm limba „lor”, că de fapt nici nu au o limbă ci mai multe şi nici ei nu se înşeleg între ei. Că romii nu se ţin de învăţătură, iar discriminarea pozitivă în şcoli duce în situaţia în care romi care abia ştiu să scrie şi să citească sunt admişi pe locuri speciale în facultăţi, în timp ce copiii „noştri” care se spetesc să învaţe nu reuşesc la admitere. Am răspuns că secolele de marginalizare au creat un handicap care nu poate fi redus decât prin astfel de măsuri. Mi s-a replicat că şi statele occidentale care iniţiaseră discriminarea pozitivă şi-au dat seama că nu dă rezultate. Simţeam că vorbele mele erau percepute drept un discurs „propagandistic” sau, în cel mai bun caz, opiniile unei naive incurabile. Cu câteva săptămâni în urmă avusesem o discuţie similară cu un coleg care mi-a declarat că nu poate suferi ţiganii şi regretă că nu mai trăieşte Antonescu să-i deporteze şi să ne scape de ei. Ba mai mult, mi s-a spus că dacă îi iubesc atât de mult , să înnoptez cu maşina în vecinătatea unei tabere de nomazi, să vedem dacă îmi va mai arde să-i apăr…
Discuţia purtată cu nişte persoane care se declară democrate, sunt apropiate de sfera politică şi se consideră deschise spre diversitatea etnică, cele câteva exemple pe care le-am relatat, ostilitatea crescândă a populaţiei, indolenţa şi impotenţa autorităţilor în gestionarea situaţiei unei pături numeroase de populaţie defavorizată – catalogată la grămadă drept o naţie de infractori – îmi proiectează imaginea halucinantă a romilor adunaţi în convoaie şi deportaţi sub privirile mulţumite sau indiferente ale trecătorilor. Mă întreb dacă le-ar sări cineva în ajutor?
Ce-mi sugerează un ţigan – un rom – (în limba romani rom înseamnă om) cu mâinile retezate ? Un om care nu mai poate munci, nu mai poate cânta la vioară şi nu mai poate da mâna cu mine… Un moment: mâini retezate? Intr-un accident sau… ca o formă de… SOLUŢIE FINALĂ?
Infiorator dar adevarat. Oare care minoritate urmeaza? Cred ca bancul se potriveste si majoritatii avand in vedere „tunurile” de milioane de euro date bugetului de stat.Tiganii se ocupa mai mult cu „gainarii”.
un articol scris cu bun simt si documentat
occidentul nu-i suporta, au devenit un popor „ping pong” non grata ,pe oriunde s-ar duce!
multi rasisti ,în occident dar si în românia
schimbarea mentalitatilor cere timp si bani ,vor mai avea înca de suferit !
felicitari pentru articol!
Andrea, ar merita sa devoalezi identitatea acestor neo-nazisti care vor sa aplice solutii „finale”.
@Maximilian Kolbe: sigur nu urmeaza minoritatile la care va ginditi, ele fiind la fel de implicate in datul tunurilor de milioane de euro ca si ‘majoritatea’.
Articolul este previzibil – romii sunt victime, romanii sunt rasisti, rai, inapoiati, etc. O generalizare in proportie adevarata, dar in ce proportie?
“Ce-ţi sugerează un ţigan cu mâinile retezate ?” Aș zice: „Un cerșetor în plus la colțul străzii! ”
Și nu este de mirare, întotdeauna autoritațile au „rezolvat” o problemă, creând alta.
Articolul nu spune nicaieri ca romanii in ansambul lor sunt rasisti, rai sau inapoiati.
Articolul relateaza o discutie in care unii romani cu pretentie de intelectuali au invocat solutii neo-naziste de rezolvare a problemei romilor.
Caci ce altceva poate fi ghetoizarea sau reamplasarea in bloc a unei populatii pe criterii etnice, ca si imbratisarea cu entuziasm a ideii ca ar fi 1,2 milioane de romi din Romania in strainatate care ar urma sa fie expulzati numai datorita apartenentei lor etnice.
Iar „bancul” povestit de Andrea este in cel mai bun caz o gluma de prost gust si in cel mai rau caz o manifestare rasista din partea celui care l-a spus.
Deci mitul Transnistriei nu a diparut… Numai ca acum se numeste Transoltenia…
,,Dacă în prima faza aş privi o poză într-o revistă cu un om care are mâinile taiate, prima senzaţie ar fi aceea de neputinţă. Apoi ,, privind un pic mai departe” un om distrus, care depinde în totalitate de altcineva..
Înainte de a propune ,, idei nastruşnice” ar trebui analizată situaţia lor cu mai multa atenţie. Pe cale amiabilă se poate discuta orice…Nu trebuie să se recurgă la extremisme pentru a ,, gestiona ” o situaţie..
In tot acest articol si in multe altele pe aceasta tema nu am citit decat despre cat de nasol sunt tratati tiganii si ca „solutiile finale” nu sunt solutii. Am si eu o intrebare: Care ar trebui sa fie solutiile intermediare pentru rezolvarea problemelor generate de unii membri ai acestei etnii? Se vorbeste incontinuu si nu se face nimic. Pe de alta parte, i-a intrebat pe ei cineva daca vor sa fie integrati, asimilati, etc.? Daca raspunsul ar fi da mi s-ar parea normal sa ii vedem si pe ei dandu-si silinta. Daca raspunsul e „nu” nu mai au rost discutiile si polemicile. Si indiferent ca e vorba de tigani, romani, chinezi, unguri, etc., daca se incalca legea toti trebuie sa plateasca…si nu cu taieri de maini si de picioare ca nu mai suntem in Evul Mediu.
Multumesc.
De fapt nu numai naziștii au practicat genocidul pe criterii etnice, Stalin a deportat popoare întregi, cum ar fi de pildă cecenii, deportați în masă în 1944 sub acuzația de a fi colaborat cu Hitler.
Să înțeleg că „Bogdan” consideră o soluție „finală” de tipul ghetoizării sau expulzării în masă drept acceptabilă în 2010? Sigur că cine încalcă legea trebuie să plătească, dar acest lucru se face pe bază STRICT individuală și nu cu penalizarea unei întregi comunități așa cum făceau naziștii în timpul celui de-al doilea război mondial în teritoriile ocupate.
Asta s-a inteles din ce am scris eu? Imi pare rau ca se interpreteaza pe baza unei singure propozitii dintr-o opinie mai larga…Nu fac parte din categoria celor care se uita la o persoana realizata si spune: „pacat ca e tigan…nu imi plac tiganii”. De fapt cred ca asta e mentalitatea multora din aceasta tara si de aceea cred ca nici nu se doreste o adevarata integrare a lor. De frica…Cand o sa ii privim ca oameni si nu ca tigani o sa inceapa sa se si miste ceva. Pe de alta parte ideea postarii mele anterioare era ca: SE VORBESTE MULT SI NU SE FACE NIMIC!
Numai bine.
Pe masura ce citeam articolul, mi se parea ireal;gandeam ca se va „repara” tonul discutiei prin grija comentariilor…Surpriza; tonul s-a pastrat…Apoi, am vazut ca sunt pe acum.tv…Pai, se schimba situatia. In Romania, chiar daca se gasesc ziaristi care sa poata scrie asa ceva ( desi ma indoiesc ), comentariile i-ar umple de…gura de rai!
Nu stiu cum se vede Romania din Israel, din America sau din alta parte dar, aici, totul miroase a praf de pusca!
Domnule Puiu P.,
Am câteva întrebări:
1) ce este „ireal” la acest articol?
2) ați reținut cumva că autoarea articolului, Andrea Ghiță, este realizatoare de emisiuni la TVR Cluj (localitate care, după știința mea, este în România)?
3) ce ați dorit să spuneți de fapt?
Scopul acestui articol nu este să dea soluții (care oricum nu pot fi date într-un articol) problemei romilor. Autoarea a relatat o discuție la care a fost martoră și a opinat că astfel de atitudini nu sunt de natură să contribuie la rezolvarea problemei. De fapt, rezolvarea nu ține de un hei-rupism demagogic, ci ia timp și cere schimbarea unor atitudini adânc înrădăcinate. Experiența fascismului și a comunismului care au încercat să schimbe structuri sociale peste noapte cu rezultate dezastruoase este un avertisment sever la adresa acelora care au impresia că e suficientă doar voință politică.
Un om cu mainile retezate, fie el tigan, armean, grec, evreu ori roman, imi sugereaza imposibilitatea societatii de a-l ajuta sa nu mai fure. De a-l reduce la neputinta, desi era om intreg si ar fi trebuit sa fie util noua, tuturor.Imi sugereaza frica de a-l avea alaturi pe omul mai sarac decat noi cu care nu putem imparti bunurile care ne-au fost date nu in proprietate, asa cum se crede, cat ca imprumut pe durata vietii noastre efemere. Credem ca suntem mai capabili daca suntem mai avuti? Mai cinstiți, poate? Mai buni? Mai indreptatiti de a poseda tot ce avem?
In antichitate, zeul Mercur ocrotea si negustorii si hotii deopotriva. De ce oare? Nu cumva pentru a mentine echilibrul atat de necesar? Nu cumva pentru ca unii sa nu se imbogateasca si altii sa saraceasca peste masura? Au si hotii rostul lor pe lumea asta, daca nu e cumva prea cu suparare ceior pagubiti…
In orice caz, un tigan cu mainile amputate apartine unei societati care pentru a face dreptate nu apeleaza la lege, ci la calau.
Doamna Violeta, bine ati venit in desertul postmodern, locul unde Mercur este doar o planeta, iar negustorii hoti (oligarhi pleziristi) si rromii un neam dezantropomorfizat, etnocidat si incarcat cu toate pacatele negustorilor-hoti. De vor fi deportati (aruncati cu dispret), romanii vor sta precum niste tapi logoditi. Cat despre „dreptatea prin lege” studiati, de pilda, legislatura statului Taliban-Texan: retardatii mintal sunt executati – si asta, sub acoperirea legii – pe considerentul ca prezinta un nivel de performanta scazut la nivel de comportament adaptiv. In realitate insa, retardatii mintal sunt capabili de o multime de lucruri. Desigur ca performanta lor este scazuta, doar sunt anomici si angoasati. Dar e mai simplu, nu?, sa aplici „solutii finale”, rapid, ca un calau.
Am asteptat cu nerabdare timp de 20 de ani ca sa se discute in public „problema” cu tiganii. Eu am intels la fel ca in ecoul de mai sus ca un tigani cu mainile retezate nu mai poate fura, daica ramane fara meseria lui „preferata”. Nazistii au avut o solutie simpla au fost declati impreuna cu evreii Untermenschen (subumani). Prima mea intrebare este daca romania scapa printr’un miracol (!!!) de tigani furtul va dispare in Romania? Oare guvernantii actuali si viitori vor inceta sa fure ca in codru? De unde au rasarit atatia oligarhi dupa 1989? Metoda propusa de multi in Romania, ca si de altfel in alte tari din Europa de Est si Centrala este: shape up or ship out. Adica tiganii trbuie sa se ridice la nivelul populatiei netiganesti prin propriile lor mijloace si daca nu plecati de aici de „buna voie” Verisoara mea „intelectual” s’a plans ca tiganii au distrus Bucurestiul!!! Si eu ca naivul am intrebat-o cati tigani sunt in Romania, la care mi-a raspuns cu multa autoritate: 9 milioane . De unde am tras concluzia ca mai mult de 50% a populatiei (inclusiv Ungurii) din Romania nu sunt Romani!!!!!
Mă văd nevoit să repet ceea ce am mai spus în repetate rânduri: în calitate de translator în sistemul judiciar din Anglia am avut de a face cu mai mulți infractori cetățeni români decât va avea un om obișnuit în zece vieți. Concluzia pe eșantionul meu (confirmată și de alți colegi translatori): romii NU reprezintă majoritatea infractorilor (deși sunt supra-reprezentați) și NU comit infracțiunile cele mai grave. Legea numerelor mari spune că aceste concluzii ar trebui să fie valabile și pentru comunitățile românești din alte țări și pentru România.
Clej, imi trimiti intrebari ca sa-ti raspund la ele si tu sa ma poti jigni in voie, sa-ti deversi veninul? Hai, iti dau satisfactie. Ia reflecteaza tu la o idee: de ce sa tot combatem noi pe unii si pe altii, care au idei si mentalitati care nu convin altora, eventual noua? Nu cumva-i asuprim tot cobatandu-i? Fiecare are dreptul sa creada ce vrea si sa-si spuna parerile (inclusiv gresite), atata timp cat respecta legile. Prostiile mor singure. Unora nu le plac ungurii, altora nu le plac romanii, altora nu le plac negrii etc. Exceptie fac evreii, care trebuie sa le placa tuturor, altfel intra sub incidenta legislatiei antisemite (inclusiv puscarie pana la 5 ani). E dreptul lor sa fie antiromani, antiunguri, antitigani (exceptia care intareste regula este antisemitismul) etc. Dar, sa nu-i puna sarpele sa se atinga de cei pe care nu-i plac. Omului nu poate sa-i placa totul, la comanda celor care propovaduiesc globalizarea si care amesteca natiile si rasele. Dumnezeu ne-a lasat de etnii si rase diferite. E o realitate pe care nu o poate anula politicul, mai marii lumii. Sper ca nu spui (din nou) ca daca vorbesc despre rase sunt neo-nazist. Te-ai facut odata de ras, nu recidiva. Altfel, esti simpatic, cand dormi. Stiu sa joc rolul de insolent? Pa !
Pentru cine nu e la curent, acest „Ion Tinarog” (alias sub care se ascunde cu poltronerie) este un neo-nazist care afirmă superioritatea rasei albe, nu găsește nimic insultător în termenul „jidan” și care neagă Holocaustul. În acest comentariu elucubrant el confundă antipatia pentru anumite etnii, rase sau comunități religioase cu incitarea la ură, care se pedepsește conform legii, indiferent de etnia, rasa sau religia respectivă. Revista ACUM combate astfel de opinii primitive, această incitare permanentă la ură pe care o fac indivizi ca acest „Ion Tinarog” (de ce vă e teamă să vă devoalați identitatea?) Tot nu înțeleg însă care e legătura între acest comentariu și articolul de față.
In primul rand, felicitari Andreei petru articol. Am citit „bancul” cu scarba. Imi amintea de caricaturile antisemite din perioada nazista. „Der Stuermer”, „Porunca Vremii” si alte asemenea titluri al caror loc este in lada de gunoi a istoriei.
Trebuie sa adaug ca istoria rromilor este asemenatoare cu cea a evreilor. Popoare (sau etnii) fara o tara a lor, cu o autonomie fara putere, dependente de bunul plac al suveranilor. Atat rromii, cat si evreii sau maranii iudaizanti ori banuiti de iudaizare au fost persecutati de Inchizitie. Atat rromii, cat si evreii au fost prezentati in numere uriase, hiperbolice, de catre politicieni rauvoitori, pentru a incita masele sau mai bine zis gloata. Atat rromii, cat si evreii au fost prezentati ca „elemente straine” care distrug echilibrul social. Rromii au fost prezentati ca hoti, evreii ca jefuitori, exploatatori, aducatori de plutocratie sau de comunism. Elemente „antisociale”. Atat limbile idis si ladino, cat si limba rroma au fost prezentate ca elemente de anticultura, de refuz a integrarii unor grupuri etnice. Rromii au devenit tigani, iar evreii jidani. Imaginile lor au fost deteriorate si standardizate. Paraziti sociali. Daca cineva vorbea cu un rrom sau despre un rrom, sau cu un evreu sau despre un evreu, avea in fata nu numai pe omul respectiv (la care poate ca nici nu se gandea) ci si (sau in special) imaginea lui. In cele din urma, politicienii demagogi au reusit. Societatea a fost pregatita pentru excluderea si ulterior pentru exterminarea acestor doua etnii permanent minoritare, slabe si curioase, diferite de majoritate. Aceasta a urmat respingerii. Holocaustul a fost al evreilor, dar si al rromilor. As propune tuturor sa citeasca romanul „Satra”de Zaharia Stancu. Diferenta este ca rromii nici macar nu au reusit sa primeasca despagubiri din Germania pentru tragedia lor, deoarece nu au fost suficient de organizati. Mai tarziu, antisemitismul a fost paralelizat de un atirromism (nu stiu daca acest cuvant exista in limba romana sau nu; daca nu, imi permit „obraznicia” de a-l propune eu). A devenit un antirromism popular, asa cum era si un antisemitism popular.
Imi amintesc o scena. In toamna anului 1970, eram un tinerel, arheolog stagiar la Institutul de Arheologie din Bucuresti.Se lucra intens la construirea hidrocentralei de la Portile de Fier. Pentru ca un anumit teritoriu urma sa fie acoperit de apa (zona Orsova-Drencova), se faceau cercetari intense in domenii diferite. Am fost trimis la sapaturi arheologice la Drencova. Locuiam in comuna invecinata, Berzasca. In comuna nu mai erau evrei, plecasera cu totii, fie in alte orase, fie in Israel. Ramasese numai amintirea lor. Erau insa oameni de mai multe neamuri si multi rromi. Acestia nu erau iubiti de nimeni, ba chiar erau impartiti intre tigani (deveniti stabili) si laieti seminomazi, asezati fortat, dar care isi pastrau modul de viata. In sat se vorbea mereu despre ei, nu in termenii cei mai buni. Totusi, cuvantul „tiganime” nu era pronuntat cu ura, ci pentru a desemna un „cartier”, iar copiii lor erau prieteni cu alti copii. Pe santierul arheologic lucrau si rromi, de obicei adolescenti absolventi de 8 clase, ca si adolescenti romani si de alte neamuri, precum si ceva oameni maturi. Uneori erau si mici conflicte. Din pacate, cand era vreun mic diferend si una din parti era rrom, urma aprecierea „tigan” si „ei, tiganii”. Intr-o zi, o lucratoare mi-a spus ca ar vrea sa vada ca vor scapa de tigani asa cum au scapat de jidani (nu ma cunostea…). Am fost frapat – eram un tinerel – si reactia mea a fost ca evreii au plecat in tara lor. La care ea mi-a raspuns ca ar trebui sa li se faca o tara si tiganilor, numai sa plece, sa se duca acolo, sa scape de ei. Suna ca si „jidanii la Palestina”. Antirromism popular.
Uneori pot fi folosite si exemplele istorice. Poate ca rromii ar trebui sa se organizeze mai bine pentru a-si putea apara drepturile, luand exemplu de la evrei. Cred ca tarile occidentale nu au dreptul moral de a-i expulza pe rromi. Mai ales Germania, Franta, Spania. A expulza circa 1.200.000 de oameni este un transfer fortat, o stare vecina cu cea a genocidului. Chiar daca este „legal” din punct de vedere juridic. Dar nu tot ce este legal este si moral. Sunt oameni politici si „clienti” moderni ai lor, influentati de ei, care isi manifesta sentimentele primare, antiumane, antimorale, prevaluandu-se de normele legale. Ei uita ca Dumnezeu a creat OMUL, nu etniile, ca oamenii sunt urmasi ai aceleiasi perechi familiale. Si cred ca Andreea are dreptate atunci cand afirma ca ar trebui sa invatam cuvinte din limba rroma. Adaug chiar: si cate ceva din cultura si folclorul rrom si din istoria rroma. Am asistat odata la o conferinta despre rromi, tinuta de cineva care nu stia nici un cuvant din limba rroma, nu cunostea traditia lor, folclorul lor, gandirea si mentalitatea lor. Nu m-am putut abtine, am luat cuvantul si am spus acest lucru. Respectivul a fost foarte suparat, dar…ce puteam sa-i fac? Era o seara de studiu la Ierusalim, acum circa 15 ani.
Apropo, personal m-am interesat de limba rroma. Am consultat un „Diccionario gitano-espanol & espanol-gitano”, publicat acum circa 25 de ani de editura universitatii din Cadix. M-am bucurat cand am gasit un volum de lecturi biblice in limba rroma, aparut la Bucuresti, l-am comandat si l-am adus la Biblioteca Nationala din Ierusalim. M-am si bucurat sa-l recenzez pe scurt intr-un ziar de limba romana din Tel Aviv. Am invatat expresia „O Devil”, in limba rroma „Dumnezeu”. Volumul respectiv avea introducerea in limba romana, iar fragmentele erau numerotate ca in original biblic ebraic si le-am putut compara. Traducerea era foarte buna, desi nu din originalul ebraic, nici din originalul grec. Am vazut si o carte intitulata „Bibaxtale Bersa – Holocausto de los Gitanos”, in limba rroma, aparuta in Spania, cu titlul si in spaniola. Am afirmat – ca si cativa colegi – ca atat timp cat tiganii vor fi tratati neomeneste, voi fi tigan si eu. Acum adaug: cat timp va fi un singur antirrom pe lume, cat timp va fi o singura persecutie impotriva rromilor bazata pe ura de rasa, ma voi simti si eu rrom, desi sunt evreu sau tocmai pentru ca sunt evreu si – peste toate – om. Apropo, cuvantul rrom, la origine pare sa insemne supus al imparatului roman din Bizant, al romeilor.
Nu pot da solutii, ele nu pot veni nici din presa, nici din biblioteca, nici de la universitate sau de la academie. Dar cred ca a expulza oameni pe criterii etnice ese si ramane o crima. Este impotriva oricarei „solutii”.
Cu deosebit respect,
Lucian-Zeev Herscovici
Parlamentul European subliniază în rezoluţia adoptată pe 9 septembrie că expulzările în masă încalcă legislatia UE deoarece sunt discriminatorii din punct de vedere al apartenenţei etnice.
În rezoluţia depusă de grupurile politice S&D, ALDE, grupul Verzilor/EFA si GUE/NGL se arată că Franta ar trebui „sa suspende imediat” repatrierea şi expulzarea sutelor de cetăţeni europeni de etnie romă în ţările lor de origine.
„Libertatea de circulatie si de sedere poate fi restrictionata din motive de ordine publică, siguranţă publică sau sănătate publică doar pe baza conduitei personale şi nu pe baza unor consideraţii de preventie generală sau legate de originea etnică sau naţionalitate”, se subliniază în rezoluţia comună. În plus, „deciziile de expulzare trebuie sa fie analizate şi luate de la caz la caz, ţinând seama de circumstanţele personale şi cu asigurarea unor garanţii procedurale şi a unor căi de atac”. – se mai arată în declaraţie.
In replica, Erich Besson Ministrul francez al Imigraţiei a declarat joi la Bucureşti că „nu se pune problema” ca Franţa să suspende repatrierea romilor, aşa cum îi cere o rezoluţie a Parlamentului European.
„Vreau să fiu foarte clar că nu se pune problema ca Franţa să suspende repatrierile către ţările de origine, fie că este vorba despre români, bulgari sau alţi cetăţeni”, a declarat Besson.
„Parlamentul European si-a depasit prerogativele, iar noi nu ne vom supune unui dictat politic”, a adaugat el, afirmând că „Franţa aplică scrupulos dreptul comunitar şi respectă legea republicană franceză”.
Într-un interviu acordat joi televiziunii publice române, secretarul de stat francez pentru afaceri europene, Pierre Lellouche a arătat că romii nu sunt expulzaţi ci repatriati benevol contra unor sume de bani acordate din banii publici francezi şi că fiecare ţară europeană trebuie să rezolve problema cetăţenilor ei care stau ilegal într-o altă ţară europeana. Lellouche a aratat disponibilitatea Frantei pentru a acorda asistenţă pentru planul de incluziune a romilor pe care Romania trebuie sa-l elaboreze cât mai curand, precizând că în acest scop se pun la dispoziţie sume substantiale
Ministrul Afacerilor Externe, Teodor Baconschi, i-a primit, joi dimineaţă, pe ministrul pentru Imigraţie francez, Eric Besson, şi pe secretarul de stat pentru Afaceri Europene din Franţa, Pierre Lellouche. În declaraţia făcută de ministrul de externe după întâlnirea cu oficialii francezi, se arată că:
„Cetăţenii români, inclusiv cei de etnie romă, sunt cetăţeni europeni şi, în virtutea acestui statut, nu li se poate îngrădi dreptul la libera circulaţie. Legislaţia comunitară precizează condiţiile stricte în care cetăţenii UE pot fi expulzaţi de pe teritoriul unui stat membru UE – măsură cu caracter excepţional şi aplicată individual”, a declarat Baconschi.
Ministrul a precizat că a evidenţiat în discuţiile de joi că este foarte importantă adoptarea unor politici de protecţie socială adecvate pentru categoriile de persoane defavorizate aflate pe teritoriul altor state europene, adaptate la situaţia specifică a acestora.
„Mai mult, şi aş dori să atrag atenţia asupra acestui lucru, până în prezent, România a contractat peste 216 milioane de euro – 216.358.433 ca să fim mai exacţi – din Fondul Social European pentru incluziunea socială a romilor, la care se adaugă proiecte finanţate guvernamental, respectiv din fonduri europene”, a ţinut să sublinieze ministrul.
Problema repatrierii romilor este şi pe agenda discuţiei telefonice de vineri între preşedinţii Băsescu şi Sarkozy.
Daca aceea se vroia a fi o gluma, a fost gluma de cel mai prost gust pe care am auzit-o. Daca a fost auzita intr-un grup de intelectuali, lucrurile sunt cu atat mai triste. Cu articolul de mai sus se incearca sensibilizarea opiniei publice pentru asimilarea/acceptarea unui segment de populatie care prin faptele ei ne fac sa ne rusinam ca sunt conationalii nostri. Citind articolul aveam imaginea autoarei mangaind parinteste pe crestet fostii tigani, actuali romi. Sa nu fiu inteleasa gresit, am crescut in apropierea unei comunitati de tigani, am avut colegi de banca tigani, am jucat leapsa pe furate cu tigani, am instruit tigani. Inca din timpul cand se numeau tigani(nu romi) si vorbeau tiganeste(nu romales). Si astazi ma intalnesc cu placere cu o tiganca frumoasa cu care am impartit pachetul de mancare pus de bunica mea la scoala si paduchii din coditele savant impletite de mama. Dar sentimentul de neputiinta nu ma paraseste, tristetea ca eforturile noastre sunt in zadar ma urmareste peste timp. Ii sugerez autoarei sa ramana in registrul articolelor de pana acum si sa nu isi iroseasca talentul si energia pentru o cauza dinainte pierduta.
Dacă e vorba de condescendență „carmen” (de ce s-o fi ascunzând sub anonimat) bate toate recordurile. În primul rând, îi recomand să citească articolul
De ce e corect “rrom” și nu “țigan” de Delia Grigore http://www.acum.tv/articol/8056. În al doilea rând, această atitudine, aparent benevolă, de împărțire a pachetului de mâncare cu o țigancă, dezvăluie atitudinea de profund dispreț și superioritate față de o întreagă etnie. În al treilea rând, țin să asigur persoana care se ascunde cu lașitate sub aliasul „carmen” că Andrea Ghiță nu are niciun fel de intenție de a-i mângâia părintește pe cap pe romi, ci-și exprimă revulsia față de majoritarii care încă mai cred că un nou Antonescu e singura problemă a acesteiprobleme. În al patrulea rând, sugestia dumneavoastră va fi net respinsă.
Lasand ,,gluma” la o parte, dupa parerea mea, o rezolvare durabila a problemei romilor, impreuna si strans legata de modernizarea Romaniei (in special a infrastucturii imateriale – ceeace obisnuim sa numim ,,birocratie, desi inseamna mult mai mult – avand ca obiectiv punerea cetateanului in centru) sunt marile provocari ale Romaniei. Miza este mult mai mare, vorbind de situatia romilor, decat ceva care poate fi vazut ca o simpla galceava intre romi si ceilalti romani.
Cei care trebuie sa o puna in practica trebuie sa aibe, pe langa alte calitati, pregatirea necesara (care in mare lipseste – inca) si sa lucreze ca echipa multidisciplinara. Din ea trebuie sa faca parte romii insisi, bineinteles. Trebuie sa se fie considerate continuu si experientele, proiectele reusite, din afara tarii (tarile nordice) – multe din falsele dileme sunt rezolvate prin alte parti.
Odata pornit asa cum trebuie pe acest traseu, dezvoltarea economica combinata cu (re)emanciparea cetateanului, care sa poata fi din nou beneficiarul imbunatatirii conjuncturii economiei, va impulsiona proiectul, va sustine shimbarile vizate, va nivela asperitatile sociale care exista la interfata cu acest grup etnic.
Termen? 80-90% in cinci aní de zile, nu mai mult; restul pe parcurs. Si in cazul acesta, opusul lui ,,acum” e ,,niciodata”.
Un raspuns la comentariul doamnei carmen. De unde ati scos asta cu cauze dinainte pierdute?? Cand vorbim de disfunctii care implica grupuri de zeci, sute de mii, de oameni nu exista cauze pierdute. Exista incompetenta, rea vointa, ingustime la minte, ingenunchere si pesimism pagubos fundamentalist.
Experienta de pe bancile scolii e buna dar nu si suficienta ca sa construiesti cu ea o teorie. Inainte de a putea da o astfel de sentinta e nevoie de documentare teoretica la nivel universitar (nu scoala primara), practica, schimb de experienta, inclusiv incercari esuate, lucruri de care banuiesc nu v-ati ocupat.
Existau si unii care credeau cu toata taria ca un obiect mai greu decat aerul nu poate zbura prin forte proprii.
Felicitari Andreea, articol foarte profund si bine prezentat. Din pacate rasismul este in floare in multe parti ale lumii si din pacate nu exista solutii universale pentru eradicarea lui. Am trait in Romania 26 de ani si in orasul nostru era un cartier numit „tiganime” ca si in multe alte orase. Cu toate ca multi rromi erau cetateni productivi si respectati in meseriile lor de ospatari, lautari, tinichigii, functionari sau intelectuali; altii erau nomazi si in general resentimentul populatiei nu era impotriva nuantei de culoare a pielii ci impotriva unui anumit mod de viata, igiena personala si principii de convietuire. In anii 60-70 atitudinea populatiei fata de rromii nomazi nu mi se parea iesita din comun. M-am mutat in Statele Unite in 1975 si m-am lovit de rasismul american. Numai atunci mi s-a facut rusine de rasismul latent pe care l-am acceptat in orasul meu natal. Bineinteles ca in Statele Unite nu s-a rezolvat nici pe departe problema rasismului dar prin actiunile incepute din anii 60 s-au facut progrese enorme. Drepturile speciale date persoanelor de culoare prin legile de „affirmative action” au avut un rezultat foarte pozitiv si au ajutat foarte multi tineri de culoare sa-si realizeze visurile. Bineinteles au fost si abuzuri dar in general „affirmative action” a fost o idee buna. Rromii au nevoie nu numai de drepturi egale dar si de oportunitati egale. La admitere la facultate un tanar venit dintr-o familie needucata nu poate concura cu cel care a avut meditatii toata viata. Bineinteles e nevoie de interventie prin actiuni guvernamentale. Rezultatele se vor vedea peste 15-20 de ani dar undeva trebuie sa se inceapa.
VAd si eu in fine o opinie echilibrata despre „affirmative action”. Un punct de vedere care priveste efectele prin prisma dinamicii societatii nu pe un interval de cateva saptamani, luni sau ani ci la nivel de zeci de ani. Prea facil si cu aere de atoatecunoscatori o multime dintre cunostintele mele romani califica „affirmative action” drept o masura comunista (vezi doamne, ei au trait in comunism si stiu ce este aia).
Va trebui sa scriem mai mult pe aceasta tema, invitand la dezbateri!
Da, d-le Klein, aveti dreptate; de undeva trebuie sa inceapa. Dar tare mult mi-as fi dorit ca inceputul de care vorbiti sa se fi intamplat acum mult mai multi ani, fara superficialitate (nu doar de ochii altora)… pe mai multe planuri, in mai multe domenii. Exagerat de mult, subiectul asta a fost tratat cam ca o boala cronica; cate ceva, putin acolo, cat sa amelioreze, sa camufleze cumva efectele si niciodata … cauza. Ceea ce n-am vazut niciodata pana acum in Romania, este …. „tratamentul cauzei”: educarea populatiei majoritare, „tratamentul cetateanului roman privilegiat”, cel care-si permite inca sa se considere mai egal decat toti ceilalti, superior si destept din nastere, cel care are voie sa aiba in vocabular si foloseaste nestingherit si necorectat de nimeni, “expresii uzuale”, de tipul: “te-ai murdarit ca un tigan”, “te dau pe oale, la tigani”, “ce e tigania asta?”, “… ce,… esti tigan?”, “tiganca imputita”, etc, etc.etc., expresii pe care le-am auzit toti inca din copilarie, prezente peste tot si care-au ramas de foarte mult timp “in sistem”; in subconstientul fiecaruia. Inclusiv in zona intelectualitatii, ceea ce deranjeaza si mai mult. Nu stiu de ce am convingerea ca la stadion, cei care prezinta cu mandrie patriotica astfel de bannere nu sunt si cei care au gandit pasul asta …iar articolul Andreei confirma banuiala. In Statele Unite nu prea-si permite nimeni sa pomeneasca in gura mare “the N word”, nu-i asa?
Ceea ce continua sa ma surprinda neplacut de fiecare data, este faptul ca desi se vorbeste despre regiuni defavorizate, zone cu o densitate marita a populatiei de etnie rroma, nimeni nu a venit cu o propunere de angajare a fortei de munca in companii/firme/agricultura,etc, tinand cont de graficul demografic al fiecarei zone; la fel ca in Statele Unite: daca in statul respectiv populatia afro-americana este in proportie de 55%, caucazieni 25%, hispanici 12% si asiatici 8%, agentii comerciali sunt obligati prin Lege sa pastreze aceeasi proportie in schema de angajare.
La fel, am ramas uimita sa aflu ca multe familii de romani sadea, cu pile si cotizand gras pe la primarii s-au declarat (temporar) “rromi” pentru ca fii si fiicele lor sa beneficieze de locurile speciale si sa intre astfel mult mai usor (si gratuit!) la o Facultate de Stat (!!!)
Sunt multe, foarte multe aspecte care ar trebui lamurite, discutate, disecate; doar asa invatam toti; si poate se vor trezi si altii….
Mira, vad ca intelegi foarte bine normele si regulile de anti-discriminare care exista in Statele Unite. Bineinteles nu vei auzi nume pejorative adresate nici unei minoritati in forumuri publice. Regulile de „buna purtare” in intreprinderi, scoli, institutii publice sunt foarte clare. Cei care si din greseala folosesc cuvinte jignitoare sunt obligati sa-si dea demisia sau sunt dati afara. Sunt cazuri celebre de personalitati la TV pe care i-a luat gura pe dinainte si au folosit expresii care erau considerate jignitoare si au fost obligati sa-si dea demisia. Un caz celebru este un crainic sportiv care a zis doar in trecere ca atletii de culoare sunt mult mai bine dotati fizic pentru ca proprietarii de sclavi ii imperecheau pe sclavii ce mai bine dotati ca sa aibe copii voinici. Chiar daca era un adevar istoric, crainicul respectiv a fost obligat sa demisioneze si nici o alta statie de TV nu l-a angajat. Cu toate ca s-au facut progrese foarte mari suntem inca foarte departe de a avea o societate integrata. In domeniul spatiului locativ inca sunt probleme foarte serioase. Cu toate ca populatia alba ii accepta pe cei de culoare ca si egali in scoli, intreprinderi, locuri de agrement etc.. cand e vorba de a fi vecini e o problema diferita. Aici inca mai avem mult de lucru. Dar sunt si aici noi legi si regulamente locale care cer intreprinderilor de constructii ca sa aiba un procentaj din locuintele noi rezervate la un pret mai scazut pentru minoritati si oameni cu venitul scazut. Astfel se incearca sa se opreasca segregarea economica a cartierelor care se intampla automat cand in cartierele scumpe se muta doar cei care sunt foarte bogati. Deci si in Romania, cu bunavointa si cu anumite reguli mai stricte impotriva discriminarii s-ar putea imbunatatii situatia rromilor. Eu cred ca situatia populatiei de culoare in America s-a imbunatatit mult incepand din anii 60 cand s-au pus in vigoare multe legi anti-discriminatorii. Aveti dreptate ca toate aceste probleme trebuie discutate in forumuri publice si e nevoie foarte mare de o educatie in masa a populatiei ca sa inteleaga valentele discriminarii si a rasismului.
Interventiile ca si cele a Mirei si ale lui Mike (si nu doar ale lor) confirma (a cata oara?) ca facem bine ceea ce facem la ACUM. As rezuma aceasta in „cineva trebuie sa ridice stacheta si sa o tina cu obstinatie la acel nivel”. Din cauza asta anticipez ca vom ramane mereu cam impopulari cu ACUM.
Dar ce mai conteaza, daca suntem „bine platiti de dusmanii Romaniei” sa abordam toate aceste subiecte dureroase care se trateaza smechereste, cu pudra de ten, ruj de buze si injectii cu botox, pe malurile Dambovitei?
COMUNICAT DE PRESĂ
(10 septembrie 2010)
Preşedintele României şi preşedintele Republicii Franceze au avut o convorbire telefonică în cursul serii de vineri, 10 septembrie a.c., fiind convenit următorul comunicat de presă comun:
“Preşedintele României, Traian Băsescu, şi preşedintele Republicii Franceze, Nicolas Sarkozy, au avut vineri o convorbire telefonică amicală şi constructivă. Cei doi au reamintit determinarea comună de a continua şi aprofunda parteneriatul strâns dintre România şi Franţa.
Astfel, cei doi şefi de stat au constatat deplinul acord de a răspunde eficient problemei puse de integrarea romilor, mai cu seamă, prin punerea în aplicare a acordului asupra căruia miniştrii români şi francezi au convenit, joi, 09 septembrie a.c., la Bucureşti.
Preşedintele Republicii Franceze şi preşedintele României au hotărât să lucreze împreună pe marginea acestui subiect, precum şi pe cel al romilor nomazi, cu ocazia unei viitoare întâlniri bilaterale ce va avea loc la Paris.”
Departamentul de Comunicare Publică
10 Septembrie 2010
Cu ocazia vizitei la Bucuresti a ministrului francez al imigratiei Eric Besson si a secretarului de stat pentru afaceri europene Pierre Lellouche, partile romana si franceza au stabilit sa ia trei masuri operationale:
1) Va fi intarita cooperarea in lupta impotriva infractionalitatii prin trimiterea a inca 10 politisti romani in Franta si prin schimbul de magistrati de legatura.
2) Acordul franco-roman privind minorii neinsotiti va fi integral pus in aplicare inca de la inceputul lunii octombrie, dupa ratificarea sa de catre Franta.
3) Franta si Romania vor coopera pentru punerea in practica a unor proiecte de dezvoltare economica si sociala in vederea reinsertiei si integrarii cetatenilor romani aflati in situatie de precaritate.
Pe de alta parte, Romania isi ia angajamentul sa adopte pana la sfarsitul anului un plan de incluziune pentru minoritatea roma din Romania, care se va inscrie in eforturile in curs ale Guvernului roman, in cadrul Strategiei nationale pentru romi.
Franta, la randul sau, e dispusa sa sprijine Romania punandu-si expertiza la dispozitie.
Franta si Romania vor actiona impreuna si in cadrul Uniunii Europene, in scopul de a sustine angajamentul Comisiei Europene in favoarea incluziunii sociale a romilor si pentru a facilita obtinerea finantarilor necesare.
Articol super, comentarii foarte interesante in majoritatea lor. Felicitari, Andreea. Cind europenilor ca „noi” li se aminteste de experienta din SUA, strimba adesea din nas, chiar daca progresul din SUA privind discriminarea rasiala e neindoielnic. Sigur nu se va elimina saracia romilor si discriminarea romilor in urmatoarele decenii, dar s-ar putea crea sanse pentru mai multi romi. Votul Parlamentului Europei e un triumf, din care ar trebui profitat in favoarea romilor de pretutindeni. Sa ceara (folosesc acest mod impersonal pentru ca ma gindesc la activistii romi, la ONG-ri, la cei angajati politic, la militanti) improprietariri, acces la formele de invatamint, stimularea patronilor la angajari, oferirea de locuri in internate pentru scolari si adolescenti, locuri gratis in gradinite si camine folosite de majoritate. Nu inteleg de ce nu putem invata din experienta altora. Da, multe din actiunile afirmative ale celor din SUA au dat rezultate bune si ar trebui urmate. Ar trebui sa meditam macar la scolile exclusive pt afro-americani (HBSU, historically black schools and universities) in care au fost formati tineri afro-americani care au devenit elite. Concurind intre ei insisi, in scoli cu nivel ridicat de predare si de cerinte, bine sponzorizate, tinerii afro-americani au dobindit incredere in propriile lor capacitati si si-au consolidat identitatea. E o optiune creata pt copii si parinti, nu obligativitatea segregarii copiilor in scoli pure rasial.
Proiectele de pina acum de care a beneficiat Romania si restul statelor europene, banii aceia multi, sunt picaturi in oceanul saraciei din comunitatile de romi, dar au contribuit la aparitia unei categorii de tineri cu studii superioare si speram ca numarul lor va incepe sa creasca exponential.
Cit despre proiecte consumatoare de bani multi si efectele lor, unul din proiectele cu cel mai mult succes in Romania a fost cel de formare a mediatorilor scolari romi, in urma carora au fost formati cam 15o de mediatori scolari romi, in vederea angajarii lor. O mare parte din bani au fost investiti in formare – adica au fost platiti universitatilor care au tinut cursuri de de citeva sute de ore (formari rapide,nu cred ca au avut o durata mai mare de doua luni). Ca rezultat, vreo 70 de mediatori (cam jumate din cei formati) au fost angajati la diverse scoli din tara, cu salar minim pe economie, cu perspective foarte limitate de dezvolatare personala (nu sunt absolventi de invatamint superior, nu isi pot intretine familia din salar). Similar s-a desfasurat si proiectul pt mediatori comunitari sanitari, pierduti si ei in sistem.
Un lucru care trebuie generalizat este ceea ce face Andrea si Acum, anume atrage atentia asupra discriminarii etnice si rasismului de orice forma ar fi el. Am mai spus eu odata ca trebuie sa impunem, mai ales pentru cei care se pretind intelectuali, folosirea termenilor corecti din punct de vedere politic – chiar daca au un grad scazut de popularitate, de pitoresc, sau daca nu au radacini in cultura locala. Faptul ca nu jignesc pe nimeni este un avantaj enorm si detensioneaza interactiunile.
Tot respectul
Tot respectul pt. punere in tratare a subiectului