caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Relativităţi Culturale



 

Albumul Victor Brauner – La izvoarele operei (Autor: Emil Nicolae, Editura Hasefer, Bucureşti)

de (29-11-2005)

Cu ocazia centenarului Victor Brauner a apărut la editura Hasefer (hasefer = cartea, în ebraică) din Bucureşti (în urma unei retrospective la Muzeul de Artă din Piatra Neamţ) un album dedicat acestui mare pictor suprarealist evreu-român, în condiţii grafice deosebite, sub îngrijirea lui Emil Nicolae. „Aşa cum s-a relevat cu ocazia vernisajului de la Muzeul de Artă din Piatra Neamţ, Victor Brauner rămâne, prin inovaţiile lui, dar şi prin forţa de a le stăpâni, un reprezentant de seamă al tradiţiilor culturii şi civilizaţiei umaniste elino-iudeo-creştine.
Iar faptul că Emil Nicolae a adunat în acest album rezultatele expoziţiei şi ale investigaţiilor sale în biografia şi opera lui Victor Brauner, clarificând unele confuzii şi adăugând multe informaţii, este un gest cu adevărat remarcabil.” (Amelia Pavel, în prefaţa albumului).
Victor Brauner s-a născut la Piatra Neamţ la 15 iunie 1903. În 1925, după o scurtă experienţă la Academia de Arte Frumoase din Bucureşti a plecat la Paris, dar după un an a revenit în România. În această perioadă i-a cunoscut pe Marcel Iancu, Ion Vinea şi Ilarie Voronca, realizând ilustraţiile pentru cartea de versuri a lui Voronca „Restrişti”. În 1924 fondează revista „75HP” împreună cu Voronca, Sernet şi Roll. În 1930 se reîntoarce la Paris, unde se împrieteneşte cu Brâncuşi, Fondane, Giacometti şi Yves Tanguy, acesta din urmă îl introduce în cercurile suprarealiste. În 1931 pictează celebrul „Autoportret cu ochiul enucleat” care va deveni proba capacităţilor sale premonitorii (în 1938 îşi va pierde ochiul stâng în urma unui scandal, în care un pahar aruncat spre el va duce la pierderea ochiului). Până în 1966, când va muri la Paris, va face o carieră strălucitoare.
Tablourile lui sunt expuse la Metropolitan Museum of Art şi Guggenheim Museum din New York, Peggy Guggenheim Collection din Veneţia, San Francisco Museum of Modern Art, Art Institute of Chicago, Mumok Museum din Viena, Musee Cantini din Marseilles etc.
„Considerat un reprezentant dintre cei mai caracteristici ai suprarealismului, Victor Brauner nu este totuşi numai atât. Spre deosebire de Yves Tanguy, de Salvador Dali, de Magritte şi Delvaux, care se desfăşoară numai în cadrul unei realităţi secunde, Brauner este mult mai apropiat de Max Ernst, cu care a şi colaborat la importante ilustraţii de carte. Ca şi Max Ernst, el asociază explorările în realitatea secundă cu moduri expresioniste de a prezenta realul, dar şi cu gustul ordinii şi geometriei de viziune constructivistă” (din prefaţa albumului – Amelia Pavel).
Victor Brauner este cel mai cunoscut pictor de origine română din lume şi cel mai scump cotat, tablourile lui ajungând să se vândă la sume de 250000-300000 euro. Pe piatra lui funerară de la cimitirul Montmartre e scris: „A picta este viaţa, adevărata viaţă, viaţa mea”.

*Emil Nicolae este poet, critic, ziarist, membru al Uniunii Scriitorilor din România, locuieşte la Piatra Neamţ.

Ecouri



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
SCENARIU MUT

Tacere. Fond alb, buline negre. Apare, de sus in jos, titlul filmului: „Destine lacrimande”. Reclama la prosoape de plaja. Urmeaza...

Închide
18.119.104.238