caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Relativităţi Culturale



 

„Elenele” de consum

de (19-6-2011)
8 ecouri

Diversitate cred că este termenul definitoriu pentru scena artistică actuală. Diversitate în sensul cel mai larg și mai permisiv cu putință. Asta pentru că originalitatea e din ce în ce mai dificilă într-un moment în care s-a discutat despre aproape orice. Dar sunt unele clișee care au devenit aproape exasperante, via mass-media. Unul dintre ele este „Elena”. Că se vorbește de EBA sau de Elena Ceaușescu, se vorbește des; opiniile sunt deja formate. Mitul național este deja construit, are rădăcini adânc înfipte și mugurașii dezvoltați.

Nu demult am citit un text semnat de Igor Mocanu în Art Act Magazin, care m-a convins să vizitez expoziția Marilenei Murariu – „Despre Elena în general” de la Galeria Simeza. Iar Elena Ceaușescu.

Marilena  Murariu – The origin of the world, foto via Modernism.ro

Expoziția Elenei Murariu arăta ca un tabloid – kitsch-plastic – înșirat fără o anume noimă pe pereții galeriei. Glumele proaste despre istoria recentă, care se vor scandaloase și intrigante sunt exprimate sec, exact cum remarca Igor Mocanu: „hăhăială de la Vacanța Mare”. Dar nu tematica frapează în această expoziție, pentru că tentative eșuate de subiecte controversate au fost nenumărate. Ci tehnica. Acele ajustări recuperate din impresionismul hibrid fins de siècle XIX + etc. de la noi, tușele mici, pe alocuri pointiliste adăugate desenului stângaci, moale; scăpărilor de construcție și lipsei de acuratețe compozițională fac lucrările să pară școlărești.  Pensulația bătrânească care trimite la altă epocă, altă lume, alt stil creează o discrepanță enormă între subiectul ales și limbajul plastic folosit. Paradox: o prima lipsă de maturitate artistică bătrânicioasă.  Impresia pe care o lasă expoziția este că nu poți să mai râzi de Elena Ceaușescu, pentru că aceste glume iconice au alunecat deja în penibil.

Imagine din expoziția „Național Bitch”, © Anaid Art Gallery

Deja plictisită de acest subiect, pe care îl speram epuizat (cel puțin în artă), am trecut cu scepticism pragul Anaid Art Gallery. Știam că Tara nu mai are nevoie de confirmări, nici nu mai poate scandaliza opinia publică. Publicul artei este obișnuit cu Tara, deja nihilismul lui a devenit simpatic. În expoziția „National Bitch”, deschisă de Noaptea Galeriilor la Anaid, Tara (von Neudorf) apărea cu un subiect apropiat Marilena Murariu: „Elenele care au schimbat istoria României” (Diana Dochia). Asocierea inevitabilă din cauza distanței (temporale) reduse dintre cele două expoziții aduce un deserviciu nemeritat asupra percepției demersului lui Tara. Acest memorabil și atât de fascinant clișeu, pus în operă în stilul caracteristic lui Tara: grafica semiotică adăugată pe hărți, este construit atent, până în cele mai mici detalii. Expoziția stă perfect în spațiul generos al galeriei, fiind ca un memorial al sus-numitelor femei istorice. Traseul începe cu „istorica” Ileana Cosânzeana și se termină cu cele două purtătoare actuale ale acestui nume-faimos, Elena Udrea și Elena Băsescu. Alăturările sunt puțin forțate, dar expoziția în sine este plină de simboluri captivante, care fac din simpla imagine o reconstrucție a istoriei personale a fiecăreia dintre Elene. Cheia expoziției este transmisă încă de la început: Ileana Cosânzeana indică faptul că artistul se raportează ludic la subiecte, jonglează cu mituri preluate din imaginarul colectiv. Un basm nesfârșit al Elenelor, ironic-semnificativ. Cheile de citire ale expoziției sunt nenumărate, interesant ar fi faptul că artistul aduce în discuție temporalitatea. Spre exemplu în lucrări  alătură simboluri atemporale (atât sacre cât și profane), unor timpuri diferite (ale personajelor): mitic, trecut, prezent și viitor (deși, personal ceva îmi spune că Elena Băsescu nu va schimba nimic).

Tara (von Neudorf), #4, 264×193.5cm, black and color marker on old map, 2011

Chiar dacă tema aleasă este de mult banalizată;  Tara vine si aduce o concluzie, cumva general-valabilă: măcar pentru amuzament avem subiecte.  Iar expoziția merită vizitată! Elenele își vor câștiga locul lor și în istoria artei, zâmbind. Aveam nevoie de mituri, orice societate are miturile ei. Ale noastre sunt doar ușor decadente și cam subțiri.

____

Igor Mocanu – „Despre Elena în general”, în Art Act Magazin, nr 118 din 18 mai 2011. link AICI

mai multe imagini din expoziția Marilenei Murariu, pe Modernism.ro. link AICI.

mai multe imagini din expoziția lui Tara (von Neudorf) pe pagina de facebook Anaid Art Gallery. link AICI.

Ecouri

  • Popescu: (22-6-2011 la 11:08)

    … ? …. obsesii …. ? …. trezitiva si nu uitati …. de morti numai de bine …. vedeti pe cine proslaviti … … rmani prefera sa fie decenti …

  • Matei Mircioane: (22-6-2011 la 23:52)

    Motivul alegerii unui astfel de subiect, cu tot felul de Elene care îşi arată nurii, mi se pare evident: dorinţa de a atrage atenţia şi de a vinde bine, amestecând două elemente de relativ mare interes pentru public, respectiv sexul şi politica.
    Dar, să mă scuze autorul articolului pentru o curiozitate măruntă, care nu are legătură cu arta. E cel mult o chestiune de bârfă politică. Zău că nu pot să-mi dau seama pe cine ţine Ion Iliescu în braţe, în tabloul „The origin of the world”. Poate mă ajută cineva.

  • Valentina Iancu: (23-6-2011 la 17:50)

    Nu as vrea sa gresesc, dar seamana cu Adrian Nastase, si scutecul e un fel de steag UE 🙂

  • G. Petineanu: (24-6-2011 la 02:02)

    Pruncul imi pare a fi Adrian Severin. Doctorul, ,,Prostanacul”.

  • cristian: (31-7-2011 la 03:26)

    Intr-adevăr bine realizată şi coerentă expoziţia lui Tara dedicată Elenelor, păcat că nu a avut ecoul scontat, căci expoziţia Marilenei Murariu, care i-a premers, a avut o forţă artistică şi un mesaj politic atăt de directe încât cu greu se mai putea impune ceva asemănător după ea.

  • dana-nicol alias georgeta alias lucia simion: (10-9-2011 la 11:59)

    Pictorita MARILENA MURARIU este un adevarat magician al imaginii.
    Credeam ca pictura Marilenei Murariu este un demers exterior, o voluptate frenetica, o impulsiva exotica a laturei peisagistice ;natura .soare,mister,de la regalul si nepretuitul Balcic ,Mecca picturii interbelice ,la unversul patriarhal al ..pisicilor .
    Iata cum in spiritul „BALCICULUI NOCTURN SI SECRET a scos la iveala o latura fundamental opusa a creatiei sale -acumularile au depasit granita unor viziuni pastorale si s-au metamorfozat in revolta si dorinta de a transpune pe panza pentru generatiile viitoare ,prin citadela pamfletului, un trecut istoric jenant pentru o natiune – cultul personalitatii -de care a dorit sa se elibereze .
    Expozitia a fost vizitata de sute de tineri zilnic ,ea a avut un puternic caracter contestatar si a fost prima expozitie manifest de acest gen dupa …20 de ani
    Rezultatul este o taxare a trecutului,adresat intr-o maniera moderna tineretului

  • dana-nicol alias georgeta alias lucia simion: (10-9-2011 la 12:11)

    PE CINE SA TINA IN BRATE ion iliescu ?
    Pe reprezentantul „exponential ” al CORUPTIEI din Parlamentul European – ADRIAN SEVERIN .Coruptia nu este in criza si este prezenta permanenta in cele mai inalte foruri
    La acea data cand a avut loc expozitia – era proaspat nascut – panza a fost dusa la Galerie inca uda ,cu vopselele neuscate .Aceasta situatie inedita a fost explicata de pictorita in emisiunea de la Realitatea Tv

  • dana-nicol alias georgeta alias lucia simion: (11-9-2011 la 03:49)

    V.I.- va este foarte cunoscuta activitatea formatiei VACANTA MARE – sunteti parte din trupa ,sau le-ati scris textele ?
    Va respect opinia ,dar vehementa cu care improscati „venin „din pixul negru al unei critici indoielnice atacati prin cuvinte malitioase jignind personalitatea si experienta confirmata la nivel european si nu numai a pictoritei M.M,referindu-va in mod direct la-„maturitate artistică bătrânicioasă” ,”pensulație bătrânească ” etc
    Folositi atacul la persoana in loc sa va exprimati un punct de vedere artistic despre forta artistica , curajul si mesajul politic al lucrarilor prezentate



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
Închide
18.218.75.222