Teatrul Mihai Eminescu din Chișinău a prezentat sâmbătă 20 decembrie premiera piesei „Suflete moarte” de Gogol, o operă la fel de actuală azi cum era și acum peste un veac și jumătate în Rusia țaristă.
Regizată de Ion Sapdaru, basarabean stabilit în România după 1989, piesa a constituit prilejul unei interpretări de excepție a rolului lui Pavel Cicikov de către Vitalie Rusu, care a încântat publicul prezent în număr mare în sala Teatrului Național al Republicii Moldova.
Piesa reprezintă o satiră amară a societății rusești din prima jumătate a secolului XIX înainte de abolirea iobăgiei în 1861: corupția sufocantă a autorităților, lăcomia și prostia boierilor, inerția țăranilor – mujici – sau „suflete” cum mai erau numiți truditorii pe moșii.
Pavel Ivanovici Cicikov, personajul principal din piesa lui Gogol, un nonconformist dornic de îmbogățire, încearcă să se folosească de sistem, inventând negoțul de „suflete moarte” – țărani decedați pe moșii, în scopuri de manipulare a sistemului fiscal.
Arestat și torturat de autoritățile intrate în alarmă de practicile sale neortodoxe, Cicikov scapă în final – cum altfel? – plătind mită.
Satira lui Gogol este în mare măsură valabilă și astăzi pentru Rusia sau Republica Moldova (și nu numai), urmașe ale Imperiului Țarist și celui Sovietic: o elită coruptă și venală, o populație supusă îndelung la suferințe și aventurieri dispuși să riște totul ca să se îmbogățească (aproape) peste noapte.
De altfel, cu câteva zile înainte de premieră Vitalie Rusu declara agenției Info Prim: „Sufletele moarte suntem noi toţi, cei pe care mai marii lumii îi manipulează după cum li-i vrerea.”
Vitalie Rusu a dominat o distribuție pe alocuri modestă, ajutat și de o regie inspirată, cu inovații amuzante de tipul îmbăcării oamenilor legii în uniforme de polițiști moldoveni.
A fost un eveniment teatral remarcabil, de care nu ar fi rău să beneficieze și spectatorii din România.