caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Poeme, Eseuri, Proza



 

Lumea ascunsă a obiectelor casnice. Foarfecele mare

de (7-3-2008)

Foarfecele mare dispăruse din casă. Oricât de multe fuseseră locurile pe unde îl căutasem, care de care mai ascuns, oricât îmi chinuisem mintea să prind măcar un firicel de amintire pe unde l-aş fi putut rătăci, încercând să rememorez operaţiile la care l-aş fi putut folosi, totul fusese zadarnic. Foarfecele mare părea dispărut pentru totdeauna. Cu cât mă gândeam mai mult la dispariţia sa învăluită în mister, cu atât îi vedeam şi îi recunoşteam mai multe virtuţi, la care nu mă gândisem atâta timp cât fusese un obiect printre altele în casă. Fusese, cumva, un obiect ordonator! Avea o dimensiune şi o formă care se impuneau printre celelalte obiecte, unele mult mai noi şi mai complicate, cum ar fi fost de pildă radioul şi televizorul. Sau ceasul electric de perete. Se arăta vederii în toată simplitatea lui metalică, dar… Ştiu şi eu… Deschiderea braţelor lui… Ei, până şi aici era un mister: braţele sau picioarele?…

Stăteam lungit pe canapea, cu foarfecele în mână şi, deschizându-i braţele, măsuram din privire unghiul dintre cele două braţe. Ajustam acel unghi, micşorându-l o idee sau mărindu-l o idee şi încercam să surprind momentul când unghiul dintre braţe era perfect drept. Dar ce-i perfect în lumea asta?… Deschideam la maximum cele două braţe şi mă înciudam că tăişul lor nu alcătuia o linie perfect dreaptă ci doar un unghi foarte-foarte obtuz… O făceam în momentele mele de tihnă? Sau în momentele de lene? Sau de cumpănă?… Nu, „cumpăna” trebuia exclusă: în momentele cu adevărat de cumpănă nu-ţi arde de joacă… Apoi, şezând la masă, îl ţineam cu braţele în jos — şi de astă dată braţele erau, fireşte, picioare — şi păşeam cu ele pe tăblia mesei. Păşeam aşa cum se păşeşte, ridicând un picior şi aşezându-l înaintea celuilalt, dar nevoit să balansez neîncetat foarfecele în urmă şi înainte fiindcă altfel picioarele nu se deschideau prea uşor. Sau se deschideau cu preţul zgârierii tăbliei. Şi nici chiar aşa nu ieşea un mers normal: trebuia să trag un picior, mereu unul şi acelaşi, şi să-l aduc, cumva maladiv, în urma celuilalt… Sau, ca la o fiinţă bipedă cu picioarele înţepenite, păşeam prin mişcări circulare, la fel cum făceam cu braţele unui compas deschis — alt obiect, printre celelalte, care impunea respect! Aşadar foarfecele avea însuşiri comune cu compasul. Să mai adăugăm şi, întrucâtva, asemănarea de formă. Dar utilitatea foarfecelui, strict vorbind, era net superioară utilităţii compasului: Tăierea! Iar de alcătuire, ce să mai vorbim! Acea combinaţie unică dintre alungit şi rotundul oval al urechilor… Acea conciliere neaşteptată între firea războinică a braţelor tăioase şi firea blândă şi prietenoasă a urechilor, care nu ştiau ce să mai facă spre a fi pe placul mâinilor tale, al degetelor tale, mulându-se pe forma lor înnăscută şi rotunjindu-se pentru a nu-ţi pricinui nici cel mai mic neajuns la operaţia de tăiere. Încât treceai fără a clipi peste urmele adâncite şi vineţiu–înroşite, săpate în falangele degetelor mijlociu şi gros atunci când întreceai măsura şi tăiai la nesfârşit, să zicem, cartoane groase şi multe la număr. Dar de, era vina ta! Încăpăţânarea ta! Ca să nu mai vorbim de opinteala zadarnică a ta şi a foarfecelui atunci când vă încrâncenaţi încercând să tăiaţi o bucată de carton peste măsură de gros şi de tare! Eşecul era al ambilor, nu?

După mai multe luni am mutat întâmplător canapeaua de la locul ei. Şi atunci foarfecele a ieşit deodată la iveală, în sfârşit. Intact şi strălucitor, concret şi consistent — mai consistent, mai material decât oricare alt obiect din casă. Şi totuşi cumva aureolat de misterul dispariţiei. Niciunui obiect stricat sau dispărut nu-i simţisem atât de mult lipsa. Oare de ce? Mă încercase simţământul că în tot acest răstimp avusese putinţa să-mi dea de ştire că se afla acolo, dar n-o făcuse… Dar oare câte obiecte din casa mea reapăruseră, precum foarfecele, după o îndelungată absenţă? Niciunul.

Îl simţeam apropiat fiindcă venea din casa părinţilor mei şi avea deja o istorie? Sau îl simţeam apropiat pentru simpla sa reapariţie după o absenţă care mă temusem că avea să fie definitivă?…

Obiectele stau încremenite la locul lor — stau săptămâni, stau luni, stau ani, dar pândesc parcă momentul să se facă nevăzute — cam asta e ceea ce începeai să vezi în ele, în aparenţa lor înşelătoare, după o întâmplare ca aceea cu dispariţia foarfecelui mare… Şi când în sfârşit obiectele acelea casnice reuşesc să dispară, e ora lor astrală de mister. Şi ce se-ntâmplă când nu mai reapar? Nici nu ştii ce să crezi? Sunt definitiv dispărute, sau, asemenea foarfecelui mare, şi-au găsit un ascunziş de mai lungă durată? Atunci când dispare, utilitatea obiectului nu numai că a dispărut odată cu el. Dar în acel moment, al dispariţiei, eşti sigur că nici n-a avut vreodată o utilitate. Singurul lui folos devine acela de a fi fost cândva un obiect vizibil în casă. Şi te face să simţi cât de mult îţi lipseşte, cu toate că atunci când se afla la îndemână îl foloseai rareori. E posibil să nu-l fi folosit deloc? Uz sau folosinţă? — e şi asta o întrebare. În casă şi peste tot foloseşti de obicei multe sinonime. Uz are o tentă mai degrabă tehnică, pe când folosinţă are o coloratură mai curând juridică! Dar ele sunt de fapt sinonime. Naiba ştie… Auzi ce gânduri neghioabe! Important e că obiectele parcă aşteaptă cu nerăbdare să dispară. O riglă a dispărut de ani de zile. Mai există vreo speranţă să fie găsită vreodată? O linguriţă, da, o linguriţă este posibil să fi fost aruncată din greşeală, la gunoi odată cu resturile de mâncare, farfuria să fi fost înclinată deasupra coşului de gunoi şi mâncarea să fi fost împinsă — o mişcare de glisare, cum s-ar zice — şi odată cu asta să fi dispărut şi linguriţa la gunoi. La fel şi o lingură. E posibil oricând să dispară în felul acesta stupid. Dar rigla! Fusese o riglă de lemn, folosită timp de ani de zile, ciuntită de cuţit sau de lama de bărbierit şi mâzgălită de creion şi de cerneală. Dar indiferent de aspectul ei, era dispărută, şi gata. Şi intriga dispariţia asta a ei… Începeai să te gândeşti la unele simpatii între obiectele din casă. Spre exemplu, riglei de lemn, obiectele rămase în casă îi simţeau cumva lipsa? Poate că o antipatizau şi dispariţia ei era privită cu un sentiment de uşurare. Niciodată nu puteai să ştii care sunt criteriile lor de simpatie sau de antipatie. Şi dacă, la urma urmei, nu obiectele rămase şi relaţiile dintre ele fuseseră, până atunci, o problemă pentru stăpân, odată cu dispariţia începea să fie. Într-un fel oarecare. Solidaritatea dintre obiecte începea să facă peste noapte obiectul preocupării stăpânului lor.

Dar foarfecele!… Dumnezeule, puteai oare să uiţi strălucirea lui metalică atunci când canapeaua fusese dată la o parte şi foarfecele se ivise, în toată splendoarea lui, în locul acela, până cu câteva clipe înainte întunecat, zăcând pe mochetă — sau culcat pe mochetă —, unde, la umbră, aceasta îşi păstrase într-o mare măsură prospeţimea iniţială a culorii, dispărută între timp — de fapt, după ani şi ani de zile — din cauza luminii, în restul casei? Surâzând parcă poznaş: Uite că ţi-am făcut-o! M-ai căutat timp de săptămâni, nu mai sperai să se împlinească prezicerea nu ştiu cui — „Lasă că într-o zi ai să te trezeşti cu foarfecele, atunci când ai să te-aştepţi mai puţin” — şi deodată prezicerea iată că se împlinea!

Ce altceva se putea face cu foarfecele? De pildă, puteai să tai din când în când, pentru a le arunca, bucăţile de folie de staniol cu alveolele rămase goale, cu margini zdrenţuite, care găzduiseră pastile de toate felurile, pe care le scoteai de acolo — şi atunci când le scoteai împingându-le cu degetul staniolul făcea poc — pentru a le înghiţi. Şi folia nu numai că se preta la a fi scurtată. Dar parcă se şi cerea scurtată: să aibă muchii egale şi, pe cât posibil, fără alveole goale. Fiindcă alveolele goale stăteau mărturie că îngurgitai medicamente. Poate nu în exces. Dar că le îngurgitai, oricum, cu regularitate şi deci erai, într-un fel, dependent de ele… Sau poate că îndepărtai porţiunile de folie cu alveole rămase goale pur şi simplu dintr-un exagerat simţ al ordinii.

În casa părinţilor obişnuiam să aliniez mereu trei perechi de foarfece exact în colţul unei mese şubrede lipită de perete, a cărei faţă de masă albă, dintr-un material ieftin, mama avea în permanenţă grijă să fie curată şi călcată. Stăteau acolo, unul lângă celălalt, culcaţi, acest foarfece mare, încă o pereche, mijlocie şi, în sfârşit, foarfecele mic şi finuţ pentru tăiat unghii. Cel mic şi cel mijlociu au dispărut fără urmă şi fără să-mi stârnească vreo nostalgie. Singurul care a reapărut a fost foarfecele mare, dragul de el.

Ecouri



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
Festivalul Filmului Francofon – 7-14 Martie 2008

Festivalul Filmului Francofon – Filmul, arta Intâlnirii 7-14 martie, Sala Elvira Popescu Deschiderea va avea loc vineri 7 martie la...

Închide
3.15.7.212