În vizită la Ussais
Autor: ADRIAN GRAUENFELS
Desenul copertei MIRIAM GAMBURG
Rishon le Zion-ISRAEL-2007
E dificil să scrii despre o carte atât de diferită faţă de alte cărţi de poezii în proză de la noi! Mulţi sigur nu vor înţelege această partitură simfonică în patru părţi, legate între ele doar printr-o împărţire subiectivă a scribului, relevată clar în poemul în proză \”ultimul text la Kyoto\”, să exemplificăm:
\”Concursul începu fără un termen anume, dar se cerea scrisul fără încetare de poezie. Mâini delicate caligrafeau febril toate poveştile, toate catrenele posibile, epigramele în haikometri, tokomanii spirituale, yakuze de o frumuseţe sublimă. Spre zor au fost găsite moarte (gheişele-scrib) de epuizare cu degetele roase până la sânge, îngropate sub mii de foi (…). Nu mai rămase nimic de inventat decât această umilă adunare de texte\”…
Lucru adevărat, poetul şi-a adunat textele într-o carte, o adevărată carte, la vîrsta când inima fuge mai repede decât picioarele. Poetul inventează cuvinte care sună bine, neşablonizate, fără dex-ul obsedat de exactitate, uneori trezindu-te într-o lume fantastică, nedescoperită încă, o galaxie a poeziei neermetice, greu de localizat în horoscopul Israelian.Să luăm un exemlu din
Ambrozia dialogului decadent\”:
\”Dialogul nu mai curge, dragă Abukir, pentru că ambrozia din care ne hrănim noi, vicioşii şi noi, canibalii intelectuali e ireversbil stricată, e putredă\”
Uite tu, de pildă, ai maniere frumoase. Tu muşti din căpăţină de la miez spre înafară.\”
Erotismul e evident, îmbracă toate poemele, \”e o nepoliteţe să vin murdar şi nepoftit\” zice autorul, deci să-l invităm pe marile bulevarde elegante pe care le concepe poetul nespulberându-ţi imaginele fantastice ale unui copac răsucit: \”Într-o zi ai să mă găseşti cu totul şi cu totul înfipt în podeaua ta raşchetată, rădăcinile mele îmbrăţişând picioarele patului\”(radio ga-ga).
Autorul crează tablouri expuse într-o expoziţie, scrise cu pana de gâscă şi pictate după modelul dada, atingând pe undeva corzile viorii poetilor Emil Brumaru, Gherasim Luca. Decoperim un registru nou, colaje cu partenere poete, uimitoare aşezare în pagină, echilibristică fină, masurată, balet pe poante efemere, chiţibuşar atacând cotidianul nostru spălăcit şi vulnerabil, dansând pe toate meridianele lumii , în \”facerea lumii\”, \”femei mici\”, Pavană pentru o infantă moartă, o zi fără poezie, Viva la Vida, etc. etc sau \”scenariul unei deportări\” (teatru scurt):
\”În spatele nostru, copilăria se scufundă
În aburii ghetoului bântuit de hoţi de frumuseţe. Te auzeam bocănind prin pod, săpându-ţi tinereţea !\”
Bianca Marcovici