În aceasta luna Noiembrie este ocazia sarbatoririi celor 100 ANI de la aparitia \”sutienului\”, acest accesoriu tipic feminin, care dateaza din Antichitate, când femeile purtau ceva asemenator sutienului zilelor noastre, altfel însa conceput. Cu ocazia unor sapaturi în mormintele din orasul Suse, vechea capitala a Elam situat în Sud-Estul Iranului, actualmente Khazahstan, sediul unei mari civilizatii în cel de-al V-lea mileniu, devenit în sec.XII-XIII î.J.Ch. un puternic imperiu, s-a descoperit o pereche de \”couvre-seins\” (acoperitoare de sâni). Dar, nimic nu a permis sa se afirma ca acest accesoriu feminin era purtat de femei în mod obisnuit, putându-se crede ca ar fi fost un compozant al îmbracamintei funerare.
În insula Creta, spre anii 2100 î.J.Ch., corsajul unei îmbracaminti feminine, (compus din diverse materiale, trasate vertical si invizibil cu lamele din cupru, pentru ca talia sa fie marcata, iar sânii sa fie expusi), era deschis în partea dinainte pâna la talie, astfal ca sânii sa iasa în evidenta, am spune cu opulenta. În acea epoca ar putea fi situata aparitia \”corsetului\”.
În Grecia, femeile purtau un corsaj care se strângea, încheindu-se cu sireturi sub sâni, scotând în evidenta sânii goi. Cum corsetul si crinolinele cu timpul au fost interzise, femeile foloseau \”apodesme\” mici panglici de stofa pe care le înrolau sub piept pentru a le sustine sânii, nu în scop estetic, dar mai de graba util a împiedica sânii sa se miste în timpul mersului. Cu timpul, apodesma restrângându-se, a luat numele de \”mastodéton\”, o forma de \”mastodont\”.
În Franta, se poate vedea sub Arc de Triomphe d’Orange o fresca sub care figureaza doua femei galice, cu pieptul gol, purtând o fusta lunga. Femeile din Franta au purtat corsajul dupa cucerirea Galiei de catre Cezar. În secolul XII, femeile purtau \” basquine\” un fel de corset din pânza dura împodobit cu flori, pe care îl purtau femeile basce, marcându-le talia, fiind foarte strâns cu sireturi. Numai în secolul XIII au aparut în vitrine acest gen de corset. În secolul XIV, centura a devenit mai larga sustinând si pieptul, dar putine femei îl purtau, fiind chiar interzis în anumite regiuni ale Frantei.
Sub Charles VII, sânul era îmbracat cu un material fin, de forma triunghiulara, care se numea \”gorgerette\”, dat fiind ca dupa ce se acopereau sânii se înconjura si gâtul, unde se facea un nod. Corsetul se purta întotdeauna foarte strâns, cu riscul de a deforma cutia toracica. Ambroise PARÉ croitor de lingerie pentru femei, a fost primul care a constatat ravagiile cauzate de corset descoperind deformarea toracelui sau a coastelor, care presau plamânii pâna la atrofiere. Revolutia franceza a alungat corsetul; sânii nu au mai fost sustinuti decât prin fâsii suple din diverse materiale, înodate dedesubtul sânilor. Sub Imperiu, corsetul \”à la Ninon\” se purta sub rochie. Acest corset s-a transformat urmând moda momentului. În acea epoca a aparut primul corset trasat cu balene, creat de corsetierul LEROY, pentru ca moda era atunci cu sânii foarte îndepartati.
Primul sutien a fost prezentat în anul 1880 de Hermine CADOLLE cu ocazia Expozitiei Universale de la Paris, sub numele de \”Bien-Étre\”, dar el a ramas atasat de un corset. În realitate este numai în anul 1904 ca termenul de \”sutien\” si-a facut intrarea în dictionarul Larousse. El nu va apare decât în 1912 sub numele de \”brassière\” în Oxford English dictionnary. De unde originea diminutivului \”bra\” care va fi utilizat în tarile saxone începând cu anul 1937.
În 1913, Mary Phelps Jacob a propus pentru prima oara un sutien care separa cei doi sâni. Anul 1920 a marcat însa moda cu silueta \”gen baiat\”, epoca numita Années Folles, când corsetul nu si-a mai gasit întrebuintarea. Croitori pentru lenjerie femei, precum Paul Poiret si Madeleine Vionnet fiind avangardisti, scotând în evidenta o silueta feminina mai fina cu piept mai ascuns si cu solduri înguste.
În secolul XX si în special dupa sfârsitul Primului Razboi Mondial, apare liberarea de moravuri. Femeile doreau sa se simte \”à l’aise\” în îmbracaminte. Corsetul nu a mai fost rigid, iar sutienul era ca în Antichitate, format din fâsii de materiale suple si colorate, dupa gust.
Primul sutien creat în 1912 nu a cunoscut decât un mic succes, întrucât conceptia lui era prea grea. Se purta sub bluze si în loc sa sustina pieptul, îl strivea. În 1932, s-a ajuns la modificarea sutienului, accentuându-se croiala lui în profunzime, în forma de boneta. Marii croitori ai timpului, precum Paul POIRET s-a \”impus\” cu acest gen, recomandând clientelei purtarea, fara a fi incomod.
De-a lungul anilor, progresele si ameliorarile au fost numeroase. Aceste diferite evolutii au condus la aparitia corsetelor care au avut ora de glorie din secolul XVI pâna la Belle Époque în anul 1920. Sutienele, începând cu anul 1920 erau confectionate din materiale suple, mousseline sau din matase naturala, iar anii ’30 fiind marcati de revenirea la o certa feminitate, formele bustului si soldurilor femeii fiind scoase în evidenta. Erà noua a sutienului a început în anul 1931, când fratii WARNER au cumparat brevetul de la Mary Phelps Iacob pentru suma de 1500$, aducând o veritabila inovatie, folosind tesaturi extensibile care le permitea propunerea de diferite dimensiuni de cupe, de \”bonete\”. De asemenea au folosit bretele elastice, propunând astfel sutiene adaptabile diferitelor morfologii.
Numeroase inovatii s-au succedat de la sfârsitul celui de-al Doilea razboi mondial, cu mai multe sau mai putine reusite. Moda începuse sa fie dictata de cinematografia americana unde sânii opulenti au avut succes: vezi Brigitte Bardot, Sophia Loren etc. La începutul anilor ’50, marca \”Scandale\” a lansat un sutien în nylon gonflabil. Pe de alta parte Howard Hughes a lansat moda cu sutienul întarit cu armatura puternica care sa dea forma \”sânului ascutit\”. În 1958, aparitia si utilizarea fibrelor numite Lycra, a fost o veritabila inovatie pentru fabricarea corsetelor, aceasta fibra comportând lejeritate, confort si modernitate. În anii ’60, Playtex a lansat primul sutien denumit \”coeur-croisé\”, primul sutien armat fara metal, deoarece se preconizase ca ar putea genera cancerul de sân. Din 1963 AUBADE a venit cu o noua lenjerie lansând culoarea primelor sutiene imprimate original.
Revolutia sexuala a anilor ’70 si feminismul exacerbat, aparut în special în America de Nord si în unele tari din Europa de Vest, au marcat o veritabila turnanta, femeile dând foc sutienelor în public, sutienul fiind alungat sau redus ca accesoriu femeiesc. Sutienul se presupunea ca ar trebui sa fie mai înainte de toate functional si nu ar trebui sa fie ceva \”sexy\”, atractiv, insinuant. A început Era pantalonilor mulati, îmbracamintea usoara si transparenta. Anii ’80 au marcat revenirea la o oarecare lenjerie din trecut, Chantal Thomas aducând un veritabil suflu nou, purtarea jartierelor si ciorapii ajurati, care au revenit din moda anilor ’60-70, iar anii ’90 au relansat moda sânilor opulenti, cu sutienul push-up (Wonderbra). Anii 2000 concretizeaza cu succes aceasta lenjerie. Pentru sutiene este perioada tuturor inovatiilor, cu armaturi suple, bureti, tesaturi variate, dantelate, aplicatii de toate felurile, paietate etc., sutienul devenind un accesoriu expus cu prioritate. Este ora de \”glorie\” a lenjeriei feminine, magazinele specializate multiplicându-se, conceptele idem, sutienul devenind un articol de moda evident, idem si restul accesorilor feminine.
Publicitatea vizibila a accesorilor feminine la ora actuala, se gaseste peste tot, inclusiv în mijloacele de transport comune. Cu ocazia Centenarului acestui accesoriu, si nu numai, LYCRA, CHANTELLE si GALERIES LAFAYETTE, au propus un Festival al Lenjeriei feminine între 10 si 24 Noiembrie, ocazie de a se descoperi noi modele în serii limitate, semnate Chantelle, vândute exclusiv la marele magazin din Paris Galeries Lafayette.
O defilare exceptionala a putut fi vazuta în ziua de 15 Noiembrie în inima spatiului rezervat pentru lenjeria feminina de la Galeries Lafayette Haussmann. În scopul completarii acestui festival, se poate vizita o expozitie retrospectiva, retrasând principalele etape ale evolutiei sutienului.