De câte ori vine vorba de pictorul Haim Savitzky, vrând-nevrând, am în primul rând un sentiment de adâncă veneraţie. Pentru că decanul de vârstă al artiştilor plastici din Israel a depăşit etatea de 105 ani. Mai mult decât atât, nu mai departe de anul trecut ne-a oferit o expoziţie personală în care figurau şi lucrări create recent.
Am alăturat intenţionat picturi din ultima vreme şi altele realizate cu mulţi ani în urmă, cu intenţia de a vedea mari deosebiri datorită influenţei vârstei. Nu am constatat decât o lărgire a tematicii şi… abordarea unor stiluri sau metode proaspete, de parcă pictorul ar vrea să-şi diversifice mereu creaţia.
Haim Savitzky numără atâţia ani în ţară, încât în mod firesc pictură sa poate fi caracterizată ca fiind profund israeliană. Ea a surprins temele cele mai specifice anilor şi evenimentelor, şi-a schimbat stilul care a fost influenţat de pictura occidentală, a combinat elemente ale modernismului european cu teme locale, israeliene.
A păstrat aproape întotdeauna liniile „curate” şi ne-a introdus în minunata lume a culorilor. Stilul său este distinct, caracterizat prin detalii, fluiditate, mişcare, ritm, emoţie.
Subiectul favorit al lui Haim Savitzky este profund israelian, fie că în centrul compoziţiei se află peisajul, populat deseori de păstori cu turme de oi sau cirezi de vaci, marea cu ambarcaţii pitoreşti, chibuţnici care se destind cântând, oameni în sărbătoare… Nici un subiect desprins din cotidian nu este ocolit, arta sa atinge toate aspectele existenţei. Care nu sunt tratate dulceag, duios, păşunist, ci viguros, dinamic, uneori cu încărcătură simbolică într-o realitate… modernă.
Aceasta explică impactul public al lucrărilor lui Haim Savitzky, drumul lor către „consumatorul” de frumos, afinitatea cu gusturile acestuia, fără a face concesii. Picturile lui reflectă cu robusteţe lunga sa experienţă de viaţă.
În pofida vârstei, constatăm uşor o infuzie de optimism, de spontaneitate, entuziasm în descoperirea culorii. Mereu tânăr, pictorul menţine tradiţia integrităţii artistice prin claritatea mesajului plastic.
Dr. DOREL SCHOR