caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Secundele mele



 

Ierusalimul eliberat (La Gerusalemme liberata), de Torquato Tasso

de (19-5-2008)
1 ecou
Bellucei Antonia, Bellucei Antonia, „Rinaldo si Armida”, Galeria nationala din Slovenia, Liubliana

Este un poem epic în douazeci de cânturi, compus în mare parte între anii 1570-1575 si publicat (în doua editii succesive) în 1580 si 1581. Dorind sa trateze dupa modelul lui Homer si Vergilius un subiect istoric beneficiind de aportul romanului cavaleresc medieval, Tasso a situat actiunea în timpul primei Cruciade, care avea drept scop cucerirea Ierusalimului. Poemul prezinta luptele duse de cavalerii cruciati (Rinaldo, Tancredo s.a.), condusi de Goffredo, împotriva sarazinilor (Argante, Clorinda, Armida, Aladin), care recurg adesea la farmece spre a-si înlatura adversarii. Bataliile, la care participa si elementul miraculos (fortele divine si demonice), se încheie cu victoria cruciatilor. Iubirea (dintre Rinaldo si Armida, Tancredo si Clorinda) ocupa, alaturi de eroism, un loc important în poem.
Cântul XVI evoca gradinile fermecate în care vrajitoarea Armida îl tine pe Rinaldo departe de lupta.

9
Iesind din aste încâlcite cai,
Gradina mândra îti iveste-n fata
Havuzuri mari cu ape în vapai,
Un râu, si flori, si arbori, si verdeata,
Coline, pesteri si umbroase vai…
Cu toate-odata ochiul ti-l rasfata
Si,- ascuns cum mestesugu-n orice parte-i,
Mai mare-i pretul nevazut al artei.

10
Salbaticia si orânduiala,
În locuri si-n podoabe, par firesti,
Caci Firea parca-ar imita migala,
Jucându-se, a artei omenesti*.
Toti arborii-si supun Armidei fala
Si-s vesnic înfloriti prin vrajile dracesti;
O fructa când caderea si-o asteapta,
Rasare alta-n pomi, si-ndata-i coapta.

11
Pe-acelasi trunchi, pe-acelasi ram, când piere
Smochina coapta, creste crudu-i fruct,
Cum crude, dupa-nvapaiate, mere…
Cu foc solar în vrejurile-i supt,
Serpuitoarea vita-n sus se cere,
Rodind ciorchini mustosi, neîntrerupt,
Caci lânga floare-i creste agurida
Si bobul rubiniu, cum vru Armida.

12
Stau pasari giugiulindu-se-n frunzar,
Umplând vazduhul de lascivul son
Si frunzele si undele tresar,
Fiind al viersuirilor ison.
Tac pasarile, -freamatu-i mai clar,
Iar cânta, -e un stins si dulce zvon.
Aeriene muzici (întâmplare-i
Sau arta?) hangul tin ciripitoarei.

13
Penet multicolor, de purpur ciocul,
Le are, dintre zburatoare, una,
Ce-n viers tânguitor îsi varsa focul,
Cu glas parca de om, întotdeauna.
Ce dulci minuni îsi afla-n gusa-i locul
Când triluirilor le pisca struna !
Asculta-i alte pasari, mute, cântul
Si susurul si-l amuteste vântul.

*Imagine a gradinilor Renasterii, în care natura era supusa imaginatiei artistului.

Poet reprezentativ al Renasterii italiane, T. Tasso (1544-1595) a scris, pe lânga capodopera sa, Ierusalimul eliberat, poemul cavaleresc Rinaldo, drama pastorala Aminta, tragedia Regele Torrismondo, lirica erotica si scrieri teoretice de poetica. Personalitatea sa i-a inspirat lui Goethe drama Torquato Tasso.

Ecouri

  • adrian G: (19-5-2008 la 00:00)

    Material interesant si traducerea f buna. As aminti despre Monteverdi care foloseste din textul lui Tasso in opera sa pentru 3 personaje „Il Combattimento di Tancredi e Clorinda ” publicata prin 1638. Adrian G



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
Israel la 60 de ani – un punct de vedere israelian

Israelul Modern s-a născut ca urmare a Holocaustului. Este un Stat nedorit de Islam, dar acceptat de lumea Modernă, chiar...

Închide
18.220.200.33