Nascută la Haifa – 1973, Israel.
Traieste la Tel Aviv inventand cai de expresie interdisciplinare:
ceramica, arta scenei, teatru, sculptura ..
Prima sa lucrare „MUD TERMINAL” a fost prezentata la festivalul
Acco pentru teatru alternativ.
In acest proiect 4 femei au construit un
zid din vase ceramice, produse pe viu sub ochii audientei.
Operatia a durat 4 zile fiind necesare 1500 kg de lut.
Zidul din vase si ulcioare a fost ridicat in fata Zidului Vechi
al orasului Acco. Urmatorul proiect „MAE’EDA” este bazat pe dialogul intre artista si ceramistul arab Manal Marcus. La capetele unei mese dreptunghiulare cei doi protagonisti sunt asezati fiecare pe roata olarului si imbracati intr-o fata de masa care acopera spatiul dintre ei conectandu-i. Cei doi produc vase de lut care acopera treptat masa in asteptarea unui viitor festin, subliniind inexistenta
unui dialog actual intre arabi si israelieni.
Experimentul „MAE’EDA” initiaza inceputul
acestui dialog amintindu-ne de realitatea celeilalte parti implicate. „Home to Home” este un alt spectacol stradal in care cei doi olari ( Tal si artistul arab Ali Minawi) construiesc impreuna o locuinta din vase si amfore proaspat produse pe strada. Munca de ore insotita de remarcile audientei, de vant,lumina, muzica de fond.. dau proiectului dimensiuni alternative speciale.
Un spectaculos proiect, executat cu participarea fotografului Dudy Ardon consta in scufundarea in apa marii a unui model arheologic facut din lut si luarea de vederi in timpul dizolvarii treptate a constructiei. Este aici o alegorie a reciclarii ecologice inregistrata cu fotografii submerse.
La galeria Shoeva, la 20 km de Ierusalim, Tal prezinta un nou experiment „Homer Hai” sau in traducere „Material viu”.
Tal se scufunda in lut semilichid, care o acopera cu o pojghita maronie peste pielea alba ,apoi ca o statuie intr-o piata,
lutul se usuca sub soare. Metamorfoza, simbioza celor doi, om si pamant ne trimete la notiunea Gaia datorata lui James Lovelock.
Tarâna planetei sutine viata, care impreuna fac o unitate, se interconditioneaza si permit evolutia. Viata nu este un invelis lutului ci o participare a apei, a valurilor,
a aerului si vanturilor, a miscarilor tectonice, a vulcanilor si a ghetarilor care nu sunt in competitie ci in armonie si perfecta impletire.
Tal creste din lutul delicat ca un copac ars de soarele mediteraneean pe aceasta parte a planetei. Ca si lutul care o acopera ea traieste, se hraneste din el si se va intoarce in el. Gaia este organismul viu care
ne sustine si ne contine. Lutul se lasa modelat cu calm, cu un fel de erotism al clipei amintindu-ne de efemeritate
si insignifianta umana in eoni. Umanitate care are curajul cercetarii estetice si filozofice. Spre sfarsitul prezentatiei lutul este restituit intact naturii, doar
noi spectatorii am trait un ragaz de gratie si smerenie la marginea artei de a modela pamantul cu trupul si mintea.
Adrian Grauenfels- Israel – Mai 2007