Mişcarea surealistă începută acum 90 de ani ne polarizează şi azi gândurile. Nu multe curente în artă au influenţat atât de radical evoluţia scrisului, a artei şi a esteticii moderne. Suntem martorii unei neostoite activităţi de cercetare şi promovare a surealismului în ciuda vocilor care declară că \”surealismul este mort şi aşa trebuie lăsat \”. Incerc o cronologie a curentului (*) pentru uzul celor interesaţi de istoria acestei mult controversate mişcări.
1916
Andre Breton se întâlneşte cu Apollinaire la spitalul militar din Nantes. Mişcarea Dada este fondată la cabaretul Voltaire la Zurich (de romanul Tzara si alţii). Revista \”La Voce\” care apare la Florenţa publică
poezii metafizice scrise de Alberto Savinio fratele lui Giorgio de Chirico.
1917
Se pune în scenă piesa lui Appollinaire \” les Mamelles de Tiresias\” dramă supranaturalistă după cum zice manuscrisul, modificat în ultimul moment în \”dramă surealistă\” , cuvânt care prinde şi începe să circule imediat.
1918
Breton şi Aragon fac cunoştiinţa cu \”Les Chants de Maladoror\” scris de Lautreamont. Miró expune primele sale desene abstracte la Barcelona.
In revista \”Nord-Sud\” Pierre Reverdy defineşte imaginea poetică. Moare Apollinaire .
1919
Paul Valery sfătuit de Aragon si Breton fondează revista \” Littérature\” şi publică \”Poésies d’Isidore Ducasse\” , copie facută de Aragon după unicul exemplar gasit la Biblioteca Naţională. Giorgio de Chirico finisează cartea sa \”Pictura Metafizică\”.
Pictorul şi poetul Carlo Carrà adaugă câteva versuri :
\” Să facem miere din florile vechi
Ca să ne pictăm ideeile, sa împrumutăm culori de la ele
Să ne aprindem faclele la focul poeziei
Cu gânduri noi să scriem versuri antice..\”
Tristan Tzara soseşte la Paris. Carrà expune tabloul \”Natură moartă metafizică\” . Duchamp, la NY, adaugă o mustată şi barbişon Giocondei. Breton şi Soupault descoperă \”scrisul automat\” şi în colaborare scriu
\”Les Champs Magnetiques\”.
1920
Revista \”Littérature\” primeşte călduros pe Tzara publicându-i 23 manifeste Dada.
1921
Dezbateri aprige care denunţă surealismul postulând : \”se fac crime contra certitudinei spirituale\” . Apar clare divergenţele intre Dadaism şi Surealism.
1922
Tentativa lui Beton de a întruni un \”Congres pentru definirea spiritului modern\” eşueaza datorita împotrivirii lui Tzara. Ruptura între cei doi devine public vădită . Robert Desnos inventează jocuri de cuvinte inspirate de somn şi vise. Oniricul este studiat de Marcel Duchamp la New York. Max Ernst soseşte la Paris.
Man Ray imortalizează în fotografie grupul Dada din 1922: Tzara, Soupault, Serge Chadourne, Paul Eluard, Jacques Rigaut, Paul Chadourne.
1923
Ceartă între surealisti şi dadaişti la premiera piesei în trei acte – scrisă de Tzara: \”Coeur à gaz \”.
1924
Breton publică primul Manifest Surealist, şi ulterior o colecţie de poezii automate: \”Poisson Soluble\”.
Se fondează revista \” La Révolution Surréaliste \” ( Pierre Naville, Benjamin Péret ) :
\” Grace au rêve, la mort n’a plus de sens obscur et sens de la vie devient indifférent.. Le surréalisme
est le carrefour des enchantements du sommeil, de l’alcool, du tabac, de l’éther, de l’opium de la cocaine, de la morphine, mais il est aussi le briseur de chaînes , nous ne dormons pas, nous ne fumons pas, nous ne bouvons pas, et nous rêvons..\”
Max Ernst finisează celebrul său tablou \”Doi copii ameninţaţi de o privighetoare\”.
1925
Antonin Artaud conduce centrul de cercetari numit \” Centrale surréaliste \” . Participau: Aragon, Desnos, Soupault, Eluard, Vitrac, Chirico,Breton, Naville, Queneau, Baron. Are loc prima expoziţie de pictură surealistă la galeria Pierre. Revista \”Revoluţia Surealistă\” organizează o anchetă pe tema sinuciderii. Paul Claudel insultat de surealişti cere (în mod ridicol) deportarea lor din Franţa. La randul lor surealiştii lansează o \”scrisoare deschisă\” (scrisă pe hartie cu sânge de bou) la banchetul literar dat în cinstea lui Saint-Pol Roux (1861-1940) pe care surealiştii îl admirau profund. Banchetul degringoleaza în ceartă şi bătaie. Se auzeau chemări : Trăiască Germania! ( şi în başcalie ) : Trăiască China! Se fac arestări. Surealistii sunt luaţi la \”mişto\” de membrii societăţii oamenilor de litere . In urma scandalului Breton se instalează la direcţia \”Revoluţiei surealiste\”.
1926
Apare \” cadavrul ales \” .. texte scrise la 4-5 maini.. Se practicau în rue de Château unde Breton se întâlnea cu Péret, Tanguy, Prévert, Masson. etc .. iata un exemplu, publicat în 1927:
\”L’amour ornera le peuple.
Les femmes blessées faussent la guillotine aux cheveux blonds.
La colombe des branches contamine la pierre lamartinienne.
L’hippogriffe frisé poursuit la biche noire.
La grève des étoiles corrige la maison sans sucre.
Le mille-pattes amoureux et frêle rivalise de méchanceté avec le cortège languissant.
La vapeur ailée séduit l’oiseau fermé à clé.\”
Surealismul trece graniţele.. se înfiinţează un grup în Belgia. Rene Magritte picteaza \”Inger migrator, Trecere dificilă, Ultimile Stiri \” .. toate în stil surealist.
1927
Artaud polemizează cu Aragon , Breton, Eluard şi Péret care publica \”Au grand jour \” articol plin de simpatie pentru Partidul Comunist Francez. Permettez! text-protest surealist contra sărbătoririi lui Rimbaud ca poet – patriot.
1928
Apare \” La Révolution Surréaliste no. 2 \”, având în focus sexualitatea liberală a epocii. Breton publica \”Nadja\”. In România apare revista de avangardă Unu(**).
1929
Dali, Bunel ,Char aderă la surealism. La Bruxelles revista Variété dedic ă un articol special numit \”Le surréalisme en 1929\”. Mişcarea este condamnată de anumiţi psihoanali şti. Scrie dr. Abély în analele medico-psihologice, în Noe 1929:
\”Un bolnav, maniaco-revendicativ şi deosebit de periculos îmi propune lectura unei cărţi care circulă printre alienaţi: este Nadja lui A. Breton. Surealismul înfloreşte cu o planificată incoerenţă, scopul fiind zăpăcirea cititorului.. Nu găsim incitare la moarte mai bine caracterizată..\”
1930
Breton publică al doilea Manifest Surealist. Este un an prolific mişcarii. Dali lansează genul de pictură paranoic-critică. Bunuel şi Dali produc \”L’Age d’or\” – film surealist prezentat la studioul 28. Filmul provoacă interpelări în parlament şi agresiunea unor fascişti care distrug tablourile din holul sălii strigând : Jos evreii, jos bolşevicii!
Poliţia interzice proiecţia filmului. Aragon (forţat vădit) blamează surealismul la congresul scriitorilor sovietici din Harkov.
1931
Se dezvoltă mediul mixt – obiectul cu funcţie simbolică. ( Dali, Giacometti, Breton) . Man Ray – face o nouă fotografie celor 8 promotori ai mişcarii : Hans Arp,Tanguy, Breton, Tzara, Dali, Eluard, Max Ernest, René Crevel. Are loc prima expoziţie de pictură surealista în Hartford-USA .
1932
Aragon este inculpat pentru poemul său Front Rouge. Breton cere în discursul \”Misère de la poésie\” încetarea persecuţiilor iniţiate de PC.
1933
Surealiştii colaborează intens la revista Minotaure. Breton este exclus din Asociaţia scriitorilor şi artiştilor revoluţionari iniţiată de Paul Vaillant-Couturier. Expoziţie de grup la Salonul pictorilor Supraindependenţi.
1934
Congres al scriitorilor \”pentru apărarea culturii\”, la Paris. Breton îl pălmuieşte pe Ehrenburg care insultase surealismul, fapt pentru care i se interzice participarea la congres. Crevel încearcă fără succes să-l readucă la tribună. Discursul lui Breton este citit de Eluard târziu în noapte, după primirea veştii sinuciderii tragice a lui Crevel.
1936
Obiectul surealist este subiectul unui număr special în \”Cahiers d’Art\”. Artaud şi Breton declară pace, vechile disensiuni sunt uitate.
1937
Naziştii organizează o expoziţie a \”artelor degenerate \” criticând pe surealişti ca fiind promotori ai haosului artistic. Are loc premiera piesei lui Alfred Jarry \”Ubu înlănţuit\”.
1938
Expoziţie internaţională surealistă la galeria des Beaux-Arts . Primită cu injurii din partea ziarelor locale, reacţionare. Breton şi Eluard sunt responsabili pentru \”Dicţionarul prescurtat al surealismului\” care devine catalogul expoziţiei. Breton călătoreşte în Mexic pentru a-l întâlni pe Trotsky.
La întoarcere descoperă că Paul Eluard a apărut cu poeme în revista stalinistă \”Comuna\”. Se despart definitiv.
1941
Breton şi Mason se refugiază în USA, Péret în Mexic. In România se desfaşoară activităţi surealiste de grup.
1942
Duchamp şi Breton fondeaza la NY revista VVV. Se publică un important document : \”First papers of Surrealism\”. Se deschide muzeul Guggenheim, apar în prefaţă : Arp, Breton şi Mondrian.
1945
Maurice Nadeau publică la Paris o \”Istorie a surealismului\” care în ciuda defecţiunilor şi inadvertenţelor prezintă celor tineri mişcarea şi multe texte antebelice preţioase dispărute, sunt aduse la vedere.
1946
Breton revine la Paris. Incepe un nou grup surealist la care aderă cu entuziasm mulţi poeţi tineri.
1947
O conferinţă ţinută de Tzara la Sorbona ( pe tema surealismul post belic) e întreruptă violent de Breton.
Expoziţie la galeria Meght cu picturi surealiste semnate de Victor Brauner.
1950
Număr special dedicat surealismului de revista La Nef : \”Almanach du demi-siècle\”.
1952
Se fondeaza \”Médium\” – o publicaţie informativă a artelor surealiste.
1953
Médium se dezvoltă într-o revistă de anvergură analizând şi publicând documente legate de mişcare.
1954
Max Ernst este exclus din mişcare. Sancţiunea este un act fără de proporţie, ca o reacţie la premierea lui Ernst la bienala de la Venetia.
1957
O nouă publicaţie, o noua revistă: \”Le surréalisme, même\” cu Breton, Duchamp si Schuster la timonă.
Din programul revistei:
\”Ca să contracarăm eforturile de a reproduce artificial surealism. Ca să promovăm straniul pentru straniu, umorul pentru umor, şi orice soluţie care face arta pentru artă mai puţin aberantă.\”
1958
Surealismul ajunge în Japonia
1959
Paris – galeria Cordier. Expoziţie surealista importantă axată pe arta erotică. A fost subiectul unor ameninţari cu nuanţă fascistă şi intervenţii oficiale care au dus la retragerea unei pânze de Clovis Trouille – Bateau ivre (azi aflat la muzeul de arta moderna).
1960
Expoziţii surealiste la Milano şi New York.
1964
Pseudo expoziţie surealistă la galeria Charpentier, încercându-se prezentarea adevărului prin aspectele sale umoristice .
1966
Breton moare la vârsta de 70 de ani . Atelierul său ramâne intact , plin cu documente şi amintiri preţioase.
\”Ma Femme à la chevelure de feu de bois
Aux pensées d’eclairs de chaleur
A la taille de sablier
Ma femme à la taille de loutre entre les dents du tigre
Ma femme à la bouche de cocarde et de bouquet d’étoiles de dernière grandeur
Aux dents d’empreintes de souris blanche sur la terre blanche
A la langue d’ambre et de verre frottés
Ma femme à la langue d’hostie poignardée
A la langue de poupée qui ouvre et ferme les yeux
A la langue de pierre incroyable (…)\”
(Breton-from ‘Ma Femme à la Chevelure de Feu de Bois’)
1969
In urma unor grave neînţelegeri între membrii grupului Schuster decide închiderea experienţei surealiste. Polemici, diverse regrupări şi încercări de revitalizare au culminat cu un text publicat în ziarul le Monde, la 4 octombrie 69 cu titlul \” Le Quatrieme Chant\” care declară: Surealismul istoric este încheiat.
——-
Note :
(*) Bibliografie :
Magazine littéraire- 1974 Hubert Juin
Dicţionarul general al surealismului
Cirico-Arta metafizică
Breton- Pictura surealistă
(**)Despre artişti surealişti români, poeţi şi pictori, într-un viitor articol.
„60 de ani de Surealism”? Ma asteptam de la dumneata la un articol adevarat, nu la o insiruire de date copiate dintr-o carte sau din Internet, cum putea face oricine.
Nu am gasit aici nimic nou, bineinteles nimic original, nimic care sa atraga un cititor. Pacat de timp.
Draga Rona.(Mariana S.)
Nu-ti ramane decat sa intelegi ce inseamna o prezentare si cat de greu e sa aduni date, chiar si de pe internet. Dupa cum vezi, la sfarsit redactia a avizat si notele de subsol care au fost folosite la acest studiu!
bianca m
Multumim pentru acest articol foarte detaliat. Multi dintre noi nu avem timp de umblat toata ziua pe internet ca sa cautam diverse articole, iar munca pe care Domnul Adrian G. a facut-o pentru noi este de admirat.