1. Bookfest 2006
2. TIFF 2006
3. Mircea Cartarescu – 50 de ani
BOOKFEST 2006
Dan C. Mihailescu: “M-am numarat printre zecile de mii de vizitatori care s-au simtit la aceasta prima editie a Salonului exact – dar absolut exact! – ca pe aleile celui de la Paris, cu aceleasi spatii dintre standuri, aceeasi naturalete accesibila si atragatoare in prezentarea cartilor, aceeasi atmosfera respirabila (in total contrast cu oborul de vite asudate de la Bookarest: despre sufocarile de acolo am scris 15 ani de-a rindul!), acelasi desavirsit profesionalism si aceeasi excelenta in organizare, de la cataloage, logo, arhitectura, spatiile de joaca pentru copii, spatiile de dezbatere, puncte informative, monitorizare, rafresisare etc., etc. pina la onorantele prezente prezidentiale, indiferent de tonele de hachite si circotenii prepuielnice care li s-au pus in sarcina. Ziarele au excelat inca de a doua zi in aclamarea reusitelor; ca s-a vindut de doua, trei ori mai mult ca la editiile precedente, ca publicul a fost la fel de numeros si acum, cu taxa de intrare, ca si la intrarile gratuite de antart, ca Poliromul a dat numai intr-o zi o mie de exemplare din biografia lui Andrei Serban, ca Iren Arsene de la Curtea Veche a ‘vindut intr-o singura zi cit am vindut tot tirgul anul trecut la Bookarest’, in vreme ce Humanitas-ul a crescut vinzarea cu 120 la suta fata de editia din 2005, RAO a spart din nou bursa cu Dan Brown…” (Idei in dialog, Nr. 7 (22), iulie 2006)
Grigore Arsene: “A fost primul tirg de carte organizat de cineva care stie despre ce e vorba. Diverse aspecte de care ne izbeam la editiile precedente – cum ar fi lipsa spatiului, selectia vizitatorilor, zgomotul permanent – si-au gasit acum o foarte buna rezolvare. […] Nemultumirile editorilor provin insa din lipsa totala de comunicare intre administratia AER si membrii AER. Eu sint membru AER si am aflat mereu din ziare, post factum, despre deciziile pe care AER le-a luat in diverse etape, cum ar fi cele legate de partenerii media, de stabilirea agendei s.a.” (Observator cultural, Nr. 69 (326), 22-28 iunie 2006)
Constantin Vica: “Toata lumea stie ca acest tirg a rezolvat problema spatiului insuficient. Nimeni nu spune faptul ca tirgul, fiind salon, deci ceva elitist, a exclus foarte multe edituri. Ca nu a reusit sa ofere o imagine de ansamblu a pietei editoriale. Nici nu si-a propus. Si atunci, nefiind de utilitate publica, de ce a cerut finantare de la minister? Si alte contradictii m-au urmarit pe mocheta tirgului in cele cinci zile. Unii l-au comparat cu un salon occidental. Eu nu am vazut picior de scriitor european. Dar am detectat o supra-expunere mediatica a acelorasi scriitori romani care fac jocurile (nimeni nu s-a intrebat pina acum care e REGULA jocului) in dauna celor tineri care, surpriza, sint singurii ceruti pe piata occidentala de carte. […] Editurile s-au laudat cu vinzarile spectaculoase, un argument pentru succesul tirgului. Dar parca intentia a fost cea a unui salon de carte, unde dezbaterile sa primeze, unde dialogul, datul cu opinia si jocul argumentelor sa-si aiba rostul, sa fie rostul intregii adunari. ‘Bookfest’ nu a fost nici agora, nici cadru de spatii alternative. A fost cel mult o interfata intre public si vedete. El nu a schimbat cu nimic statu-quo-ul in care ne scaldam, in care nu exista interactiune si interactivitate intre public, autori, edituri si carti.” (Suplimentul de cultura, Nr. 82, 24-30 iunie 2006)
TIFF 2006
Laurentiu Bratan: “Festivalul International de Film Transilvania a ajuns anul acesta la editia (semi)jubiliara cu numarul 5. Ceea ce observa mai ales invitatii straini e ca festivalul a crescut mult mai repede ca altele din zona, in 5 ani precum altii in 10. Printre acesti ‘altii’ se numara, de exemplu, festivalul de la Sofia, care dupa 10 ani (editia de anul acesta, din martie) inca n-a reusit sa construiasca o selectie uniforma, cu filme de calitate. Filmele, de la Sofia, au nivel foarte inegal, iar acesta e probabil rodul unei selectii colective. Unul dintre punctele forte ale selectiei de la Cluj e coerenta programelor si sectiunilor, pastrata de la an la an de Mihai Chirilov (care anul acesta a preluat postul de director al festivalului de la Tudor Giurgiu). Cresterea festivalului e insa vizibila si impresionanta la capitolul ‘activitati conexe’: concursul de scenarii, programul Let’s Go Digital, petrecerile, invitatii ( invitat de onoare a fost, anul acesta, Vanessa Redgrave).” (22, Nr. 851, 27 iunie – 3 iulie 2006)
Radu Mihaileanu: TIFF-ul isi formeaza tineri, care au mare talent, pun niste intrebari mature si de o acuitate extraordinara, iar scurt-metrajele pe care le-au facut sint de mare valoare. Am vorbit cu copiii astia si mi-au spus ca, imediat ce se intorc acasa, vor sa puna pe o camera digitala, sa mai faca un film si sa-l monteze in computer. De aceea, la intrebarea daca noua generatie de aur, ‘Noul Val’ al cinematografiei romanesti, este o intimplare sau nu, raspunsul este, clar, nu. Pentru ca tinerii astia se duc si ei acasa sa faca filme, deci vor reveni. Spectatorii de aici sint de aur, ar trebui sa fie platiti ei ca sa vina la cinema. Sint nemaipomeniti: pot sta pe jos sau in picioare tot filmul, aplauda si se manifesta mereu, iar seara ii revezi la chefuri, in discoteci. Festivalul asta are un suflu care nu trebuie sa se piarda. Asta vine de la echipa asta formidabila care l-a creat si care il organizeaza: toti tineri, entuziasti, care n-au decit chef sa vina anul viitor.” (Observator cultural, Nr. 69 (326), 22-28 iunie 2006)
Alin Ludu Dumbrava: “Stefan Iordache a primit premiul de excelenta, fiind aplaudat de premiantii anteriori, Dorel Visan si Gheorghe Dinica. Radu Mihailenu a fost seful juriului, „diavolul” cel mai simpatic (Udo Kier alias Aage Krüger) a fost prezent pe 6 a sasea 06. la proiectia-maraton Kingdom / Riget si nu numai. Doamna desavarsita a ecranului, Vanessa Redgrave, acest Peter O’Toole feminin, a primit premiul pentru intreaga cariera si a vorbit despre cauze umanitare si salvarea Rosiei Montana, iar Tony Gatlif a prezentat in incheierea festivalului filmul lui, Transilvania (filmat in… Transilvania), acelasi film care a inchis Festivalul de la Cannes.” (Sapte seri, iunie 2006)
MIRCEA CARTARESCU – 50 DE ANI
Simona Sora: “Cartarescu e cel mai tradus scriitor roman contemporan in strainatate. A nu-l citi, indiferent daca te enerveaza sintagma ‘fractal negativ’ (dintr-o cronica) sau ai (falsa) impresie ca ‘lucrurile se repeta’ (dintr-o alta cronica), e o optiune personala perfect posibila, dar care il exclude pe preopinent de la discutie.” (Dilema, Nr. 488, 19 – 25 iulie 2002)
Gheorghe Craciun: “Din perspectiva acelui cititor care nu agreeaza experimentul, care cauta in primul rind articulatiile epice si trama erotica, Mircea Cartarescu ar trebui sa fie un autor fara prea mare succes, este un scriitor care poate sta pe orice raft de biblioteca alaturi de nume de mare notorietate. Se pare ca el a descoperit destul de multe din aceste resurse nebanuite pe care corporalitatea le poate oferi literaturii. O alta calitate a lui – sustineam cindva, cind Mircea Cartarescu abia se apucase de proza, in polemicile mele cu unii colegi de generatie care nu-l prea iubesc – vine din extraordinara lui disponibilitate lexicala. Orice i se poate imputa autorului, numai geniul lingvistic, nu. Dupa stiinta mea, la noi doar Arghezi a mai avut aceasta capacitate de a strabate toate zonele lexicale ale lumii in care traim. In Orbitor, performantele lingvistice, metaforice ale autorului sint uluitoare. Nu rezisti la o lectura sustinuta mai mult de citeva pagini, si atunci risti sa pierzi mult si sa vezi in carte mai putine lucruri decit sint cu adevarat.” (22, Nr. 666, 10 – 16 dec. 2002)
Mircea Cartarescu: “Dupa ce termin Orbitor 3, tot restul va fi pe deasupra. Adica nu ma voi mai considera un autor ratat sau semiratat. Daca reusesc sa termin Orbitor 3, mi-am platit biletul, cum se zice: in linii mari, proiectul meu existential si scriitoricesc va fi incheiat. Si, slava Domnului, abia astept sa fac lucrul asta, ca sa ma pot ocupa apoi de alte treburi. Am intentia sa redebutez. Ma gindesc sa scriu niste carticele deosebite de cele de pina acum, si care sigur ma vor distra mult mai mult decit volumul pe care-l mai am de scris la Orbitor. Deja percep acest proiect ca pe o povara pentru mine, dar si ca pe o datorie. Trebuie sa-l duc pina la capat de vreme ce l-am inceput. Dar dupa aceea am sa ma simt foarte liber si foarte disponibil.” (Dilema veche, Nr. 114, 31 martie – 6 aprilie 2006)
Un grupaj despre Mircea Cartarescu si cartile lui se gaseste pe site-ul de puzzle cultural www.thymos.ro, la sectiunea Grupaje.
Reviste electronice
revist@ – grupaj din principalele reviste culturale (22, Cultura, Dilema veche, Romania literara, Observator cultural, Adevarul literar si artistic, Ziarul de duminica, Suplimentul de cultura) (100-150 K). “Revista lui Alin este un soi de memorie condensata a efemerului jurnalistic – paginile aurii ale gesturilor noastre recente: esti in ea, deci existi!” (Alex. Leo Serban). Se distribuie la 1.250 de abonati in weekend.
cinem@ – grupaj cu informatii si comentarii despre cele mai bune filme de pe posturile TV (100-150 K). Contribuie la educatia cinematografica, dezvoltarea spiritului critic si vizualfabetizare. “In societatea de astazi care cunoaste o expansiune uriasa a vizualului in cele mai diverse si neasteptate forme, a invata sa privesti devine o necesitate practica.” (Mircea Vasilescu) Se distribuie la 1.050 de abonati in weekend.
no comment – un anunt ciudat, o informatie care te buimaceste, o scena care te lasa gura-casca. (50-100 K) “Fiecare manipulat trebuie sa aiba cel putin un minut pe zi de ‘No comment’, intr-o tara ca a noastra unde in fiecare tramvai de mult scrie clar: ‘manipulantul nu sta de vorba cu pasagerii’.” (Radu Cosasu) Se distribuie la 1.350 de abonati in weekend.
Pentru abonament gratuit mentionati optiunile intr-un mesaj la alin@cristea.com