Am vizionat recent pelicula de exceptie The Good, the Bad and the Ugly, capodopera western realizata in urma cu peste patru decenii. Trei aventurieri readuc in atentie o arhetipizare a “florilor raului” din perioada Razboiului de secesiune a Americii, extinzand la maximum ideea ca fiinta umana incalca cele mai elementare legi de convietuire sociala si ca se intoarce la stadiul de bestialism feroce.
Nu stiu de ce balada Miorita m-a deziluzionat mereu si mi-a repugnat, lasandu-mi un gust amar. Ciobanii se omoara intre ei pentru oi, aventurierii din Vestul salbatic pentru cativa dolari sau pentru un cal. Spre deosebire de balada noastra populara eroii filmului nu accepta moartea in resemnare si in fatalism de netrecut. Personajele mor cu arma in mana.
Romania a trecut la o forma de democratie rastalmacita, arogata ca fiind un Vest salbatic suprapus spatiului mioritic molcom si pitoresc. Intr-un sat renumit din zona Sibiului in aprilie a.c. un cioban este batut cu cruzime de catre alti confrati si apoi ingropat in gunoi. In noaptea Invierii pe 27 aprilie 2008 o femeie de 89 ani din comuna Seimeni judetul Constanta a fost omorata in propria-i casa.
Lista multor omoruri s-ar prelungi cu crimele din Europa comise de catre romanii sau rromii aflati in Italia.
Sa fie un destin implacabil sau un blestem din care romanii nu pot iesi?
Au trecut sarbatorile pascale si speram ca imaginea lui Iisus sa fie inteleasa nu ca un idol, un erou, ci pur si simplu ca un principiu al binelui, al respectului fata de cei ce ne inconjoara, fata de alt decalog al bunei cuviinte, al purificarii noastre nationale menit sa exercite putina lumina si schimbare.
Cuvantul pasti preluat de catre crestini din ebraica, ar trebui sa fie mai aproape de semnificatia trecerii (pesah), adica de a iesi din rau inspre bine. Transcendenta pascala ar fi valabila pentru intreaga natiune si nu numai pentru o duminica de ghiftuire cu miel, stufat, drob si oua rosii.
Ne confruntam cu o demolare nationala, religioasa si morala. Aceasta nu pleaca de la lumea trudind sa-si asigure un trai decent.
Pleaca de la toleranta sistemului penal si de la imposibilitatea asigurarii climatului economic demn de a fi numit european. Pleaca si de la toleranta Europei Centrale a zeci de tabere de imigranti ilegali aflati sub pragul minim al saraciei, fara locuri de munca, fara nici o asistenta sociala.
Lumea nevoiasa se imbulzeste in fata reprezentatilor unor partide poltice din Romania ce distribuie pungi cu faina, zahar etc.
Intr-o biserica din Arges in Duminica Floriilor o batrana este calcata in picioare de catre enoriasi in lupta animala corp la corp pentru a dobandi o creanga de salcie sfintita.
Sa fie oare o reitare a timpului din comunism pe cand ni se distribuiau pungi de partid umplute cu cateva dulciuri si o portocala ?