Visul unui actor in tinerete este sa il joace pe Hamlet. La maturitate il visezi pe Othello. La batranete pe regele Lear.
Asa spunea George Storin – l-am vazut in Regele Lear, iar o data am avut ocazia sa trec prin fata casei lui – cautam o adresa si Stiam, vazusem Regele Lear, stiam si ca in tinerete actorul fusese nevoit sa isi schimbe numele, il chema Hagi Stoica, iar familia era coplesita de rusinea de a avea printre ei un actor.
Un actor care a visat sa il joace pe Hamlet, apoi a visat sa il joace pe Othello. Pana la urma ni l-a daruit pe batranul rege Lear.
Era o casa batraneasca, pe undeva pe langa gradina Ioanid.
Hamlet este o piesadoi cai de bataie, foarte diferiti unul de celalalt, ca sa fiu drept – pentru ca unul e Shakespeare, iar celalalt Connan Doyle – doua titluri ale lui sunt parafraze la Sherlock Holmes.
Hamlet, sustine Vanneman, este redundanta, este inconsistenta, este plina de gauri, precum sweitzerul. Violeaza mereu principiul „arata, nu explica”.
De fapt batranul Will ne-a daruit o piesa postmoderna. A aruncat in piesa asta atat de mult geniu, incat nu avea de ce sa se sinchiseasca prea mult de felul cum il arunca. Poate ca ne vorbeste acolo despre noi insine, iar adevarul pe care ni-l arata am fi fost prea ingroziti despre cum suntem de fapt.
Traieste cu mintea in iad, dar nu deznadajdui, ne spune Sfantul Siluan Athonitul.
Nu cobori insa prea mult in iad, ne spune Shakespeare cand il invaluieste pe Hamlet in inconsistente – pentru ca dincolo de o treapta intoarcerea din iad nu mai e posibila.
Da, Shakespeare ni l-a ascuns pe
Hamletul lui Grigore Manolescu. Sotul Aristizzei Romanescu, s-a stins din viata de mult. A fost operat la Paris de catre profesorul Pean, cel care opera in frac, atat de multa solemnitate punea in actul chirugical. Dar cancerul nu avea leac nici pe atunci.
Si mai departe in timp, Hamletul lui Mihail Pascally. Primul nostru Hamlet.
Mai citim despre interpretarile lor, prin carti de istorie a Teatrului National din Bucuresti, sau prin vechi volume de cronici teatrale.
Cronicile lui Rebreanu. Ne vorbesc despre Notarra in rolul lui Hamlet. Un Hamlet barbos, plictisit, sceptic, o compozitie care a fost greu primita de public.
Notarra – unul din rarii actori caruia i-a fost dat sa ii insufleteasca de-a lungul carierei si pe Hamlet, si pe Othello, si pe Regele Lear.
cuvintele aveau o sonoritate aparte. Talmacirea o facuse Pasternak.
A mai fost interpretat de Puiu Hulubei, de Forry Etterle, de Stefan Iordache.
Si acum cateva zile, pe un forum de discutii web am inceput sa vorbim de Hamletul lui Caramitru. S-a pomenit apoi de Hamletul lui Repan, de cel al lui Pintea. Imi fac o foarte placuta datorie sa ii mentionez aici pe cativa colegi de pe forum, care au discutat subiectul: doamna Iulia Lewis, domnii Mihai Bota, Dan Badila, Marius Dobrin, Vali Nash, Dan Romascanu. Domnul Romascanu ne-a vorbit si despre spectacolul de la Teatrul Kameri din Tel Aviv. Hamlet este interpretat acolo de un actor tanar si foarte talentat, Itay Tiran. Spectacolul va fi prezentat la festivalul de teatru de la Washington.
Am descoperit azi pe web o comparatie intre interpretarea a noua actori.
Laurence Olivier (1948), Richard Burton (1964), Derek Jacobi (1981), Kevin Kline (Olivier, ni se spune acolo, infatiseaza un Hamlet retinut, depresiv, cu tuse freudiene. Burton este in schimb un Hamlet al epocii teatrului britanic al tinerilor furiosi din deceniul al saselea.
Pe Kevin Kline il vazusem acum cateva zile, intr-un film de Ang Lee, The Ice Storm
Dar va las placerea de a citi singuri – e un text interesant, pentru ca e foarte iconoclast.
http://www.brightlightsfilm.com/51/hamlet.htm
Si sa inchei cu doua actrite mari care i-au dat si ele viata lui Hamlet.
De una stiam, Sarah Bernard.
Azi am aflat de interpretarea data in 1920 de o actrita daneza, Asta Nielsen. Versiunea ei este un film mut, cu un text in propolg in care Asta Nielsen ne explica de ce crede ea ca Hamlet in realitate era femeie.
…e un articol informativ-oarecum!-SPRINTAR,
superficial.sunt intradevar consternat de faptul ca TUDOR CALIN LA TEATRUL NATIONAL IASI,
IN REGIA ULUITOARE PENTRU ACELE VREMURI,A LUI
ION SAVA,NU E POMENIT DE LOC,CA SI CUM AR FI FOST INEXISTENT!calin a fost unul din cei mai deservasiti hamlet pe i-am vazut candva.si unde e
VALENTINEANU,UNUL DIN CEI TREI HAMLET LA NATIONAL BUCRESTI DIN 1940,IN REGIA DISCUTABILA
A LUI SOARE Z.SOARE?e pacat,e mare pacat,ca tocmai asa numitii „ERUDITI”,dau uitarii sau neglijentei pe slujitorii teatrului.cei trei 3
mari interpreti HAMLET AU FOST SI SUNT IN ORDINEA URMATOARE:OLIVIER,VRACA,TUDOR CALIN.
IN CEA CE PRIVESTE VALOAREA PIESEI,HAMLET E CEA
MAI INTERESANTA PIESA DE TEATRU DIN LUME.
Domnule Bareket,
Articolul acesta nu este decat un eseu supus desigur subiectivismului de spectator. Oricum in spatiul cultural nu exista o masura in stiinta.
Autorul nu a dat un verdit irecvocabil ci a exprimat doar un gand izvorit din propria sa experienta si din cate a ajuns sa cunoasca.
Este propria sa marturie.
E bine sa adaugam si marturia Dvs. Si chiar poate ne veti povesti mai multe despre Tudor Calin si acea montare de care amintiti.
De ce nu?
onor redactiei.
am trimis azi un articol,la care nu am
primit nici un semn de confirmare ca a fost
receptionat.
in ori ce caz,va rog,un semn de viata.
cu respect si urari de bine,
itzhak bareket.