Pentru a realiza o lume mai buna nu trebuie exagerat nici prin liberalizarea oarba a economiilor nationale si mondiale nici prin socializarea fortata a activitatilor materiale. Liberalizarea nelimitata ar avea drept consecinta principala impiedicarea cresterii si evolutiei populatiilor prin monopolizarea produselor muncii.
Socializarea centrata pe consum fara initiativa si drept de actiune particulara ar avea consecintele specifice fostelor economii socialiste. Ceea ce centreaza actiunea economico-politica este raportul calitate-cantitate al populatiilor. Corectia esentiala trebuie facuta in imbunatatirea calitativa a populatiilor. Neasumandu-si o asemenea sarcina liberalii lasa in voia naturii miscarea populationala gandind ca nu vor putea fi trasi la raspundere datorita faptului ca ei nu actioneaza direct si explicit asupra populatiei.
La prima vedere pare difuza responsabilitatea. La o examinare mai serioasa, pentru fiecare efect negativ asupra populatiei poate fi identificat si autorul si actiunea utilizand mijloacele actuale de cunoastere.
Chestiunea raportului intre efectul social si individual al actiunii economice este tot atat de actuala si acuta ca acum 100 de ani.Difera mijloacele de solutionare a raportului individual-social si cantitatea populatiilor.
Atat liberalismul capitalist cat si socialismul procomunist sunt exagerari, tendinte antagonice generate de eroarea asupra punctului de aplicatie al actiunii de transformare sociala. Nucleul generator, dinamic al progresului sistemului uman nu este in mana nici unuia dintre protagonisti. Este posibil ca el sa fie (cel putin in momentul actual) in renovarea conditiei biologice si psihologice a omului. Deoarece atat exponentii convingerilor socializant-comuniste cat si cei ai liberalismului sunt dogmatici considerand un tabu natura umana actioneaza fiecare in legea lui si reciproc contradictoriu. Aceasta contradictie risipitoare de resurse multiple ar fi putut fi depasita daca aceste doua extreme contemporane ar fi admis sa se atinga de infrastructura existentei umane, de natura umana. Unii nu se ating de frica de zei altii din frica de natura.Sa se ia de mana si sa se pupe reciproc pentru ca pe filonul practic si esential al vietii fac acelasi lucru: lasa natura sa inainteze prin incercari si erori.