caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Ultima Ora



 

Scrisoare catre doamna Mona Octavia Musca: Pentru o reforma reala a culturii in Romania

de (24-1-2005)

Prezentam o recenta scrisoare deschisa catre Doamna Ministru Mona Musca, sustinand in totalitate mesajul semnatarilor acestui document. Scrisoarea este semnata de numerosi artisti, alti agenti culturali sau simplu oameni preocupati de starea culturii in Romania. Aceasta scrisoare a fost publicata initial in cadrul Observatorului Cultural, numarul 256. Consideram acest demers deosebit de important si speram ca Ministerul Culturii si Cultelor, sub noua sa conducere, sa ia in considerare grabnic si cu toata seriozitatea aceste cereri.

Sebi Buhai, in numele echipei editoriale RLIV-ACUM

24-01-05, 21:00 GMT


Stimata doamna Ministru,

Avind in vedere situatia extrem de dificila in care se gasesc sectorul independent si creatia artistica contemporana, ne adresam dumneavoastra pentru a initia un parteneriat intre institutia pe care o conduceti si societatea civila, in vederea realizarii unei reforme culturale profunde in Romania.

In acest sens, supunem atentiei dumneavoastra un document intitulat Pentru o reforma reala a culturii in Romania, realizat prin contributia mai multor manageri culturali si artisti independenti, care cuprinde solicitarile noastre, pentru asigurarea unor conditii normale si echitabile de dezvoltare a sectorului cultural independent in Romania.

I. Elaborarea de catre Ministerul Culturii a unei politici si strategii culturale la nivel national, care sa aiba ca prioritati pentru perioada 2005-2008:
1) promovarea si sustinerea creatiei contemporane in toate domeniile artistice (teatru, dans, arte vizuale, „new media“, muzica, literatura, film);
2) sustinerea dezvoltarii sectorului artistic independent;
3) reforma sistemului de acordare a finantarilor in domeniul culturii:

3.1) implementarea unui mecanism transparent si eficient de finantare; stabilirea de obiective si prioritati pe termen mediu si scurt privind alocarea de fonduri, publicarea ghidului metodologic cu privire la acordarea finantarilor, care sa contina informatii despre criteriile de finantare, termenele limita, modul de selectie a proiectelor finantate si a procedurilor de raportare si evaluare; anuntarea sesiunilor de selectie a proiectelor cu cel putin o luna inainte de data de depunere a solicitarilor de finantare; publicarea listei propunerilor de proiect aprobate pentru finantare; numirea unor comisii independente pentru realizarea procesului de selectie a proiectelor, care sa contina specialisti din toate domeniile artistice;
3.2) sustinerea financiara a ONG-urilor culturale, prin programe de finantare pe termen lung (4 ani), mediu (1-2 ani) si scurt (pe proiecte);
3.3) modificarea legislatiei existente privitoare la finantarea ONG-urilor in sensul:
– eliminarii garantiei de 10% din valoarea subventiei, care trebuie blocata intr-un cont pe perioada derularii proiectului finantat de MCC;
– includerii in categoriile de cheltuieli finantate de MCC si a chiriilor de spatii, salariilor personalului ONG-urilor, onorariilor artistice, cheltuielilor pentru comunicatii etc.;
– inlocuirii sistemului actual de decontare a cheltuielilor la finalul proiectului cu un sistem de plata esalonata (in transe);
3.4) finantari sporite pentru proiectele internationale in contextul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana;
3.5) constituirea unui program special prin care sa se acopere contributia partenerilor romani in proiecte finantate prin Programul Cultura 2000/2007;
3.6) asigurarea indeplinirii conditiilor pentru ca Romania sa devina tara participanta la Programul MEDIA PLUS al Uniunii Europene;
3.7) sprijinirea activitatii ONG-urilor specializate in dezvoltarea unor module de pregatire in management cultural sau a unor programe de crestere a capacitatii organizatorice a initiativelor independente din domeniul cultural.

II. Elaborarea Statutului Artistului care sa prevada modul in care institutiile statului vor sprijini creatia artistica (autor si interpret) din punct de vedere financiar, protectie sociala, asistenta medicala etc.

III. Instituirea unui „Fond de Mobilitate“ care sa faciliteze colaborarea intre diferiti operatori culturali (artisti, manageri culturali) si circulatia produselor culturale in spatiul european si international.

IV. Gestionarea eficienta a bugetului acordat culturii prin stoparea proiectelor initiate si organizate direct de MCC cu bugete imense (ex. Festivalul Artelor, anul „Stefan cel Mare“, Festivalul „George Enescu“) sau, eventual, girarea acestor proiecte de catre specialisti in domeniu si/sau externalizarea acestora catre institutii si organizatii culturale.

V. Implementarea urgenta a noii Legi a Institutiilor de Spectacol, care a fost promulgata la finalul anului 2004.

VI. Reorganizarea departamentelor MCC pe principii noi, schimbarea atitudinii personalului MCC fata de artisti si reprezentantii organizatiilor culturale.

VII. Promovarea tinerilor, sustinerea de proiecte culturale care sa investigheze si sa tina cont de rolul vietii si dinamicii specifice subculturilor tinere contemporane (muzicale, axate pe Internet, alternative, localizate in mai multe centre urbane).

VIII. Incurajarea implicarii comunitatii de afaceri in finantarea proiectelor si a organizatiilor culturale prin:
1) modificarea Legii Sponsorizarii si a Codului Fiscal prin acordarea unor facilitati fiscale mai pronuntate celor care
participa la actul de sponsorizare/mecenat/donatie (transformarea cheltuielilor de sponsorizare/mecenat/donatie in cheltuieli deductibile fara pragul de 3 la mie din cifra de afaceri si 20 la suta din impozitul datorat);
2) instituirea unor „matching grants“ din fonduri publice pentru proiectele care deja beneficiaza de sprijinul unei companii private.

IX. Sprijinirea proiectelor de cercetare a tendintelor din mediul cultural (tendinte specifice fiecarei discipline artistice, studii de dezvoltare a audientei, studii de cercetare a productiei culturale si a obiceiurilor de consum etc.).

X. Initierea unor parteneriate interministeriale care sa contribuie la:
– cresterea calitatii invatamintului superior artistic din Romania;
– stimularea cercetarii si dezvoltarii in domeniile de intersectie dintre arta, stiinta si tehnologie;
– imbunatatirea educatiei artistice din invatamintul prescolar, scolar si liceal;
– asigurarea accesului egal la cultura;
– recunoasterea contributiei culturii la procesele de dezvoltare sociala si economica;
– sustinerea dezvoltarii industriilor culturale.

XI. Incurajarea parteneriatelor la nivel local, dintre autoritati, institutii culturale si organizatii artistice independente; sustinerea aplicarii de politici culturale locale care sa raspunda nevoilor specifice din fiecare regiune si care sa asigure dezvoltarea proceselor creative in diferitele zone ale tarii.

Va multumim pentru atentie si va asiguram de intreaga noastra consideratie.

Cosmin MANOLESCU – coregraf/director, Fundatia „Proiect DCM – Dans, Cultura, Management“, Irina CIOS – critic de arta/director, Centrul International pentru Arta Contemporana, Romelo PERVOLOVICI – artist vizual/director, Fundatia Meta,
prof. Luigi GAGEOS – artist/director, Jeunesses Musicales Romania, Rarita SZAKATS – director, Fundatia AltArt, Cluj-Napoca, Lia & Dan PERJOVSCHI – artisti vizuali, Arhiva de Arta Contemporana, Stefan TIRON – curator/ teoretician, Vlad NANCA – artist vizual, Galeria 2020, Irinel ANGHEL – compozitor/interpret, Andrei KIVU – compozitor/interpret, Mihaela VOSGANIAN – compozitor, Radu CLONDESCU – manager, Radu RADESCU – coordonator departament, Fundatia de Arta Medievala Sighisoara, Ada & Alecu SOLOMON – hifilm productions, Iosif KIRALY – artist vizual/lector, Universitatea de Arte Bucuresti, Aurora KIRALY – curator, Galeria Noua, Kinga KELEMEN – asistent universitar, Universitatea „Babes-Bolyai“, Cluj Napoca, Dan PIERSINARU – artist vizual, Simion CERNICA – artist vizual, Stefan COSMA – artist vizual, Razvan ION – artist vizual/revista de arta contemporana artphoto, Marilena STANCIU – studenta, SNSPA Bucuresti, Alina SERBAN – curator/critic de arta, editor Arhitext, Rares MOLDOVAN – artist vizual, Florin FIEROIU – coregraf, Mihai MIHALCEA – coregraf, Gabriel OBREJA – director, Asociatia Solitude Project, Roxana CRISAN – director executiv, Teatrul ACT, Bogdan BUDES – traducator de teatru si consultant marketing Teatrul ACT, Vlaicu GOLCEA – muzician independent, Matei BEJENARU – artist vizual/director, Asociatia Culturala „Vector“, Iasi, Vasile ERNU – director executiv Fundatia IDEA, Cluj-Napoca, Calin DAN – artist vizual, Andrei FARCASANU – artist vizual, Dragos OLEA – presedinte add – Business Chance On Art, Simona CRETESCU – vice-presedinte add – Business Chance On Art, Ioana NEMES – artist vizual, Bartha Jozsef – artist vizual/director, Fundatia ARTeast Tirgu Mures, Csilla Könczei – presedinte, Fundatia Tranzit, Cluj-Napoca, Mihaela VASILE – curator muzica RoKolectiv, Cosmin TAPU – presedinte RoKolectiv, Camil DUMITRESCU – fotograf, Raluca VOINEA – editor e-cart magazine, Victor SCORADET – critic teatral/director, Teatrul Arca/Fundatia Parter, Mihnea BLIDARIU – muzician/poet, Luna Amara, Mihaela SIRBU, actrita, director Fundatia „Teatrul fara Frontiere“, Florin Cristian PREDESCU, Fundatia Zamolxes, Cosmin COSTINAS, critic de arta si curator independent, Andreiana MIHAIL-esco art contemporain, Dan POPESCU – H’art Gallery, Mindbomb, www.mindbomb.ro, Manuel PELMUS, coregraf, Corina STAN, Festivalul de Film Transilvania

Revista Observator cultural se alatura acestui apel.

Ecouri



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
Comunicat Ad-Astra, FAR si RLIV

Publicam un comunicat de presa de ultima ora care a fost trimis si reprezentantilor majori din mass-media si domnului ministru...

Închide
3.147.81.128