Am fost si-am vazut filmul lui Mel Gibson, ‘Patimile lui Christos’. E un film prost. As fi tentat sa spun foarte prost. N-o fac din cauza Maiei Morgenstern, singura prezenta luminoasa din toata distributia, si care are si singurele scene care m-au emotionat. In rest este o schingiure infinit de lunga si cam atit. E drept ca s-au vrut descrise ultimele 12 ore din viata lui Iisus, cel putin asa declara regizorul. Dar tot el a introdus printre biciuri si alte torturi flash-back-uri, amintiri de-ale lui Iisus. Puteau fi mai multe amintiri si mai putine schingiuiri. Eram cu totii mai cistigati. Este de altfel si sentimentul cu care am iesit de la film: ca n-am avut nimic de cistigat! Am pierdut timpul si banii de pomana.
Normal insa, cu toata tevatura facuta inainte de lansare, era greu sa rezisti, trebuia sa vezi filmul ca sa ai o parere. De exemplu, sa vezi daca este un film anti-semit, una din puternicele teme de dezbatere. Ei bine, e mai degraba anti-roman, decit anti-semit. Cei care au criticat filmul din acest unghi au avut in vedere in special modul in care sunt prezentati liderii religiosi, Caiafa & co., Herod si masa de oameni veniti la show-ul torturarii si apoi crucificarii lui Iisus. Multe popoare au avut lideri politici sau religiosi care au facut mai mult rau decit bine, nu doar evreii. Asa a fost atunci, cel putin asa sustine legenda / scriptura. Asta nu inseamna ca filmul ar fi anti-semit. La urma urmei si Iisus si Maria si toti apostolii lui tot evrei erau. Mai grotesc sunt prezentati romanii. E vorba de soldatii care-l chinuie pe Iisus si care apar ca niste sadici venali. Dar sunt si romani de treaba, Claudia, sotia / amanta guvernatorului Pilat, sau legionarul care-i da sa bea apa lui Iisus pe cruce. Pilat este prezentat conform traditiei religioase, adica un tip cumva de treaba, indoit in hotarirea de-al condamna pe Iisus, dar pina la urma politician, deci facindu-le pe plac elitelor evreiesti ca sa cistige liniste in provincie. Adevarul istoric este insa altul: Pilat a fost un om foarte crud, a organizat adevarate masacre in Palestina in timpul revoltei evreilor incit a devenit de netolerat inclusiv de catre imparat si revocat tot din aceasta cauza. In alte cuvinte, Pilat n-ar fi avut nici un scrupul sa-l pedepseasca pe Iisus, sau sa aibe cine stie ce remuscari din aceasta cauza. In film insa, asa cum spuneam, Pilat se spala pe mani si vorbeste latineste sau arameiceste cu un puternic accent … bulgaresc. De altfel toti actorii, fara exceptie, se descurca greoi in arameica, sau latina, nu pentru ca eu as fi vreun cunoscator, evident ca nu sunt, dar se simte ca-si rostesc replicile in mod artificial, ca niste elevi care au invatat pe de rost niste cuvinte care n-au nici un inteles pentru ei. Dialogurile in loc sa emotioneze, sa aduca profunzime actiunii, mai mult mi-au adus in memorie amintirile lui Creanga, alea cu buchisirea ceaslovului! Tot un adevar istoric, incalcat si el, dar nu foarte important recunosc, este si faptul ca Pilat discuta cu Iisus in latina! Singura limba de circulatie universala in acele timpuri in provinciile imperiului roman era limba greaca, nu latina. E posibil ca Iisus sa fi stiut limba greaca, se vorbea de citeva sute de ani in regiune, de la cuceririle lui Alexandru cel Mare incepind, dar e aproape imposibil sa fi stiut latineste.
Revenind la film, un alt personaj ridicol este Satana – infatisat ca o femeie cu voce barbateasca, exact ca intr-un film american ‘horror’ de serie B, care scoate ragete pe gura si serpi pe sub fusta! Ca sa fie tacimul complet, mai apar si alti monstruleti (copii!) pe ici, pe colo, ba chinuindu-l pe Iuda, ba scotind limba la Iisus in bratele Satanei fiind. Caraghios! In rest, cum mai spuneam, nu-i decit tortura, balti de singe, piele crapata pina la os, cuie batute in palma (alt neadevar istoric – se bateau in incheieturi, dar nu conteaza, singe sa iasa!) si-n talpi, etc. Un adevarat manual video de tortura antica.
Daca rezistati tentatiei (ah, Satana!) faceti o buna economie de timp si bani. Daca nu, macar ramineti cu imaginea Maiei, mama care asista neputincioasa la chinurile si moartea fiului – singurul moment cu adevarat emotionant din film.
Stimate domn,
Inainte sa dai cu parul, mai documenteaza-te. Ce reprezinta pentru tine isus: Mantuitorul-Fiul lui Dumnezeu, sau fiul unei familii de evrei? In ambele cazuri iti recomand niste lecturi care sper sa te mai lumineze un pic. Bunaoara, iti dau 2 nume de autori: Omraam Mihail Aivanhov si Rudolf Steiner. Lasa Biblia mai de-o parte caci de cand a fost scrisa si pana in ziua de azi a fost rastalmacita dupa bunul plac al patriarhiilor care au tiparit-o. In rest, no comment.