Liga Scriitorilor Români
Către,
Prea Fericitul Patriarh al Bisericii Ortodoxe,
DANIEL,
Prea Fericite Patriarh, vă scriu în numele a peste trei sute de membri ai Ligii Scriitorilor din România, care au hotărât să Vă facem următoarea propunere:
Cunoscând faptul că Poetul Naţional, Mihai Eminescu, este cea mai importantă voce poetică din literatura română, că din cele 46 de volume cu aproximativ 14000 de file, aflate la Academia Română, răzbate spiritual naţional-ortodox;
– având în vedere că se trage dintr-o famile ortodoxă, căminarul Gheorghe Eminovici, tatăl poetului, provenea dintr-o familie de ţărani români-ortodocşi din nordul Moldovei şi Raluca Eminovici, mama poetului, născută Jurascu era ortodoxă. Familia pe linie paternă cobora din Transilvania de unde emigrase din cauza persecuţiilor religioase;
– cunoscând faptul că Mihai Eminescu, între anii 1858-1860, urmează şcoala primară Naţional Hauptschule (Şcoala Primară Ortodoxă Orientală) , din Cernăuţi;
– că în poeziile şi articolele de presă, în căutări ştiinţifice şi studii filosofice, Eminescu reaminteşte, mereu, de prima imagine văzută la naşterea sa. Fiind vorba de un Hristos blând şi iubitor, luminat la chip de o lumină de candelă. În scrisul său filigranat are trimiteri biblice, pe care nimeni nu a ştiut să le pătrundă cu adevărat: “ce e cugetarea sacră?/carte tristă şi închisă/ce mai mult incifrează/ cel ce vrea a descifra, iar ”Făt Frumos din lacrimă “ este gândit ca o prefigurare a lui Iisus, scris ca o pagină de Scriptură. Folcloristul Tudor Pamfile subliniază că sub aceaşi chemare este scris şi “Luceafărul “(“Vas nestricat al Maicii Domnului“). În”Sărmanul Dionis “ descoperim căutarea înfrigurată a lui Dumnezeu şi al Mântuirii, prin sacrificiu şi iubire, nicidecum ce spunea George Călinescu că este vorba de “elucubraţii romantice “ ce duc la reîncarnare;
Patriarhia nu-l va declara sfant, isi dau seama si ei de imposibilitatea si inadvertenta faptului,care este intr-adevar o aiureala.
Apropo, in urma cu cativa ani, un scriitor crestin ortodox religios il critica pe Eminescu pentru adulter si cultura adulterului in literatura romana (desi nu are importanta din punctul meu de vedere), iar in perioada interbelica un scriitor religios, canonicul Grama afirma ca poeziile lui Eminescu s-ar putea sa placa tocmai comunistilor din motive morale sau imorale, pentru ca nici un tata n-ar vrea sa-si vada fiica in bratele unui barbat far binecuvantarea Bisericii, iar Eminescu incita la aceasta dragoste fara casatorie oficiala.
Interpretarea anti-Calinescu ma face sa ma mir, mai ales ca Eminescu scrie undeva ca se plimba cu Schopenhauer sub brat iar Mili ii rade, deci ce-i mai pasa? Sa ne amintim si de poezia Imparat si Proletar.
Este adevarat ca Eminescu a fost si poet mistic, influentat de crestinismul ortodox, dar nu numai. El a cautat valorile culturale si morale ale crestinismului, istoria lui culturala, dar nu a ajuns sa fie potrivit sa devina…sfant. Cred ca daca ar fi auzit, ar fi ras pana la lacrimi…
Problema este a societatii contemporane romanesti, care isi cauta radacinile si nu poate diferentia intre cultura religioasa si cultura laica, neputand aprecia cultura laica la justa ei valoare.
Multe trec pe dinainte,
In auz ne suna multe,
Cine tine toate minte
Si ar sta sa le asculte?…
Tu asaza-te deoparte,
Regasindu-te pe tine,
Când cu zgomote desarte
Vreme trece, vreme vine.
M. E. Glossa
Nu as fi crezut niciodata ca prostia omeneasca a gasit locas de veci in Liga Scriitorilor Crestini din Romania!
Nu e mai corect sa se modifice numele acestei Ligi in „Liga Scriitorilor Cretini” din Romania?
„Religia – o frază de dânşii inventată
Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug,
Căci de-ar lipsi din inimi speranţa de răsplată,
După ce-amar muncirăţi mizeri viaţa toată,
Aţi mai purta osânda ca vita de la plug?
Cu umbre, care nu sunt, v-a-ntunecat vederea
Şi v-a făcut să credeţi că veţi fi răsplătiţi…
Nu! moartea cu viaţa a stins toată plăcerea –
Cel ce în astă lume a dus numai durerea
Nimic n-are dincolo, căci morţi sunt cei muriţi.“
Mihai Eminescu, „Convorbiri literare“, 1 decembrie 1874
Evident ca „razbate nu” „spiritual naţional-ortodox”, mai era un lucru nemurdarit deajuns in tara noastra?
Stimata doamna,
S-au „gândit” alţii….nu prea mult.. Eminescu , ca orice pământean a fost supus greşelilor. Or pentru a canoniza pe cineva sunt necesare foarte multe argumente.
El este apreciat mai departe la adevărata sa valoare şi fără să fie canonizat.
Cornelia
Incredibil!!! Oare v-ati gandit mult la lucrul acesta?
Chiar daca vom considera ca aceasta propunere este doar un banc prost si tot nu inteleg cum gandesc unii dintre conationalii mei.
Pe cand sfantul Draculea, sfantul Vadim Tudor si sfanta Esca de la Televiziune si din Manualul de Istorie? Daca Stefan cel Mare a fost sfintit deja, de ce nu si ceilalti?
Această propunere din punctul meu de vedere exprimă o realitate „destul de dureroasă”..fiecare om percepe până la un anumit nivel informaţia. Demonstrează cât sunt unii de reduşi. Sub masca „intelectualităţii” debitează uneori cele mai mari aberaţii.
Privit din alt punct de vedere „cel al publicităţii” în ultimul timp se înclină spre cea negativă în România. S-a comentat foarte mult această propunere, DECI, dacă „ei ” intraseră într-un con de umbră …se ştie acum că mai există …Şi totuşi …vor să fie trataţi cu cele mai mari onoruri…