În cadrul programului odeon.art 5 – Zilele Culturii Israeliene, Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” vă invită
vineri 23 octombrie, ora 19.00, la Teatrul Odeon,
la lansarea antologiei
DRAMATURGI ISRAELIENI DE AZI
Selecţie şi traducere de Ada-Maria ICHIM
Prefaţă de Ioana IERONIM
Volumul este editat cu sprijinul Teatrului Odeon, al Ambasadei Statului Israel la Bucureşti şi al Institutului Israelian de Teatru (Teatrul Cameri din Tel Aviv).
Prezintă: Dorina Lazăr, director Teatrul Odeon, Ioana Ieronim şi Andreea Dumitru
Lansarea este urmată de spectacolul-lectură
Ziua Iertării de Hanna Azoulay-Hasfari
Regia: Mara Roşu
Cu: Angela Ioan, Crina Mureşan, Cătălina Mustaţă, Nicoleta Lefter
Intrarea liberă, în limita locurilor disponibile.
Veritabil mozaic de teme şi forme estetice, antologia Dramaturgi israelieni de azi reflectă bogata şi complicata lume a Israelului prin cinci piese exemplare din creaţia unor dramaturgi de vârf: Hanoch Levin, Joshua Sobol, Edna Mazya, Hanna Azoulay-Hasfari şi Savyon Liebrecht. Textele punctează câteva dintre liniile de forţă ale preocupărilor, obsesiilor, stărilor de fapt în Israelul de astăzi: statul, care există de puţin peste 60 de ani, al unui popor milenar; o societate a dezbaterilor vii, tensionate, sub presiune, o societate de extraordinară mobilitate, unde mai nimic nu este de la sine înţeles. Sunt texte în care distingem nuanţele unei lumi, vedem lupta cu proprii demoni, fondul generos, clarvăzător, umanist şi înţelept al unor importante voci creatoare.
În Ziua Iertării (titlul original: Slihot, 2000–2002), Hanna Azoulay-Hasfari, dramaturg şi scenarist remarcabil, renumită actriţă israeliană de teatru şi film, oferă un close-up plin de umor şi culoare al dinamicii vieţii israeliene de azi. Dispariţia mamei tocmai de Iom Kipur – când familiile se reunesc – le adună în casa părintească pe patru surori risipite de ani de zile. Ele nu mai ştiu prea bine tradiţiile sărbătorii (şi oricum îi pierd sensul de căinţă şi iertare), în schimb vechile lor exasperări şi gelozii au rămas intacte, au îngheţat în timp şi ies la suprafaţă exploziv. Piesa vorbeşte despre familie ca teren ireductibil de iubire şi insuportabilitate, dar şi despre tema – şi teama – zădărniciei, a ratării, a vulnerabilităţii. Vieţile „de telenovelă” ale personajelor sunt scanate necruţător de ochiul unei camere de filmat folosite de sora cea mică. Ziua Iertării poate fi privită şi ca ciné-vérité, autoficţiune, montaj de „trăire“ şi „mărturisire“ – un instrumentar pe care scriitoarea îl foloseşte cu dezinvoltură.
Hanna Azoulay-Hasfari s-a născut la Beer Sheva, Israel, într-o familie descendentă din Spania. A studiat actoria Universitatea din Tel Aviv. Ca actriţă de teatru şi stea a cinematografiei israeliene, a fost premiată în repetate rânduri (cel mai recent, 2008: cea mai bună actriţă la Festivalul de Film din Ierusalim). A jucat în filme americane şi în seriale TV, în Israel şi Germania. A interpretat roluri din teatrul clasic ş.a., inclusiv din propria dramaturgie, la Grupul „Teatrul Simplu” (unde este cofondatoare), la Teatrul Cameri şi alte teatre israeliene. Dintre piesele ei fac parte: Betulot Shiduch (în colaborare cu Michal Verd, 1990–1991), reprezentată şi la Londra (Teatrul fringe The Red Lion); Slihot / Ziua Iertării (2000–2002). Scenariul la filmul Sh’chur (1994) i-a adus numeroase premii în ţară şi la festivalurile de la Berlin, Montpellier, San Sebastian etc. Între 2002–2007, a iniţiat şi a colaborat la scenariul şi realizarea câtorva ample seriale documentare TV pe teme sociale (situaţia femeii la locul de muncă, iniţiative economice ale femeilor).
Prezentare de Ioana Ieronim
sursa: comunicat de presa