Recentele evenimente din Irlanda de Nord – repatrierea în România a unui grup de circa 100 de migranți romi ca urmare a amenințărilor și violențelor la care au fost supuși de unii localnici au adus un interes sporit pentru Strategia de spuraviețuire a romilor – o serie de conferințe organizate la Londra. Seria s-a încheiat cu o prezentare a percepției publice despre “Ghetto-ul romilor/țiganilor” în organizarea fundației Ion Rațiu.
Arhitectul Cătălin Berescu vorbește despre locuințele romilor: bordeie, barăci în gropile de gunoi, case obișnuite la țară, apartamente de bloc sau, în cazul unei infime minorități, chiar palate.
Diapozitivele pe care le arate sunt făcute în toate colțurile țării și ele relevă o stare de sărăcie extremă în care trăiesc circa un milion de romi. Ceea ce i se pare absolut inacceptabil.
„Este inacceptabil ca oamenii să locuiască în groapa de gunoi, ca oamenilor care locuiesc în condiții precare, adeseori ilegale, să li se taie apa, curentul și cred că este inacceptabil ca într-o societate care a mers spre bine din punct de vedere economic numărul celor care trăiesc în condiții de sărăcie extremă să crească,” a declarat arhitectul Berescu pentru revista ACUM.
Problema nu e specifică României, romi din Europa de est au migrat în Occident unde se găsesc adeseori împinși în alte ghettouri.
„Segregarea lor în ghettouri rezidențiale în Italia poate fi catalogată fără ezitare drept fascism,” spune arhitectul Berescu.
„În cazul României segregarea lor e mai moale, dar totuși e o politică deliberată. La Piatra Neamț, Cluj, Zalău, Baia Mare, Mangalia și Dorohoi are această dimensiune, un proiect în care am fost implicat.”
Care ar fi soluția? În primul rând, spune Cătălin Bereescu, statul român și societatea în general trebuie să admită că există o problemă care nu scade ca amploare, iar apoi să o trateze în mod global, de la urbanism, la politici sociale și de educație. În caz contrar, la un anumit moment se poate ajunge la o explozie socială.
„Eu cred că copiii lor trebuie să ne îngrijoreze pentru că atunci când mergi într-un ghettou și stai de vorbă cu bătrânii ei sunt foarte în regulă, sunt oameni care s-au dus la școală, oameni care au fost integrați.”
„Am mers cu un jurnalist francez și a ieșit o doamnă dintr-un bordei care a vorbit cu el în franceză. Copiii lor nu mai știu nimic, ei nu mai merg la școală. Ăsta e pericolul – o generație care se pierde.”
„Segregarea lor în ghettouri rezidențiale în Italia poate fi catalogată fără ezitare drept fascism,” spune arhitectul Berescu. Cred, mai degraba, ca este prostie decat fascism. Adunarea lor in asemenea ghetouri a insemnat promiscuitate, trafic de droguri, prostitutie, talharie ajunsa pana la crima. Toate autoritatile venite din Romania au prezentat acest aspect – necesitatea ca tiganii sa nu fie lasati sa se adune in mici cartiere de rulote _ – dar democratia italiana nu a vrut sa auda. Iata ca permisivitatea exagerata a inceput sa fie catalogata drept „fascism”. Nu-l cunosc pe dl. Berescu dar vad ca , iata!, avem si noi falitii nostri corect politici…
Domnule Capsali, înainte de a-l cataloga pe arhitectul Berescu (unul dintre puținii care se interesează de soarta romilor care trăiesc într-o sărăcie severă în România) drept „falit corect politic”) v-aș întreba cu ce greșește domnia sa în descrierea drept fascism a ghetoizării unor grupuri de romi (cu camere cu circuit închis și împrejmuiri)?
Dumneavoastră ce soluție propuneți?
Domnule Capsali,
Segregarea rezidentiala este o forma de discriminare. Ea se petrece atunci cind o autoritate sau un grup al societatii izoleaza un alt grup, limitindu-i acestuia accesul la spatiul public, servicii, viata sociala. Acesta este cazul de la Castel Romano, o asezare de containere realizata de primarul Walter Veltroni in 2005 la 20 de km de Roma prin evacuarea fortata a unor grupuri de romi bosniaci, refugiati de razboi, care traiau in oras. Prima statie de autobuz se afla la 2 km, exista o singura sursa de apa pentru cei aproximativ 800 de oameni, limita este un gard de sirma ghimpata iar politia face vizite zilnice. Alte campuri au regim similar (Candoni, Salone etc)- camere video, acces controlat), gruparea oamenilor se face pe criterii etnice si cu mijloace politienesti, recent se foloseste amprentarea – inclusiv a minorilor. Nu stiu daca n ajuta la ceva sa cadem de acord asupra mult disputatului termen „corectitudine politica” dar despre fascism e de presupus ca ar trebui sa stim cu totii cite ceva…
O abordare realistă, cam patetică, ..TOTUŞI,(există un totuşi imens) ..cine îi pune d-le să cerşească ? Nevoia ?
De ce nu-i mână nevoia respectivă să ..muncească ? poftim.
Mă întorceam astăzi de la mare, corturi cu ţigani pe câmp, hai să fim puţin mai.. lucizi, ce mare nevoie îi mai poate împinge astăzi pe nişte „oameni” să trăiască astfel ?
Rămâi şocat, nu cred (chiar nu pot să cred) că sunt împinşi de ceva anume spre asemenea moduri de trai, pur şi simplu când ii vezi nu ai cum să nu realizezi că ei nu au altă viziune a vieţii, parcă sunt bătuţi in cap din moment ce nu concep un alt stil de viaţă.
Mira-m-aş să le puteţi face ceva.
(Compasiunea e prea deşănţată pentru că ei nu vor acea schimbare, nu poţi aştepta să-ţi pice ceva si sa-ţi fie şi moi, permanent dacă s-ar putea)
Sincer nu văd şanse să se schimbe, generaţia actuală,.. cu siguranţă NU.
Probabil nu le-ar strica un ajutor să se realizeze in ceea ce vor/simt ei, că sunt, dar nu prea văd cum s-ar putea şi realiza pentru că tocmai modul sau stilul lor de viaţă, e si cel ..parazitar. Neplăcut dar ăsta e adevărul
Mesajul precedent arată cât de adânc sunt de înrădăcinate stereotipurile rasiste și ce muncă de Sisif face domnul arhitect Berescu.
Domnule L.Ioan,
Nu eu trebuie să demonstrez, ci dumneavoastră, care extindeți clișee rasiste asupra unei întregi etnii. În plus, aș dori să știu ce metode propuneți, cumva tentativa de nimicire în masă, așa cum au încercat Hitler și emulul său Ion Antonescu? Expulzarea în masă?
Eu nu am nici o soluţie concretă, in cazul lor nu cred că există prea multe variante.(oricum mie indiferent atât timp cât nu vor integrare in ceva, să-i spunem „normalitate”. Mă deranjează (oarecum ,nu din cale afară) toată publicitatea asta fără rost)
Înţeleg aspectul de a da o mână de ajutor, dar dacă nu e primită/dorită ?
Ce anume propuneţi dvs. in cazul ăsta pentru că asta e realitatea.
Aş fi curios să răspundeţi concret „ce soluţii” aveţi in caz că dăm mâna de ajutor şi „ei” nu vor.
Nu alte divagaţii şi presupuneri (de unde le-aţi luat ?) La subiect.
Dăm şi tot nu vor – ce propuneţi ? scurt.
Dacă dvs. cunoaşteţi alte aspecte (generale, nu unicate) legate de etnia romilor, uimiţi-mă, (am destule exemple să vă răspund concret) accept oricând adevăruri şi realităţi (dar nu minciuni sau abstracţii)
Nu sunt de acord cu modul de abordare/promovare „ţine-ţii in braţe”, toleranţă maximă, (care se practică recent) pentru că mi se pare un nonsens atât timp cât partea respectivă NU DOREŞTE(sau aveţi dovezi contrare?).
Toleranţă la ..CE anume ? (ăsta e nonsensul)
Domnule L.Ioan, „ei”, adică romii, sunt concetățenii dumneavoastră fie că vă place, fie că nu.
Și dacă nu vă intersează problemele acestor concetățeni ai dumneavoastră, tot mai numeroși în condițiile scăderii populației României pe ansamblu, s-ar putea, așa cum sugerează și domnul Berescu în interviul său, ca acest lucru să creeze convulsii sociale pe viitor.
Soluții au cei în drept – politicieni și experți – printre care și arhitectul Cătălin Berescu, iar interviul publicat e doar un fragment din cel înregistrat, dar dacă doriți, îl pot ruga pe domnul Berescu să detaileze.
Datoria mea ca jurnalist la revista ACUM e să lupt împotriva atitudinilor rasiste, ca cele exprimate de dumneavoastră, care întrețin acest cerc vicios al discriminării și refuzului de integrare.
Știu că politica noastră editorială nu ne face populari printre oameni ca dumneavoastră, cărora rasismul anti-romi le-a fost inoculat din fragedă pruncie, dar cineva trebuie să ia atitudine în presa de limbă română.
D-le Clej, am impresia că umblaţi cu jumătăţi de măsură după cum vă bate vântul pe subiect.
Nu a negat nimeni dreptul romilor (sau al oricăror minorităţi) de a fi oameni. Sunt ? Bravo lor, să tot fie.
Dar (ca pe orice om de altfel) îi priveşti şi prin prisma „susţine” dacă vrei ceva (arată că vrei), ori aşa ceva nu s-a văzut orice aţi spune (de fapt s-au văzut, reacţii contrare, lucruri ce au întărit percepţiile cetăţenilor aviz la „ei” ..şi la ceea ce vor.
Ştiţi dvs, apa nu costă, nu costă practic nimic să te speli, nu costa mare lucru (cel puţin să încerce) să umble curaţi.
Dacă omul pute, păi ..pute d-le, ce vină am eu să mă tot acuze cineva de intoleranţă ? chiar nu vi se pare penibil să aduceţi acuzaţii oricui spune ceva „de rău” de ei doar pentru că spune realitatea ? Sunt doar mici exemple şi mărunţişuri, cât şi ce anume îi costă să le facă ? Îi servesc cu mare plăcere, aveţi însă impresia că o s-o facă ?
Şi atunci, puteţi pretinde să nu se împământenească ideea de lenoşi, puturoşi mizerabili, de ce să nu privim realitatea in faţă, de ce încercaţi a ne cere să-i vedem altfel de cum sunt.
Dacă aşa se complac, aşa arată, cum să-i privesc diferit ? Sau trebuie să îndrăgim şi astfel de aspecte (absolut banale) de dragul lor de-a fi, altminteri suntem şi rasişti, în cazul asta admit, sunt.
Ştiţi care e problema cu ajutorul lor, nu există interes (nici din partea autorităţilor dar dacă aveţi impresia ca din partea lor există vreo unul iarăşi vă inşelaţi)
La fiecare iz de alegeri sunt manipulaţi, (ca toţi ceilalţi de altfel) diferenţa dintre noi şi ei este că ei acceptă (chiar cer expres ei singuri) plata in bani sau natură (băutură in general) a serviciilor oferite de ei la vot. Şi cu asta nu credeţi că s-a cam spus aproape tot despre ce vor ?
Mai aveţi impresia că sunt naivi sau neajutoraţi ? , dacă se dă ceva, lor trebuie să le şi ceri „să facă” in schimbul a ceea ce le-a fost dat. Altfel o să discutăm de integrarea romilor si peste 50 ani (şi n-ar fi ceva de mirare, la cât ii afectează exact in direcţia respectivă se şi mişcă ..adică nicăieri)
Domnule L.Ioan (observ că nu aveți curajul să vă lăsați măcar o adresă de email),
Nu e nevoie să scrieți așa un mesaj lung când puteați rezuma totul la o frază:
„Sau trebuie să îndrăgim şi astfel de aspecte (absolut banale) de dragul lor de-a fi, altminteri suntem şi rasişti, în cazul asta admit, sunt.”
Până la urmă n-ați făcut decât să admiteți că sunteți rasist, așa cum am afirmat în primul mesaj – asta se vede de la mare distanța. Ca atare, să nu vă așteptați să înghițim această incitare la ură de rasă pe care o faceți și să vă mai și felicităm.
NU, Mulţumesc! (cu adresa de mail)
Abia am scăpat de promoţii „nevinovate” şi „dezinteresate”.
Cât despre părerea dvs. aţi răspuns cumva la ce v-am întrebat? altfel nu văd sensul.
Dacă afirmaţi mai tot timpul ca nu e aşa, (eu unul am nevoie de fapte, ofer şi eu la schimb date concrete nu discuţii anoste despre cum ne simţim sau starea vremii).
Aveţi cel puţin ceva concret, vreo acţiune (sau ceva similar) in care să dovediţi că e aşa cu cele afirmate si că sunt realmente discriminaţi.
Nu vedeţi nici o lacună in optica lor de viaţă? Totul e ok si frumos ? nu trebuie nici măcar atenţionaţi cu nimic ? Nice.
Asiduitatea promovării unei toleranţe fără acţiuni concrete nu-şi are rostul. Să tolerăm deci mai departe ..ce-o fi că tot aia e (înţeleg că pentru dvs. important e doar cuvântul ..fără nici o acoperire)
O zi fructuoasă!! şi multă tolerare.
Domnule L.Ioan,
Ca orice rasist vă ascundeți sub anonimat. Cât privește la datele concrete, dar dumneavoastră nu oferiți nimic, decât impresii personale extinse la o întreagă etnie, de a cărei umanitate vă îndoiți (ca unii precum Antonescu sau Hitler, de fapt v-am întrebat dacă privilegiați soluția lor „concretă” dar ați escamotat răspunsul.)
NU vreți de fapt să citiți cu atenție interviul cu arhitectul Cătălin Berescu (care nu este despre integrarea romilor, dar dă unele răspunsuri generale) sau nu vreți să acceptați că acest om, care cunoaște problemele romilor mai bine decât dumneavoastră și rasiștii cu care aveți atâtea în comun, vorbește despre problemele unor ființe umane pe care dumneavoastră le disprețuiți profund, pronă modul pavlovian în care reacționați.
Obosesc.
Lămurim câteva chestiuni ?:
Nu am afirmat că se face mare lucru pentru ei (î.retorică – se face oare pentru altcineva mai multe ?).
Nu am afirmat că nu trebuie făcut ceva pentru ei (ce anume şi cum ar trebui realizat chiar nu am idee, pentru că (şi nu cred că mi se pare) nu sunt nu îi văd ca pe toţi oamenii „obişnuiţi”, cu aceleaşi idei de viţă (sau apropiate), aici eram curios, ce, sau cum credeţi că ar trebui făcut acel ceva pentru ei ..nu frunză verde pe câmpii ..tolerare şi nimic altceva, vorbe goale fără nici o semnificaţie)
Poate nu sunt pe fir, ce anume doriţi să realizaţi „doar” prin tolerare ? nu mă dumiresc defel.
Nu in ultimul rând de unde ştiţi dvs. că nu cunosc nimic din viaţa ţiganilor ? Faceţi nişte afirmaţi ..şoc, cunoscător absolut şi de necontestat.
Mă interesează ce se poate face pentru ei (ca oameni, social, convieţuim împreună devine oarecum deranjantă discrepanţa socială, nu mi se pare ok) nu cred că asta înseamnă şi altceva, să fac vreun hatâr sau alt favor cuiva doar pentru că e rom, să fie sănătos, prezintă competenţă, seriozitate şi tot ce se cere pentru un job, merge, nu mă interesează altceva.
De nu, variante sunt, sunt liberi să bată la altă uşă (la mine nu merge cu genul ăsta de tolerare, chiar nu ţine, nu că e rom, nu ţine cu nici o altă lichea, dacă la dvs. ţine să fiţi sănătoşi şi la mai mare)
Mă aşteptam să aud ceva soluţii concrete şi mai ales „viabile” nu cadouri, nu propaganda tolerării nesfârşite şi fără nici un sens.
Observ că nu vă doare mâna să acuzaţi, dar e cumva o soluţie ?
(Î. personală – Vă plac lichelele ?)
Domnule anonim care semnați L.Ioan,
Primul pas care se cere pentru integrarea romilor – ființe omenești, ca și dumneavoastră – deși îi considerați inferiori – este OPRIREA TRATĂRII LOR ÎN BLOC – așa cum faceți dumneavoastră, atitudine rasistă și inacceptabilă pentru revista ACUM, și care, ca incitare la ură de rasă mai constituie și un delict penal.
În rest, pentru soluții de integrare – care nu se dau într-un paragraf, consultați articolul și dacă nu sunteți mulțumit, îl voi ruga pe arhitectul Cătălin Berescu care a cunoscut cu certitudine mai mulți romi decât ați cunoscut dumneavoastră, să vă enumere ce se poate face pentru acești concetățeni ai dumneavoastră pe care îi disprețuiți cu îndârjire, dând dovadă de un rasism dezgustător.
Tot nu ați răspuns la întrebare: privilegiați soluțiile adoptate pentru „rezolvarea” problemei romilor de Ion Antonescu sau Hitler?
Și în final vă întreb: sunteți mândru de rasismul pe care-l afișați?
Am impresia că …bateţi apa in piuă.
De unde scoateţi că mă interesează Antonescu sau Hitler ?
Am spus ceva legat de violenţă ? (ceva cât de minor ?)
Nici vorba nu ţin minte să fi adus, deduc că v-aţi lega, dar n-aveţi de cine.
Că dispreţuiesc cerşetorii sau lichelele ?
Şi, ? Care e sensul ? nu ştiam că e interzis să dispreţuieşti sau să eviţi asemenea specimene.
Să nu facem pe mimozele, acuşi îmi trântiţi câteva …dovezi de toleranţă maximă (ca dovadă că „nu toleraţi”, simţul toleranţei dvs. (ca al tuturor) este exact in acelaşi loc – intoleranţă in cazuri „pertinente” de intoleranţă, există deci şi intoleranţa)
Soluţii pentru ei ? fără alte bătăi de apă in piuă ..că nu-mi place ..ca mi-ar place..Antonescu şi Hitler de mână, ce să vă fac de vă plac aşa mult ? Scrie-ţi o carte. (care sic. tot nu e soluţie pentru romi)
Domnule anonim care semnați „L.Ioan”,
Continuați să vă împăunați cu rasismul dumneavoastră abject. Ca orice extremist, cereți soluții imediate și simpliste, iar ambiguitatea pe care continuați să o afișați față de soluții radicale adoptate de Hitler și Antonescu față de romi spune totul.
Probabil rasismul pentru dvs. înseamnă manifestarea/refularea a ceva ce nu vă convine (mai mult ca sigur personal).
Trebuie să fiu de acord (tacit sau de complezenţă) pentru a nu intra in categorisirea dvs. Right (got it) Nu sunt ahtiat insă nici după aprobări sau opinii măgulitoare.
Tolerarea dvs. nu e o soluţie, pentru că ea nu realizează practic nimic, trebuie să existe doar respect/stimă pentru acea persoană, ca să o respecţi sau stimezi trebuie să ai şi de ce sau pentru ce.
Ca să le poţi da mâna de ajutor trebuie să le ceri să facă „acel ceva” scontat. Politicile băncilor nu diferă prea mult şi dau rezultate satisfăcătoare, faci ceva ca să-ţi dea „mâna de ajutor”
Poate-mi explicaţi cel puţin cum vedeţi dvs. partea cu „faci ceva” (condiţie) in cazul lor pentru că e cam in ceaţă cerinţa respectivă, iar eu o percep ca pe o cerinţă majoră, de neimaginat să fie lipsă).
Domnule sau doamnă care vă ascundeți cu lașitate sub aliasul L.Ioan,
Rasismul reprezintă tratatea unui grup etno-rasial în bloc, așa cum faceți dumneavoastră. Până nu renunțați la acest mod abject (și ilegal, deoarece constituie incitare la ură de rasă) de exprimare și până nu vă retrageți toate afirmațiile rasiste pe acest sit ecourile dumneavoastră nu vor mai fi publicate.