caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Scena si Ecranul



 

Mare succes al filmului românesc la Festivalul SEEfest, Los Angeles

de (23-5-2017)

 

Mare succes al filmului românesc la Festivalul SEEfest, Los Angeles
De vorbă cu Vera Mijojlić, Andrei Zincă şi Adrian Barbu

Anul acesta filmul românesc a avut un mare succes. Filmul artistic de lung metraj, La Drum cu tata / The Trip We Took With Dad (o coproducţie România-Germania-Suedia-Ungaria care a avut premieră în ţară pe 3 februarie 2017), a primit patru premii la Festivalul SEEfest (http://seefilmla.org): premiul pentru cel mai bun film artistic de lung metraj – regia Anca Miruna Lăzărescu; premiul pentru cea mai bună fotografie de film artistic, imaginea Christian Stangassinger (ex aequo/împărţit cu filmul grecesc Roza de Smyrna); premiul special al juriului pentru cea mai bună distribuţie (cel mai bun grup de actori: Alex Mărgineanu, Răzvan Enciu, Ovidiu Schumacher, Susanne Bormann, Manuel Klein, Doru Ana, Marcela Nistor); şi premiul publicului (înmânat de către directoarea şi fondatoarea festivalului, Vera Mijojlić, bazat pe rezultatele votului completat de spectatori, la ieşirea din sala de proiecţie). Toate premiile au fost primite de către regizoarea şi scenarista filmului, Anca Miruna Lăzărescu.

„A fost pentru prima dată când un film a câștigat patru premii și conducerea SEEfest este cu adevărat fericită pentru regizoarea Anca Miruna Lăzărescu şi pentru debutul ei de lung metraj artistic, La drum cu tata. Audienţa s-a conectat cu filmul și filmul a încântat membrii Juriului, iar scriitoarea / regizoarea Lăzărescu merită toată lauda și aprecierea pe care a primit-o în cadrul festivaluluii SEEfest 2017.” (Vera Mijojlić – VM)

Am auzit (Ileana Costea) păreri foarte bune de la diverşi spectatori despre filmul La drum cu tata: “un film bine închegat”; “nici nu se poate compara cu filmele cu violenţă, dezlânate care se fac acum”; “un film cu subiect care ne-a făcut pe noi, cei din România, să retrăim evenimentele din 1968”; “un film care te implică cu adevărat”.

“Filmul lui Anca Lăzărescu a fost unul dintre cele mai importante momente ale festivalului, cu povestea lui unică care rezonează nu doar cu publicul românesc, ci și cu audiența receptivă la valori artistice și cu spectatorii şi participanții SEEfest-ului. Dânsa ne-a adus un film minunat, iar după vizionare a avut loc o lungă sesiune de ‘Întrebări şi Răspunsuri’. Personal consider că Anca Lăzărescu este un real talent regizoral spre care lumea cinematografului trebuie sa-şi ţină atenţia încordată. Așteptăm cu nerăbdare următorul ei film!” (VM)

Andrei Zincă şi Anca Miruna Lăzărescu cu trei din cele patru diplome primate pentru La drum cu tata la SEEfest 2017.

Logo Seefest

În al 12 an de existenţă, SEEfest L.A. (Festivalul de Filme din Eropa de Sud Est) a avut loc în Beverly Hills, California, între 27 aprilie şi 4 mai, 2017. Scopul SEEfest-ului este de a educa şi promova diversitatea culturală a Europei de Răsărit prin prezentări anuale de filme din acea regiune, cât şi a organiza conferinţe şi retrospective cinematografice, astfel formând o resursă importantă pentru cineaşti şi cercetători în domeniul filmului şi creând oportunităţi de schimburi culturale între Sudul Californiei şi Europa de Sud Est.

„SEEfest s-a bucurat întotdeauna de o colaborare excelentă cu comunitatea românească din Los Angeles, atât cu Viitorul Român Society (VRS), cât și cu Uniunea și Liga. În anii precedenți, sub conducerea preşedinţilor VRS, Ionela Kloes, ulterior Virgil Adumitroaie și în prezent Adrian Barbu, Viitorul Român a avut o prezență la SEEfest. Daniela Istrate și Uniunea și Liga ne-au susținut întotdeauna. Colaborarea între noi şi aceste asociaţii ale comunităţii românești este exemplară și reciproc avantajoasă.” (VM)

“SEEfest a fost unul dintre primii agenţi promovatori ai cinematografiei românești la Los Angeles. Am promovat, prezentat, co-prezentat și susținut nenumărate sesiuni de prezentare și proiecții de filme românești la SEEfest și la alte festivaluri din L.A. De exemplu, în iunie 2007 am sponsorizat ’Interviul Internațional cu privire la noul val românesc de cinematografie’ la Festivalul de Film de la LA (vă rugăm să consultați articolul pe care l-am scris pentru „Cinema without Borders” / „Cinema fără Frontiere”, http://cinemawithoutborders.com/festivals/1303-romanian-new-wave -international-spotlight-romania-la-laff-2007.html) şi în acelaşi an am co-prezentat la AFI Fest în noiembrie filmul românesc ieşit din comun „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” de Cristian Mungiu.” (VM)

“A fost o onoare pentru noi anul acesta de a avea astfel de oaspeți minunați din România la SEEfest, și un adevărat răsfăţ pentru publicul nostru. Andrei Zincă şi-a adus o importantă contribuţie la organizarea participării filmului românesc la festival și îi suntem foarte recunoscători pentru acest sprijin.” (VM)

Scene din filmul La drum cu tata. Sursa: http://seefilmla.org

Mândria festivalului anul acesta a fost pronunţată de Denise Wakeman, Digital Marketing Strategist, SEEfest: “Dintre cele 56 de filme prezentate, 26 au fost regizate de o femeie”. În acest fel cinematografia din Sud Estul Europei dezice situaţia internaţională a ‘prăpastiei dintre sexe’ în acest domeniu. Personal am participat la trei festivaluri SEEfest şi linia lor mi se pare foarte de calitate atât prin filmele pe care le prezintă, prin seriozitatea juriilor, prin interesantele discuţii cu cineaştii care urmează după vizionare, cât şi prin eleganţa festivităților de deschidere şi de încheiere. Felicitări din plin trebuiesc aduse Verei Mijojlić care este sufletul acestui eveniment.

Vera Mijojlić, directoarea festivalului şi Anca Miruna Lăzărescu regizoarea filmului La Drum cu Tata, caştigător a patru premii la SEEfest, mai 2017, Los Angeles. Fotografie din colecţia lui Andrei Zincă

Am observat cu plăcere că în listele de pe website-ul oficial al festivalului a celor care sunt implicaţi în activităţile SEEfest se află mai multe persoane originare din România (în Bordul de Directori: Jacob Segal, Investors Research Group şi Raoul Marinescu, Pluto TV; Directorul Programului de Film Românesc – Ştefania Magidson; în Grupul de Suport a Creativităţii George Constantin; în Bordul de Consilieri: Liana Grancea, Director Executiv, UCLA Centrul de Studii Europene şi Ruse; Peter Gross, Mission Critical Systems/Bloomenergy şi Ştefania Magidson, Blue Heron Foundation, Los Angeles).

Rolul principal în aducerea filmelor şi cineaştilor din România l-au avut anul acesta Andrei Zincă, şi compania lui, Double 4 Studios, cu sprijinul Institutului Cultural Român din New York (ICR NY). Andrei Zincă are experienţă bogată în evenimente de acest gen, el fiind organizatorul, timp de doi ani (2014 şi 2015) a Zilelor Filmului Românesc la Fort Lauderdale şi Miami, în Florida. La rândul lui Andrei Zincă este regizor de film. Unul din filmele sale, Puzzle for a Blind Man, a fost prezentat la încheierea SEEfest-ului în 2014, unde a luat premiul pentru cea mai bună imagine de film.

“Anul acesta au fost aduse din România spre prezentare în concurs la SEEfest 3 filme: un documentar de lung metraj Sunt însărcinată în România/I’m Pregnant în Romania – regie Jesus del Cerro; două filme artistice de lung metraj, The Fixer – regie Adrian Sitaru; La drum cu tata – regie Anca Miruna Lăzărescu; şi un scurt film de animaţie de 3.5 minute, Flori de plastic, în premieră mondială – regie Claudia Ilea. Au fost invitaţi şi 4 cineaşti din România (am dorit să avem o varietate din diverse domenii ale cinematografiei): o regizoare de film artistic de lung metraj (Anca Miruna Lăzărescu), un regizor de film documentar (Jesus del Cerro – cineast spaniol care trăieşte între România şi Spania), un actor (Adrian Titieni, care a jucat din 1985 până acum în peste 50 de filme, pe care eu îl consider cel mai important actor român contemporan; a jucat şi în filmul meu, Puzzle; şi un critic de film (Irina Margareta Nistor, figura centrală a filmului Chuck Norris vs. Communism, traducătoarea celor a peste 3000 de video cu filme din lumea de vest introduse în România anilor ’80 ‘pe sub tejghea’ de curajosul antreprenor Teodor Zamfir). În afara concursului a fost adus şi prin iniţiativa şi cu sprijinul societăţii Viitorul Român Society (VRS) celebrul documentar de lung metraj Chuck Norris vs. Communism, invitat să fie prezentat cu o zi înainte de deschiderea oficială a festivalului. Proiecţia a avut loc în aceeaşi sală de cinema unde s-au prezentat restul filmelor în competiţie, Laemmle Music Hall, Beverly Hills.” (Andrei Zincă – AZ).

Imagine din filmul documentar de scurt metraj (3.5 minute), Plastic Flowers, regie: Claudia Ilea, producţie: HaHaHA; în premieră mondială la SEEfest 2017.Sursa: http://seefilmla.org

Acţiunile româneşti de la SEEfest 2017 au fost coordonate de Andrei Zincă, în colaborare cu SEEFest, cheltuielile de organizare, costul licenţelor de proiecţie, şi aducerea cineaştilor fiind posibilă prin suportul financiar al Institutului Cultural Român (ICR) din New York, compania lui Andrei Zincă, Double 4 Studios, şi a SEEfest-ului.

“Rolul meu anul acesta la SEEfest a fost să propun filme şi cineaşti, să aduc un sprijin prin implicarea mea în ceea ce priveşte promovarea evenimentului în rândul comunităţii românești şi să facilitez prezenţa cineaştilor români care au venit să îşi susţină opera aici. Cineaştii au fost cazaţi la hotelul Loews, în inima Hollywood-ulu, şi li s-a făcut un program de studiu şi vizite legate de domeniul cinematografiei.” (AZ)

Festivalurile de film românesc mai au loc anual şi în California de Nord, organizate de Laura Toma cu participarea universităţilor Stanford şi Berkley. Anul acesta festivalul de la San Francisco s-a ţinut cu o săptămână înainte de SEEfest-ul din Los Angeles. Alegerea de filme este făcută de fiecare festival în modul pe care conducerea acestuia îl consideră important. Unii organizatori selecţionează filme pe baza succesului pe care acestea le-au avut la festivaluri de renume. “În cazul nostru am urmat criteriul SEEFest-ului, considerând atât calitatea artistică a filmelor cât şi cea comercială, estimând acceptul pe care filmele îl pot avea la publicul american din Los Angeles”. (AZ)

Actorii Adrian Titieni şi Tünde Skovrán după o vizionare de film. SEEfest 2017. Fotografie de Ileana Costea

La SEEfest participă diverse etnicităţi corespunzând ţării unde au fost făcute filmele, dar şi cineaşti americani. Printre personalităţile care au păşit pe covorul roşu la deschidere au fost producătorul Ron Yerxa (cunoscut pentru filmele sale Little Miss Sunshine, Hamlet 2 and Cold Mountain – filmat în România, şi filmul Nebraska, nominat pentru Premiul Oscar pentru Cel Mai bun Film în 2013), actriţa Irina Maleeva (Satyricon, Jane the Virgin, Heroes, şi altele), iar în sală, la proiecţia filmului documentar Sunt însărcinată în România au participat actriţa Dina de Laurentis şi directorul de imagine Javier Aguirresarobe (cunoscut pentru filmele Blue Jasmine, The Others). Din partea română la diversele evenimente SEEfest au participant Cosmin Dumitrescu, noul Consul General al României la Los Angeles cu soţia, Mirela Dumitrescu, Consul la Los Angeles, Cătălin Ghenea, fostul Consul la Los Angeles, şi acum Consul General al României la Miami, Domnul Răzvan Dinu, Director de Proiect ICR NY, doamna Simona Steriu, Consul Economic al României în LA, membrii comunităţii române din LA, şi desigur, cineaştii invitaţi din România. Deschiderea SEEfestului s-a făcut cu proiecţia filmului Constituţia, o producţie din Croaţia.

În cursul sezoanelor festivalului SEEFest din anii precedenţi, Societatea Viitorul Român a contribuit la efortul organizatoric prin promovarea evenimentului în comunitatea Românească din California de Sud, prin participare şi diverse sponsorizări. La ediţia festivalului din 2016, VRS a colaborat şi mai direct prin creaţia unui afiş pentru festival şi un chioşc de prezentare vizuală a istoriei cinematografiei românești, mult aplaudate de participanţi. În anul curent, 2017, implicarea VRS la SEEFest a atins un nivel remarcabil invitând-o la Los Angeles pe protagonista principală a documentarului de lung metraj Chuck Norris versus Communism, distinsa doamna Irina Nistor, şi organizând o vizionare specială a documentarului. Prezenţa Dnei Nistor a oferit publicului, în sesiunea de discuţie care a urmat proiectării, ocazia de a formula întrebări legate de evenimentele descrise în documentar, şi de a afla informaţii necunoscute publicului până în prezent.

“Idea organizării unui eveniment cu Irina Nistor a plecat de la o discuţie iniţiată de Bogdan Marcu, Directorul Cultural al VRS, cu ocazia unei întâlniri a membrilor boardului VRS. Bogdan intrase în legătură cu Irina Nistor în cadrul unui proiect de cercetare pentru un articol în pregătire pentru Huffington Post. Planul sugerat de Bogdan era ca acest eveniment să fie organizat în toamna anului 2017. Dar idea de a-l face cu ocazia festivalului SEEfest a prins pe loc, şi discuţiile s-au precipitat rapid: doi din membrii VRS Board, Dana Moldovan şi Virgil Adumitroaie, care erau deja implicaţi în organizarea SEEfest, i-au prezentat proiectul ‘Chuck Norris vs Cummunism şi Irina Nistor’ lui Andrei Zincă. Andrei la rândul lui a întrevăzut imediat posibilitatea de a anexa evenimentul în avanpremiera festivalului SEEfest, pe 26 Aprilie, şi posibilitatea de a cere sprijinul financiar Institutului Cultural Român din New York şi a companiei lui, Double 4 Studios. Cu această ocazie trebuie să menţionez colaborarea perfectă cu toate aceste trei organizaţii culturale reputate (SEEfest, ICR NY, şi Double 4 Studios). Evenimentul s-a bucurat de un succes enorm, cu o cerere de public atât de numeroasă încât cu două zile înainte de vizionare VRS a trebuit să iniţieze o schimbare a sălii de proiecţie cu o sală de mai largă capacitate – în discuţii de ultim moment cu managementul de la Laemmle. “ (Adrian Barbu – AB)

Adrian Barbu, Irina Margareta Nistor şi Bogdan Marcu, la sesiunea de discuţii cu publicul după prezentarea documentarului Chuck Norris vs Communism în avanpremiera de la SEEfest, 26 Aprilie 2017. Fotografie de Kerstin Alm

Luând cuvântul din sală, Maria Zamfir Bleyberg, sora lui Teodor Zamfir, în seara prezentării filmului documentar Chuck Norris vs Communism. Fotografie de Ileana Costea

“Din momentul în care aprobările şi aranjamentele necesare s-au stabilit, biletele de avion pentru dna. Nistor au fost cumpărate, şi data proiecţiei stabilită, membrii VRS au intrat într-un ritm accelerat pentru a pune pe picioare acest eveniment. În mai puţin de o lună VRS a localizat sala ideală de proiecţie (Cinematograful Laemmle din Beverly Hills), a generat arta grafică şi afişele de promovare în social media, email, şi imprimate pe hârtie, a negociat şi obţinut drepturile de proiecţie, în tot acest timp executând o campanie de publicitate fără precedent. Ţin să mulţumesc din partea VRS domnului Jacob Segal pentru facilitarea localizării sălii, şi punerea în contact cu managementul lanţului de cinematografe Laemmle. Pentru afişul care a devenit simbolul vizual al evenimentului VRS îi mulţumeşte talentatului Daniel Druhora, directorul secţiei de Communications and Marketing, şi de Digital Content al Şcolii de Inginerie Viterbi, a universităţii USC. Pentru campania de publicitate şi eforturile extraordinare făcute în zilele febrile dinaintea serii spectacolului, adresez o recunoaştere specială întregului Board VRS pentru implicare şi efortul depus: Virgil Adumitroaie (Vice Preşedinte), Bogdan Marcu (Director Cultural), Ionela Kloes (Secretară, fostă Preşedintă VRS), Ioan Totoiu (Trezorier), Mara Chindriş (Member at large), Dana Moldovan, Aneta Hariton, Lili Totoiu, Gabi Mihăilescu, cât şi tuturor celorlalţi membri ai boardului.” (AB)

VRS a preluat-o “în gazdă” pe Irina Margareta Nistor, organizând o seară în onoarea ei, la reşedinţa dnei. Mara Chindriş în Pasadena. La acea serată am foste invitate eu, Ileana Costea, cum publicasem două articole despre documentarul Chuck Norris vs Communism în 2015, şi Maria Zamfir Bleyberg, sora lui Teodor Zamfir-creierul acţiunii de video-uri în anii ’80, să spunem câteva cuvinte. Persoane care au participat la “serile ilegale’ de vizionare a acestor filme în România anilor 80 şi-au depănat amintirile. “Ambele societăţi româneşti din Los Angeles, Societatea Viitorul Român – VRS (Adrian Barbu, Preşedinte) şi Uniunea şi Liga Societăţilor Române (Daniela Istrate, Preşedintă) mi-au fost excelenţi parteneri de lucru, m-au susţinut cu aceeaşi forţă şi entuziasm în a face cunoscute evenimentele româneşti de la SEEfest membrilor lor.”

Un grup din cele circa 55 de persoane care au participat la seara oferită de VRS în onoarea lui Irina Margareta Nistor la reşedinţa dnei. Mara Chindriş, Pasadena, California. De la stânga la dreapta: Gabi Mihăilescu şi Aneta Hariton (membrii în bordul VRS), Adrian Barbu (Preşedinte, VRS), Bogdan Marcu (Cultural Director, VRS), ş Ileana Costea,autoarea a doua articole despre documentarul Chuck Norris vs. Communism (http://acum.tv/articol/76901), invitată să spună câteva vorbe despre film.

“Anul acesta VRS a avut o iniţiativă deosebită. Dacă la anul Uniunea şi Liga va avea şi ea o iniţiativă pentru SEEfest, o voi sprijini cât de mult voi putea, aşa cum am făcut-o cu Viitorul Român.” (AZ)

“Am fost foarte fericit pentru că efortul nostru de a implica comunitatea românească de o formă mai profundă a avut succes. Filmele proiectate atât la sfârşit de săptămână cât şi în timpul săptămânii, la ore accesibile şi mai puţin accesibile, au rulat totdeauna cu sala aproape plină sau plină ochi. Sălile pline au oferit cineaştilor un dialog foarte important pentru ei. Reacţia publicului şi posibilitatea de a comunica direct cu audienţa sunt daruri de nepreţuit pentru cineaşti.” (AZ)

“Mă bucur că efortul nostru a dat roade: Săli pline, public interesat să comunice cu cineaştii, minunatul succes cu cele patru premii luate de La drum cu tata. Mă bucur că am putut oferi cineaştilor din România o deschidere importantă aici, facilitând contacte cu lumea Hollywood şi un schimb de opinii valoros.” (AZ)

Regizorul Jesus del Cerro discutând cu publicul, SEEfest 2017

“Feedback-ul de la public a fost foarte pozitiv. Am simţit că s-a creat acea deschidere spre … ‘şi mai mult’, ‘mai vrem’. Oamenii mă întrebau: “Ce o să mai faci în viitor în direcţia asta? Ce mai aduci?” (AZ)

Este cert că românii din Los Angeles sunt dornici să participe la astfel de evenimente.

Până la dată de 3 iunie 2017 filme de la SEEfest se pot găsi şi viziona online la: http://www.films2c.com/seefest-on-vod.html

Ileana Costea, 16 mai 2017

© Autoarea reţine drepturile de copyright pentru acest material.

Ecouri



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
Reportaj din Montreal 375

O ilustrată cu flori şi multă bucurie din Montreal...

Închide
18.97.9.174