caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Polemica



 

Literatura, cultura, încotro?

de (16-4-2007)

Dacă luăm la întâmplare o revistă culturală, din Bucureşti ori din provincie, precis vom găsi şi un articol care exprimă un protest, o replică, o nemulţumire, un regret sau măcar nostalgia unor vremuri „mai normale”, în care autorii aveau un statut şi un rol mai bine definit pe lume, o brumă de demnitate.
E drept că pentru artiştii adevăraţi nu a fost niciodată foarte uşor pe lumea aceasta, iar la noi putem număra anii pe degete, se pare că suferinţa şi lipsurile sunt inspiratoare de capodopere, a fost întotdeauna bine doar pentru pictorii, măscăricii şi barzii de curte, care şi-au cumpărat iluzia de glorie şi trecătorul renume cu linguşeli şi plecăciuni.
Tot mai des se aud nostalgicii ceauşişti care argumentează că „înainte” cărţile şi revistele erau mai ieftine şi mai de găsit în toată ţara, nu exista o mafie a distribuitorilor care şantajează şi îşi mint clienţii şi aruncă ziarele „opoziţiei” în şanţ sau le duc la topit… Şi ce dacă pe atunci erau cenzurate? Acum nu există o cenzură, mai subtilă? Una liberă şi democratică? Nu se merge oare exclusiv pe prietenii, cumetrii, cercuri şi găşti „culturale”? Nu există atâtea cupluri de autori-autori sau critici-autori care îşi onorează reciproc şi precis serviciile? Cronică pentru cronică, critică pentru critică, premiu pentru premiu, insultă pentru insultă? Nu există oare juriile şi comisiile de concursuri şi festivaluri, alese pe sprânceană, nu se hotărăsc premiile precum contractele puse la licitaţie, după calcule precise? Nu s-au dat „tunuri” cu edituri, sedii, tipografii şi alte rămăşiţe comuniste pe care au pus mâna nişte profitori? Scandalurile, „atacurile la persoană” (expresia aceasta merită premiul naţional „Limba de lemn”), opiniile, replicile şi contra-contra-replicile, scrisorile deschise, fac sarea şi piperul revistelor, fiindcă intelectualul român are libertatea expresiei şi e tot mai orgolios, mai arţăgos, mai ţâfnos şi mai bătăios, se fac spume la gură pentru lucruri importante sau pentru nimica toată… Bucureştiul încă are pretenţia să dicteze pe care stâlp se lipesc afişele la Sibiu sau la Cluj, autorii din diaspora sunt ignoraţi, marginalizaţi, chiar puşi la index (vezi cazul Goma) sau luaţi în seamă doar dacă fac unele „donaţii” serioase, unele reviste îţi cer materiale, după care nu-ţi trimit, chiar dacă insişti, nici măcar numărul în care ai publicat, singura recompensare a autorului care oricum nu e plătit (pot să spun care, dar mă abţin); în teatru şi cinematografie nu e mai bine, mulţi actori şi regizori îşi iau lumea în cap de atâta nedreptate… De atâta marasm cultural ţi se şi apleacă… În aceste condiţii devii bănuitor la orice acordări de posturi, premii şi burse – câte oare, în procente, sunt pe merit şi câte pe ochi frumoşi?
Dar câţi protestează pe faţă? Puţine demisii şi acte de demnitate, se ştie, capul plecat, sabia nu-l taie… M-am retras de curând din USR, nu mai vreau să am nimic de a face cu clica, nici să fiu coleg la asociaţia sibiană cu Schlattner, motivele amănunţite nu le mai înşir aici, sunt publicate în internet – ca o paranteză, primisem, cu mult înainte de aceasta, interdicţia de publicare în România literară fiindcă îl atacasem acolo pe trădătorul Eginald Schlattner, scriitor, preot şi martor al acuzării într-un proces politic de propagandă din vremea lui Dej. E.S. s-a îmbogăţit de pe urma a trei romane publicate în Austria, a fost premiat şi numit ambasador cultural al României în timpul regimului Iliescu. Oare nu ar fi cazul să i se facă public dosarul de Securitate? Domnilor de la CNSAS, vă rog să vă faceţi datoria! Oricum, personajul este considerat cel mai celebru autor al saşilor din toate timpurile, are o funcţie reprezentativă şi, spune el, o conştiinţă curată, aşa că nu are de ce să se teamă, ca om al Bisericii ar trebui să ştie că adevărul iese la suprafaţă ca untdelemnul…
Dar să revenim la lucruri mai plăcute…
Nu era şi şcoala românească dinainte mai serioasă? Nu erau şcolile mai zugrăvite şi acoperişurile mai etanşe decât azi? Ce dacă se făcea socialism ştiinţific şi economie politică, măcar dascălul era respectat şi nu era bătut de odraslele drogate ale poliţiştilor şi senatorilor? Pe atunci, probabil, n-ar fi picat la Bacalaureat atâţia profesori, nu? Elevii nu aveau haşiş şi reviste Playboy în ghiozdane, nici nu erau împuşcaţi sau linşaţi în curtea şcolii. Pe atunci exista un respect, o frică, Domnilor… acum ţi-e frică de jandarmi şi de poliţişti…
Nici la Ministerul Culturii, nici la Uniter, nici la ICR, nici la Academie, nici la Uniunea scriitorilor, nici la Institutul George Călinescu lucrurile nu merg prea bine (dar unde merg oare bine ?), de obicei critica „de jos” îi lasă „reci” pe şefii care se cramponează de scaune cu un zel demn de o cauză mai bună, unii chiar se cred aleşi pe viaţă, alţii pur şi simplu nu suportă, fac alergie la critica plebei, iar alţii se ştiu piloşi până sus, aşa că se fac că plouă…
E la modă să ai ziarul, revista proprie – ori eşti capitalist, ori politician, ori scriitor, când ai foaia ta poţi să dai replici, să înjuri, să te disculpi sau să-ţi propagi ideile, să strângi împrejur un grup „de interese”, ca să-l cităm pe Băsescu, un grup fidel având rolul de galerie şi tampon…
Din păcate, multe din publicaţiile unor instituţii culturale naţionale, duc aceeaşi politică restrictivă şi tendenţioasă, arta este infestată irevocabil de politic şi de interese pur materiale, aruncând peste bord balastul estetic şi moral… Metehnele politicianului balcano-român sunt şi ale şefilor de asociaţii, cercuri şi reviste, ale culturnicilor de tot felul. În curând se va găsi un antidot şi pentru SIDA, dar pentru corupţia românească nu e posibil…
De ce nu merge bine cultura? Ori sunt prea puţini bani, ori Occidentul nu ne iubeşte, ori presa de bulevard dezinformează cu bună ştiinţă cititorul onest, ori pur şi simplu mai sunt anumite persoane care compromit breasla, acestea sunt explicaţiile de rutină. Uneori, „aleşii” nu au fost lăsaţi să-şi ducă la cap proiectele, au fost săpaţi de cei însetaţi de putere, sau au fost prea des plecaţi din ţară, iar în lipsa lor intriganţii le-au cumpărat posturile… scenarii simple, repetate la infinit… Din când în când, mai pică un cap, se mai descoperă un dosar de informator „cultural”. E jalnic…
Dar să vedem cu ce ne ajută Uniunea Europeană, cine ştie, poate că vor învăţa şi alţii limba noastră, ca să ne putem explica ofurile mai bine, la un pahar de Cotnari…
Nici cu presa culturală electronică nu stăm foarte bine – prea des dai de pagini neîngrijite, de adrese de e-mail neactualizate cu anii, de softuri greoaie sau nefuncţionale, de greşeli de ortografie la tot pasul, de redactori nepoliticoşi care nu răspund la e-mailuri sau dacă răspund, după două săptămâni, te reped sau îţi înşiră platitudini sau scuze puerile, etc. Un exemplu de „ciudăţenie culturală”: tocmai site-ul cu numele „România culturală” a avut multă vreme o listă destul de lungă a tuturor autorilor aranjaţi în ordinea… prenumelor!?! Adică Ana Blandiana era la litera A, Constanţa Buzea la C, Emil Brumaru la E, etc… cred că a fost o premieră mondială absolută, eu n-am mai întâlnit aşa ceva… i-am şi felicitat pentru originalitate, dar nu mi-au răspuns, iar acum lista a dispărut complet, nu şi-a mai dat nimeni osteneala să întoarcă numele pe dos, nu mai există nici măcar o adresă de contact…
Deci, luaţi, la întâmplare o revistă culturală, din Bucureşti ori din provincie – îmi daţi dreptate? Regret că nu vă pot da veşti mai plăcute, mă voi strădui să găsesc ceva optimist pentru viitorul articol…
Dar, de dragul dreptăţii, trebuie neapărat să spun ceva la sfârşit: întotdeauna există oameni de excepţie şi excepţii de la regulă, slavă Domnului, fiindcă altfel nu ştiu cum am mai putea vorbi de cultură…

Dan Dănilă, Germania

Ecouri

  • Parascan Gheorghe: (16-4-2007 la 00:00)

    Rareori vezi un membru al USR sau UAP denigrind gasca din care face, sau a facut parte! Este ca si cum ai trada echipa de securisti culturali, ceea ce nu se face. Daca ai ajuns ignorant in mafia culturii, meriti desigur o stringere de mina. Cu toate acestea in USR si UAP se intra doar pe usa din dos, cu constiinta incarcata, ca pentru glorie poti inghiti orice ce…
    Ma intreb si eu ca bietul autodidact:
    De acolo de sus cum ati vazut si inghitit pe artistii independenti?
    Ma bucur cind mai cad caramizi din ziduri inexpugnabile, cetati hiperintelectualizate. Ma mir insa ca nu spuneti adevarul pina la capat! Chiar nu aveti curajul sa il rostiti?
    UAP si USR nu sunt altceva decit rezultatul muncii securitatii culturale de a prelua constiinta natiei. Aceste doua uniuni au fost cladite pe cadavrele artistilor eliminati politic… Vreti nume?
    Au avut destui grija sa le ascunda. Artistii adevarati, independenti, nemincatorii de „orice”… nu au fost propusi niciodata sa intre in gaura neagra a magilor culturii!
    Cum ii priveati pe vremea uceniciei in USR pe cei ignorati?
    Ati facut insa un pas urias: DESPRINDEREA!
    Ati inceput sa fiti fiinta umana, insa nu uitati ca valorile nu se opresc doar la nivelul USR si a celor legati de aceasta stupida notiune sociala.
    Daca vreti sa fiti un OM, un adevarat ARTIST, va trebui sa ignorati gastile de cartier ale culturii oficiale. Nu este normal ca cel ce finanteaza sa si controleze? Atunci la ce bun sa ne inghesuim singuri in gura lupului?
    Eu zic sa existe lumina!
    Ori esti artist, ori nu! Si acest fapt nu tine nici de USR, UAP, activistii securimii culturale…
    Parascan

  • Anonim: (16-4-2007 la 00:00)

    Draga poete de suferintza!
    M-am bucurat mult cand ai devenit colaborator pe site-ul nostru, sincer te felicit pentru articol. Sunt unele lucruri pe care nu le stiam! E normal … Sunt plecata din Romania de 16 ani! Locuiesc in alt continet, chiar sa-i zic numele Asia. Intr-o tzara f. mica…cat Moldova! Vorbind de colaboari platite?
    Nici la noi nu s-au platit vreodata colaborarile. Ni se face o onoare…ca ne publica gratuit! Mai mult, sunt doua tabere concurente-pentru ca-intimplator sunt doua sedii ale revistelor de limba romana! Daca colaborezi la una …nu mai apari in cealalta-index, precum zici! Si invers! Motive sunt destule. In Israel romanii nu reusesc sa fac un partid… precum rusii care sunt atat de uniti, dar mite o revista comuna!
    Toate bune, si apropo:
    la google apar in biografia lui Paul Goma! Mereu ma lupt cu el pe nu stiu ce unde secrete…!!!pe care le invoaca peste tot! Ar fi timpul sa ma rada din biografia sa…sau, probabil sa-i multumesc pentru publicitatea gratuita! Nu am avut cum sa-i cunosc opera! Am debutat f.f. tarziu si am plecat f.f. devreme in Israel 🙁
    Atata stiu ca are ceva cu muzica noastra, am citit undeva in revistra Vatra! La muzica ma pricep si eu. Am studiat vioara, 13 ani!Ar trebui sa mai ia lectii ce inseamna muzica noastra!
    bianca marcovici
    din Haifa



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
Instigarea la iubire

Se dedică Lui Dalai Lama XIV Instigarea la iubire Nu ar trebui pedepsită! Ce dacă se fură o stea Pentru...

Închide
18.224.0.25