caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Album



 

Veni si toamna! Sa migrez? Sa nu migrez?

de (6-11-2006)

Ecouri

  • Nea Marin: (6-11-2006 la 00:00)

    Ei bine,

    iata o fotografie (pentru mine! – e bine de specificat) reushita. Expunere spot-on, focalizare destul de clara (nu-mi prea pot da seama aicea de cat de clara), incadrare pe subiect, fara chestii care distrag ochiul.

    Abia acum m-am mai uitat la fotografii (imi cer scuze, sunt mai ocupat acuma, dau p-acilea doar din cand in cand) si vazui ca editorul imi cere
    un scurt material, hai sa-i zicem, „didactic” asupra a „ce este aceea o poza de calitate?”

    Sunt bucuros sa ma execut.

    In primul rand, fotografia fiind o arta (cred ca sunt putini cei care sa nege acest postulat)
    vizuala, tre’ sa se conformeze unor principii clare si destul de „stranse”, principii generale, care functioneaza in pictura, sculptura etc.

    Principii cu atat mai „stranse” (a se citi stringente, ca tot cam aia e) cu cat fotografia *prelucreaza mult mai putin subiectiv* lumea decat celelalte arte (asta e, cred eu, un truism).

    O.K. Cel mai important lucru e sa *ai un subiect foarte clar*. Fotografia de calitate „iti trage un pumn in ochi”, in sensul ca subiectul e foarte clar „enuntzat”.

    Enuntarea asta se face cu tehnici diferite si variate, depinzand de *subiect*. Caci una e sa ai un lac la indemana, care nu se misca si nu fuge, nu se schimba in cinci minute, cu totul alta e sa ai drept subiect un ins dintr-o multime. Cred ca aici am fost destul de clar.

    Adicatelea: *sublinierea clara* a subiectului e importanta.

    Sublinierea asta tine de tehnica (da, da, ca-n orice mestesug, tehnica e importanta). O poti face, depinzand de situatie, in variate feluri, fie incadrand intr-un anumit fel, fie focalizand diferentiat (la apertura mare), fie
    mai subtil, *incalcand uneori regulile bine stabilite*, cum ar fi regula de trei, spre exemplu, clar incalcata (dar cu succes) in chiar poza careia ii e atasat acest comentariu.

    Pana la urma, fotografia de calitate e aceea care *e de calitate*, nu-s reguli batute-n cuie-n arta, asta v-o poate sustine, cu fruntea sus, chiar orice artist.

    Cel mai important aspect in „facerea” unei fotografii e *incadrarea*: adicatelea, arta de a *izola* partile pertinente, arta de-a *transforma artistic* realitatea, arta de-a fortza privitorul sa priveasca *exact* subiectul principal. Adica, de fapt, *arta de-a elimina*. Pentru mine, fotografia e de fapt *arta eliminarii* (cunoscatorii o stiu: la fel e si literatura si alte arte).

    Indeobshte, cam la incadrare am eu de obiectat, caci aspecte mai fine, precum lumina disponibila etc. *nu sunt intotdeauna obiectabile in cazul unor fotografi amatori, de cele mai multe ori, turisti aflatori intr-un loc ce le place, care le-a cazut la inima*.

    Asadar, obiectiunile mele *nu* tin de calitatea luminii aproape niciodata, tin mai intotdeauna de incadrare, tin (arareori) de expunere – cu toate a a subexpune sau supra-expune e cateodata chiar indicat (pana la urma e o singura expunere „perfecta”, anume aceea care e-n „mintea” fotografului).

    Critica pe cre-o fac asadar acestor fotografii de amatori (cu toate ca mi-a facut mare placere sa conversez „pe sarma” cu o fotografa de calitate, a carei „ghinion” a fost pur si simplu sa-i fie selectata o fotografie mai nereusita pe acest site – nu n-a negat-o!) este una, sa-i zicem, „minimala”.

    Care incearca (critica) sa contribuie oleaca la *imbunatatirea pe viitor a fotografiilor*. E putin lucru? Va las pe dvs. a judeca-o. Eu cred ca nu-i putin ca lumea, cand ii arati fotografiile, sa zica „super” etc. Pai nu?

    Sfatul meu pentru absolut toti posesorii de aparate foto care le si folosesc de mai mult de 10 ori pe an (ceilalti – de ce mi-ar pasa mie de ei?) este simplu: cumparati-va o carte (ca sunt multe de genul asta), un „manual” de fotografie.

    Veti vedea ca imediat dupa ce veti citi si incerca a urma sfaturile d-acolo, calitatea fotografiilor va creste.

    Iar daca chiar doriti sa progresati *repede* in fotografie, am un sfat mai „piperat”: reveniti la *film*, lasati digitalu’ in sertar. De ce? Pai, pentru ca filmul nu iarta, nu mai poti corecta dupa, nu mai poti repeta *pe gratis*, te „ustura la buzunar” de nu te vezi.

    Iar in aceste conditii, cand te costa 10 dolari
    36 de pozitii, nu-ti mai da mana sa o dai in bara cu usurinta, esti fortat sa gandesti, sa aplici reguli, sa le incalci cand e cazul, pe scurt, esti fortat sa „faci” fotografia cu mana si cu sufletul tau.

    Ei bine, sfaturile lu’ Nea Marin catra fiu’su Teodosie se opresc aici.

    Urez mult succes tuturor.

    *** Nota Editorului

    Nea Marin iti meriti pe deplin multumirile – atat ale noastre, ale secretariilor care fac selectiile pozelor, dar si ale tuturor celor care s-au gandit, au dorit – dar n-au indraznit – sa ne trimita pozele lor, dar au trecut macar o data prin rubrica noastra, iar acum… poate sunt totusi incurajati sa expuna si sa probeze valoare informatiilor tale. Intradevar este o lectie, dar este in acelasi timp un sfat prietenesc pe care-l dorim si in continuare. De ce n-ar avea si aceasta rubrica un „critic” ale carui „lectii” nu pot aduce decat un plus de valoare!

    Numai bine,
    Victoria Costa
    Secretar RLIV-ACUM



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
O NOUA CARTE DE VERSURI A LUI DAN DANILA, de Mihai Posada

Dan Dănilă - Calendar poetic Trăind în străinătate, ca atâţia alţi români, Dan Dănilă simte în modul cel mai firesc...

Închide
18.118.0.240