caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Relativităţi Culturale



 

SONIA NATRA – FRAGMENTE UMANE

de (26-2-2012)
1 ecou

Numele Sergiu Natra si Sonia Natra sunt de multa vreme reprezentative pentru viata culturala si artistica . El compozitor cunoscut si foarte apreciat, ea sculptorita, pictorita, ceramista, creatoare in mai toate genurile artelor vizuale. Am avut prilejul sa cunosc lucrari semnate de Sonia Natra in citeva expozitii de larga respiratie, care intruneau pictori si sculptori din numeroase tari sub acelas acoperis. Aceste expozitii internationale au constituit un dialog intre artisti, dar si un prilej deosebit pentru iubitorii de frumos de a lua contact cu universalitatea artelor.

Sonia Natra s-a aflat acolo. A participat la „Eterna Eva”, la „Spiritul Artei”, la „Lumini in iarna” – expozitii recente de arta contemporana, excelente ocazii de a comunica, de a cunoaste si de a fi cunoscut. Mai bine zis ocazii in plus, pentru ca lucrarile ei au depasit de mult granitele tarii,  figurind in galerii si colectii particulare din Statele Unite, Franta, Italia, Rusia, Canada, Belgia, Australia…

Marturisesc ca e greu sa incadrez lucrarile Soniei Natra intr-o anume categorie. Poate si din cauza ca ea s-a risipit cu folos in atitea directii, stiluri si procedee. De la pictura de sevalet la ceramica murala, de la sculptura in care a excelat la gravura, de la aquarela la fotografie, grafica, desen… Sculptind adesea figura umana, cu precadere feminina, ea surprinde frumusetea si sensibilitatea chipului , dar nu ocoleste  vigoarea trasaturilor care devin emblematice pentru subiect. Alteori descoperim o viziune utopica cu aparente naturale, combinate cu elemente de stilizare in gravuri colorate.

Artista crede in material vizuala, in discrete elemente decorative, in culori cerebrale, in fantezie, poate chiar in basm.

Chipurile din sculpturi par sa caute fericirea, eterna intrebare umana…In tablourile bidimensionale , fondul descriptiv dar liric pare a fi o replica la intrebarile cotidiene, amintind de lumea puternica dar atit de vulnerabila in care traim. Pe alocuri, stilul e abstract cu influente impresioniste, alteori tendinta este spre expresionismul abstract, fara a permite insa stridenta culorilor.

Exista fara indoiala, in lucrarile vizuale ale Soniei Natra, puncte de contact intre limbajul plastic si cel muzical. Era inevitabil… Puritatea expresiei artistice trebuie sa fi fost distilata in atmosfera sunetelor frumoase si universul de sine statator al muzicii culte. De altfel, ea a scris uneori textul poetic al unor compozitii create de Sergiu Natra.

Titlul acestei prezentari este preluat dintr-o carte semnata de Sonia Natra. Iat-o, asadar, si literata, semnand in reviste literare, plachete si volume precum „Izkor – poemul umbrelor funebre” publicat in colaborare cu regretatul M. Rudich.

Ecouri

  • Andreea Drăghicescu: (26-8-2014 la 13:03)

    Stimată doamnă / Stimate domnule

    Fundaţia Culturală META, în parteneriat cu Uniunea Artiştilor Plastici, Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti şi Universitatea din Bucureşti, cu sprijinul financiar al Administraţiei Fondului Cultural Naţional, a reluat anul acesta proiectul Un secol de sculptură românească – etapa a II-a, literele N – Z.

    Pornind, pe de o parte, de la necesitatea promovării valorilor culturale naţionale pe plan local şi internaţional, iar, pe de altă parte, de la necesitatea unor instrumente de lucru la care în momentul de faţă cercetătorii nu au acces şi care le-ar putea facilita acestora demersurile în proiectele pe care le desfăşoară, Fundaţia Culturală META şi-a propus realizarea unei serii de enciclopedii on-line, bilingve, complexe, având în vedere o gamă variată de arii tematice (sculptură, pictură, arhitectură etc.). Bazele de date de acest tip pot fi folosite atât de publicul larg, cât şi de publicul specializat (critici şi istorici de artă, teoreticieni, profesori, studenţi, cercetători, curatori, operatori culturali, colecţionari de artă etc.), atât din ţară, cât şi din străinătate.

    Prima enciclopedie din seria propusă de Fundaţia Culturală META este cea dedicată sculpturii româneşti. Un secol de sculptură românească are ca proiect pilot dicţionarul omonim publicat de către Editura META în 2001, care cuprinde aproximativ 200 de sculptori (literele A – D), precum şi artişti invitaţi preocupaţi de reprezentările şi formulele artistice tridimensionale, colectivul optând pentru o înţelegere mai largă a termenului de sculptură în contextul culturii postmoderne care anulează frontierele stricte ale spaţiilor tradiţionale de manifestare artistică. Proiectul a fost reluat şi desfăşurat într-o primă etapă pe parcursul anului 2013, prilej cu care a fost lansată platforma on-line http://www.sculpture.ro. Până în acest moment, enciclopedia cuprinde aproximativ 550 de intrări de dicţionar de la litera A la litera M, urmând ca pe parcursul celei de-a doua etape, pe care am demarat-o la începutul lunii mai, să fie realizate şi introduse aproximativ 450 de fişe aferente literelor N – Z.

    Având un conţinut complex şi bine documentat, enciclopedia îşi propune realizarea unei viziuni complete asupra sculpturii româneşti din ultimii 100 de ani, completând şi actualizând dicţionarul precedent în formatul nou propus – on-line, nu numai cu informaţii recente privind activitatea artistică a sculptorilor şi artiştilor invitaţi, dar şi cu nume noi, ale celor mai tineri artişti, care deja expun cel puţin la nivel naţional. De asemenea, fiecare fişă cuprinde şi un comentariu critic realizat de către un critic/istoric de artă, precum şi referinţe critice selectate în urma cercetării realizate de către membrii Fundaţiei Culturale META. Până în prezent, comisia de critici a fost formată din Alexandra Titu, Constantin Prut, Ioana Vlasiu, Mariana Tomozei Cocoş, Luiza Barcan, Alexandra Rus, Elena Mihuţ, Tudor Stavilă, Mica Gherghescu, Corina Teacă, Magda Predescu, Andra Miruna Stancu, urmând ca la această ediţie să li se alăture şi alţi critici români.

    În acest sens, vă propunem o colaborare cu Fundaţia Culturală META care să aibă ca finalitate realizarea fişei artistei Sonia Natra. Pentru aceasta am avea nevoie de orice material consideraţi că ar putea fi pus la dispoziţia noastră.

    Mai jos, regăsiţi toate materialele şi informaţiile de care avem nevoie pentru o fişă standard:

    • Portret
    • Date biografice
    • Studii academice – perioada, Universitatea, specializarea
    • Expoziţii personale
    • Expoziţii colective şi de grup
    • Tabere de sculptură
    • Premii şi distincţii
    • Fotografii – fie în format digital, pe e-mail, la adresa metacult@gmail.com (dacă imaginile scanate sunt prea mari, pot fi transmise prin transfer), fie prin poştă, la adresa Strada Luigi Galvani, nr. 61 – 63, sector 2, Bucureşti. Unde este cazul, vă rugăm să ne menţionaţi autorul fotografiilor şi acordul folosirii acestora în cadrul dicţionarului on-line Un secol de sculptură românească. De asemenea, vă rugăm să ne transmiteţi cât mai multe detalii cu privire la lucrările pe care le-aţi selectat (tehnica folosită, dimensiuni, anul realizării lor, spaţiul în care se află – dacă este cazul, autorul fotografiei etc). Aş dori să precizez faptul că în dreptul fiecărei imagini va fi specificată sursa şi toate datele de copyright, precum şi orice altă informaţie veţi dori dvs. a fi specificată. De asemenea, siguranţa imaginilor este securizată, acestea neputând fi preluate de pe site.
    • o imagine cu semnătura de artistă
    • referinţe critice (dacă aveţi la îndemână)
    • datele de contact ale Muzeului şi orice alte date de promovare

    Vă rugăm să luaţi în considerare propunerea noastră şi să ne transmiteţi decizia dvs. şi condiţiile colaborării pe adresa de e-mail a Fundaţiei sau la numărul de telefon 0723.154.052 (Andreea Drăghicescu, asistent de proiect).

    Cu stimă,
    Radu Pervolovici
    Director Fundaţia Culturală META



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
Ba se mai poate

Ba se mai poate scrie, vai, poezie şi după Auschwitz. Chiar şi după Gulag se mai poate scrie. Se poate...

Închide
18.97.14.88