caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Romania



 

Discriminarea tiganilor?

de (15-5-2006)

Voi incerca, pe scurt, sa prezint cateva pareri personale despre tiganii din tara noastra, asa dupa cum am avut eu prilejul sa-i cunosc in viata de zi cu zi.
In primul rand, nu sunt de acord cu denumirea “romi”, chiar si cu doi sau mai multi r.
Nu ma simt bine cand romanii sunt respinsi pe fata de cetatenii altor tari care confunda romii cu romanii. (Nu vreau sa spun ca romanii nu comit si ei infractiuni de tot felul. Dar, proportional, mult mai putine).
Am putea sa cerem si noi un ordin cu valabilitate internationala prin care sa fim numiti bbelgieni, ffrancezi etc., pe motiv ca suntem discriminati. (Intr-o oarecare masura, chiar suntem discriminati in propria tara).
Tiganii sunt o etnie transfrontaliera, vin de prin Egipt sau Punjab, nu au o patrie a lor. Nici nu cred ca le-ar placea sa aiba o patrie, fiindca ar trebui sa munceasca din greu. Cu cantatul de manele si cu cele cateva meserii traditionale, nu razbesc.
Nimeni nu neaga faptul ca au suferit, au fost sclavi, intr-o vreme chiar erau vanduti la kilogram (doi galbeni ocaua), au fost dezrobiti, desi cei mai multi preferau vechiul statut de slugi boieresti sau manastiresti; au fost deportati in Transnistria in timpul regimului antonescian si, de aici, un alt cortegiu de suferinte.
Au existat si exista tigani demni de admiratie si respect; oameni inteligenti, harnici si cinstiti. Sunt doctori, profesori, ingineri, muncitori, cercetatori. Fireste: lautari, cantareti plini de talent, spoitori, lucratori in lemn. Deci se poate.
Insa numarul acestora este mic raportat la infractori, lenesi si needucati.
De ce? Nu stiu. Cred ca asa s-au obisnuit de secole, iar obisnuinta le-a devenit o a doua natura.
Am fost profesoara la o scoala unde numarul copiilor tigani era foarte mic. Totusi am observat ca doar cativa dintre ei se straduiau la invatatura, iar unul era chiar premiant absolut. Acesti copii buni faceau parte din familii de muncitori harnici, locuiau in apartamente curate, primeau o educatie frumoasa.
Dar multi copii de tigani erau si marile probleme ale scolii. Lipseau de la cursuri, erau indisciplinati, obraznici, neingrijiti. Aveam uneori impresia ca au o rautate mostenita, niste tare genetice, dar vina – stiam – apartinea, in intregime, familiilor lor.
Mi-a fost tare mila de acesti omuleti, victime ale mediului in care aveau nefericirea sa traiasca.
Parintii nu invatasera, nu muncisera serios, nu respectasera nimic, preferau viata libera de obligatii sociale. Unii tigani nu inteleg libertatea decat in sensul “fac ce vrea muschii mei”.
Se plang intruna ca sunt discriminati, desi au toate drepturile reglementate prin multiple legi, ba chiar avantaje fata de romani.
Am vazut in drum spre Targoviste un sat cu case noi, facute de statul roman. Langa fiecare casa era un cort mizerabil in care, spunea cineva, locuiesc tiganii, iar in casa cea noua au bagat caii. Cabluri electrice trageau curentul furat pe fata din reteaua de inalta tensiune. Cator romani le-a facut statul case noi?
Sunt scoli si facultati cu locuri special retinute pentru copiii tiganilor, unde concursul de admitere e formal, numai sa se prezinte candidatii. Pe locurile neocupate de tigani, s-au inscris la licee copiii romanilor obtinand prin acte false statutul de tigani. Atunci, cine e discriminat?
Cine vrea sa invete trebuie sa aiba exact aceleasi drepturi si obligatii.
Vad mereu la televizor, aud, citesc in ziare, cum se incaiera multele clanuri tiganesti pentru afaceri necurate, cum se bat cu bate, cutite, sabii, pistoale, cum tigancile zbiara punandu-si fustele-n cap. Dezgustator! Infiorator!
Au reprezentanti in Parlament – toata stima pentru domnii Nicolae Paun si Madalin Voicu! -, dar acestia nu prea se implica in asa masura, incat sa se vada schimbarea in bine.
Sunt zeci, sute de organizatii, fundatii, formatiuni politice ale tiganilor. (Partida Romilor, Astra-Satra, Fundatia Ion Budai Deleanu, Fundatia Ion Cioaba etc.) Ce rezultate au acestea in loc de “o sa facem, o sa organizam, o sa…?”
N-as putea sa presupun ca banii veniti de la contribuabilul roman si din strainatate iau calea… intocmirii de proiecte?
In aprilie, Executivul a actualizat Strategia pentru romi, lansand, pentru inceput, un plan de dezvoltare comunitara pentru locuitorii din Hadareni – Mures. S-a propus sa existe experti locali pentru romi la nivelul fiecarei primarii, sa se infiinteze scoli in limba romanes – deja sunt, plus alte comitete, alte fonduri de la Uniunea Europeana etc.
Ce-i asta “experti pentru romi?” Sunt, cumva, romii o specie aparte? Pentru turci, sloveni, ucraineni, maghiari si alte minoritati nu sunt necesari expertii locali platiti bine? E ceva deosebit cu romii? Locuiesc pe aici de vreo mie de ani, de ce se integreaza atat de greu?
Spuneam ca se vor aloca fonduri pentru Hadareni, ca sa fie bine si tot tiganul sa prospere. Dar (zic si eu, nu dau cu piatra!) in satele in care nu s-a lasat cu crime infaptuite de tigani si cu incendii de case infaptuite de romani, nu se lanseaza planuri de dezvoltare comunitara? Acolo nu se asfalteaza, nu se construieste?
Se! Dar mai putin. Deocamdata doar pe hartie.
Ce rezulta de aici?
De aici rezulta ca, daca se lasa cu un scandal international, hop! se trezesc autoritatile cu banu’ si cu planu’.
In Romania exista tigani neinchipuit de bogati. Fiind megalomani, isi etaleaza bogatia la nenumarate paranghelii: ziua internationala, nunti, sarbatori. Nu ca in filme, ci ca in basme! Arunca teancuri de bani, sfintesc masini ultramoderne, mese-ntinse, purcei la tava, orice.
In tarisoara noastra avem imparati, regi, printi si printese. De ce s-a adunat toata aceasta mascarada monarhica la noi?
Imparatul tiganilor, Iulian, vinde titluri de noblete.
Un anume Ilie Stanescu din Costesti s-a trezit intr-o buna dimineata cu pohta de a fi regele international al romilor. “Putea fi facut si arhanghel”, a zis regele Florin Cioaba, ca Iulian avea nevoie de bani. Si astfel, Ilie Stanescu a comandat in Austria o coroana de aur alb si galben in greutate de 1,200 kg pentru augusta sa persoana, si alta, de numai jumatate de kg, dar batuta cu pietre pretioase, pentru nu mai putin augusta piranda.
La Manastirea Curtea de Arges, slujitu-s-a sfanta incoronare, ca, de! sfintiile lor nu cred ca banul e ochiul dracului. Mai ales daca e de aur. (Mai mult decat jenant!)
De curand, regele Cioaba si-a maritat nepoata. La Sibiu. Peste 500 de invitati.
Cadouri din partea regelui: Mercedes, salba de aur cam de marimea unei fustite, mobila de lux din Italia, aparatura de ultima generatie, sute de rochii lucrate la vestite case de moda si… adaugati ce vreti.
Sunt si romani foarte bogati?
Sunt. Dar nu se afiseaza cu atata ostentatie.
Regele Cioaba cere ca pirandele sa foloseasca metode contraceptive, sa se renunte la unele traditii legate de casatorii intre copii. Reuseste sa impuna astfel de reguli noi, civilizate? Bine-ar fi!
Regele Cioaba are restante la plata apei. Vreo douazeci de milioane, dar zice ca il trag pe sfoara vecinii lui care-i salta consumul.
Unde mai e respectul de altadata!
Regele a intocmit cereri repetate sa i se dea o pensie de un milion (vechi) pentru ca ar fi venit din Basarabia si nu mai stiu ce. Autoritatile afirma ca regele minte, ca nu are dreptul la acest milion.
Se poate? Sa fie nedreptatita Majestatea Sa?

Domnul Madalin Voicu face un apel catre ultrabogatasii tigani: “Topiti aurul, coroanele, salbele, dati de mancare saracilor si obligati-i sa munceasca!”
Parc-ar fi sfantul apostol Pavel.
Oricum, vorbeste in pustiu si stie asta.
Exista destui tigani saraci. Statisticile spun ca vreo 40%.
Romani saraci, tot vreo 40%.
Cati bogatasi romani ii ajuta pe saracii romani sau tigani?
Foarte putini, iar cand o fac, urmaresc sa parvina in politica.
Unde-i discriminarea?
De ce tiganii nu se ajuta mai mult intre ei?
De ce fac atat de multi copii? (Din prostie! De pe la zece ani, fetele se gandesc la maritis fiindca asa e traditia, bat-o vina! Apoi fac copii si uneori ii uita prin spitale. Ori pe strazi).
De ce nu se duc la scoala? De ce nu invata sa se poarte civilizat? De ce, de ce, qui sait…
.

Ecouri

  • Teodor I. Burghelea: (15-5-2006 la 00:00)

    Stimate domn,

    Articolul dumneavoastra m-a intristat profund, aducandu-mi inca o confirmare a marginirii noastre civice si spirituale.
    Tiganii sunt asa cum sunt (si va dau dreptate aici, ei sunt din pacate printre primii in topul infractiunilor si gainariilor de tot soiul) in primul rand din cauza unei mentalitati si a unui curent de opinie general – mentalitate si opinie la care vad ca aderati cu multa convingere (si aparenta sinceritate). Tiganii nu pot respecta legile unei tari atata timp cat opinia publica nu ii considera cetateni in egala masura. Si, acesta este tristul adevar in Romania. Noi, romanii, ne speriem copii cu sintagme de genul „daca nu esti cuminte Gigel, te dau la tigani”. Ei nu au fost considerati mai niciodata persoane atat inainte de momentul dezrobirii de care amintiti cat si dupa. Ei sunt tigani, pur si simplu. Indiferent de ce fac, indiferent de cat se straduie… Cel putin in Romania. In Franta, am vazut tigani mult mai decenti si bine integrati, in Vancouver deasemenea, chiar si intr-un mic cartier marginas al Ierusalimului. Voi incheia cu o remarca trista: articolul dumneavoastra poate fi usor confundat cu articolele antisemite clasice din perioda interbelica daca inlocuim cuvantul „tigan” cu „jidan”. Sa fie oare destinul nostru de a invata printre ultimii lectiile istoriei…?
    Al dumneavoastra,
    Teodor I. Burghelea

  • Aurel Popescu: (15-5-2006 la 00:00)

    Numele de „tigan” nu este cu nimic rusinos. Insistenta cu care se marseaza pe numele de „rrom” nu pare a fi altceva decat o tentativa de a sterge trecutul, un trecut de care unii tigani nu sunt mandri.
    Exista destui tigani care nu-si fac de rusine natia, oameni „demni de admiratie si respect”, este adevarat. Nu este corect sa-i aratam cu degetul si sa-i punem la gramada cu infractorii, doar de dragul de face generalizari. Fiecare individ este el insusi.
    Daca infractionalitatea in randul tiganilor este mai ridicata decat media pe tara, asta se poate corecta in primul rand prin educatie. Copiii de azi sunt parintii de maine, asa cum parintii de azi sunt copiii de ieri. Care sunt valorile in care crede tiganul matur, ca sa-si creasca si copiii in spiritul acestor valori? Nu este nevoie sa raspundem la intrebare ca sa intelegem cat de importanta este Scoala. Cat timp Scoala si Sanatatea vor fi Cenusaresele bugetului national, sa nu asteptam asanarea morala a societatii romanesti.
    Un moment am fost tentat sa scriu „educatie si justitie”. Dar daca ma gandesc la conditiile in care traiesc saracii Romaniei (printre care se gasesc si multi tigani), imi dau seama ca mersul la furat este avantajos in orice varianta: daca hotul nu e prins, traieste bine din ce a furat, iar daca e prins, e trimis intr-un loc unde are patul lui si trei mese pe zi, ceea ce poate ca la el acasa nu are. Pentru ca un individ sa se fereasca de detentie, trebuie in primul rand sa-i para rau pentru ce are de pierdut odata cu libertatea.
    Iar tiganii imbogatiti, cati dintre ei pun pret pe educatie? Cati dintre ei sunt dispusi sa investeasca in scolile unde invata, la urma urmei, si proprii copii?
    Cat despre „discriminare”, hai sa ne gandim numai la atat: pentru fiecare copil admis la liceu pe criterul apartenentei la etnia rroma, exista un copil care ar fi meritat acel loc, dar nu i s-a permis sa-l obtina pentru impardonabila „vina” ca nu apartine respectivei minoritati! Si ce te faci daca, copilul nedreptatit in acest mod este un copil tigan care a avut ambitia de reusi prin propriile forte, fara sa profite de „facilitati”? Lui cum ii explicam ce inseamna competitia corecta?

  • Constanta Corbea: (15-5-2006 la 00:00)

    “Doamna” Teodor Burghelea,
    Eu ma bucur cand vad ca sunt oameni ca dvs. cu o logica de fier si nemarginiti “civic si spiritual”.
    Spuneti ca “tiganii sunt asa cum sunt din cauza unei mentalitati… ca ei NU POT respecta legile unei tari atata timp cat opinia publica nu ii considera cetateni in egala masura”.
    “Marginita” de mine – credeam ca e tocmai pe invers, adica, intai trebuie sa respecte ei legile unei tari si apoi, ca o consecinta, vor fi considerati cetateni “in egala masura”. Spuneti ca in Franta si in Vancouver tiganii sunt respectati.
    Tocmai ieri scria in ziare ca autoritatile Parisului au incendiat o tabara de tigani care ocupasera ilegal un loc unde faceau numai murdarie si infractiuni si, tot ieri, Franta a cam inchis granitele pt. transfrontalierii fara ocupatie si fara dovezi clare de respectabilitate.
    Cat priveste faptul ca articolul meu poate fi confundat cu articolele antisemite, aici chiar ati scris ca sa va aflati in treaba. Inlocuiti, va rog, dupa cum ziceti, Tigani cu Evrei (eu NU POT folosi cuvantul scris de dvs.!) si vedeti ce iese.
    Evreii au o patrie pentru care au luptat; au muncit, au facut o oaza dintr-un desert. Tiganii, cei mai multi, nu au nevoie de patrie; umbla teleleu.
    Evreii invata carte, au premii Nobel in aproape toate domeniile. Tiganii, in majoritate, se feresc de scoala. Uneori vor sa invete literele numai ca sa-si ia carnet de conducere pentru acele masini noi si scumpe.
    Evreii se poarta civilizat, in timp ce multi tigani inca nu au descoperit sapunul.
    Evreii nu se preteaza la gainarii, mame Omida, manele pe campii; evreii sunt oameni deosebit de seriosi, inteligenti, respectabili s.a.m.d.
    Un tigan mi-a furat portofelul ziua mare; m-a imbrancit si m-a lovit, nicidecum un evreu, maghiar, turc, sloven, rus, roman.
    Mi-au spart masina de nenumarate ori niste tigani, nicidecum romani, greci etc.
    Astea mi s-au intamplat pentru ca sunt eu marginita civic si spiritual, sau fiindca opinia publica nu ii considera cetateni egali?
    In fine, fiecare cu opinia lui, ca d-aia exista libertatea opiniei…

  • G. Cionoiu: (15-5-2006 la 00:00)

    O paralelă între antisemitism şi aversiunea faţă de ţigani:
    Există o problemă ţigănească pentru că majoritatea covîrşitoare a ţiganilor sunt mai necivilizaţi decît majoritatea covîrşitoare a românilor.
    A existat o problemă evreiască pentru că majoritatea covîrşitoare a evreilor au fost mult mai civilizaţi decît majoritatea covîrşitoare a românilor.
    Antisemitismul se explică prin sentimentul josnic al invidiei.
    Aversiunea faţă de ţigani poate fi explicată prin frica faţă de omul necivilizat.
    Din păcate însă tot mai mulţi români se comportă ca ţiganii – vorbesc vulgar, mint, fură şi nu se sfiesc să apeleze la violenţă.
    PS Din păcate, transpunerea în practică a sloganului postmodern „Sex, drugs and rock`n roll!” conduce la ţigănizarea civilizaţiei occidentale.

  • nicolae: (15-5-2006 la 00:00)

    vreau sa raspund virulent acestui articol si cer ingaduinta. Nu vreau sa risipesc timpul si sa ma trezesc ca este respins.
    In cazul in care nu mi se da voie, voi prelua articolul pe alt sit si voi provoca discutia. Fiindca este actuala.

  • Teodor I. Burghelea: (15-5-2006 la 00:00)

    Distinsa Doamna,

    Inainte de toate, va rog sa acceptati scuzele mele. Am citit articolul dumneavoastra initial cu atat de mult interes, incat nu am realizat ca este scris de o Doamna, si nu de un Domn.
    Deci, desi mare parte a ideilor pe care le impartasim par a nu fi inter-schimbate (cum spuneati, traim intr-o lume libera, o lume a “nuantelor”), cel putin cuvintele de deschidere pot fi [inter-schimbate].
    Paralela cu antisemitismul nu o consider nici deplasata nici absurda. Indraznesc sa spun acest lucru fiindca am o perspectiva putin diferita fata de anti-Semitism si Holocaust: bunica sotiei mele a fost printre putinii care au reusit sa fuga (in Rusia, Ekaterinburg) din ghetoul din Varsovia. In plus, suntem buni prieteni cu cateva familii de supravietuitori (am locuit pentru mai bine de sase ani in Rehovot, langa Tel Aviv) ai acelor vremuri deci astfel, amintirile acelor timpuri sunt inca foarte vii pentru noi. Deci, sursele noastre sunt „interioare” si oarecum independente de zeul „TELEVIZOR”. Potrivit marturiilor acestor oameni, drumul spre camerele de gazare a inceput de fapt prin polemici foarte similare (cu a dumneavoastra, relativ la tigani). Mass Media germana (in special, desi in general, aceste “opinii” si “idei” infloreau si circulau liber in forma aproape identica in aproape intreaga Europa, cu exceptia, probabil a Tarilor Scandinave) a anilor 33-40 (inainte de aplicarea Solutiei Finale) utiliza acelasi tip de argumente: evreii nu sunt adaptabili (contrar afirmatiei dvs., aceasta a fost considerata o “vina” primordiala a lor si le-a scurtat drumul spre “Paradisul Zyklon B”), sunt avizi de bani si putere (si acestea erau considerate drept o trasatura generala, a rasei, la fel ca “necinstea” tiganilor in povestea noastra-deci totul e redus la rasa, bun sau rau e doar o problema genetica….!) etc.
    Despre termenul “Jidan”…? Daca as omite acest apelativ atunci cand fac referinta la anti-Semitism ar insemna sa minimizez lipsa de umanitate si abisul acelor vremi, si acest lucru nu il pot face… chiar daca evreu fiind, cuvantul numai bine nu imi suna. Deci, atunci cand noi evocam apelativul cu care bunicii nostri erau gratulati in trecut (si chiar noi, cateodata, astazi [experienta personala, traita impreuna cu sotia in Franta, anul trecut]) folosim cuvantul “jidan” nu “evreu” fiindca acesta este purul si tristul adeavar, indiferent de cat de greu este de asumat astazi (si inca o data, va dau dreptate, suna ingrozitor!).
    Deci Doamna, puteti indrazni sa folositi acest cuvant (intr-un asemenea context, un evreu nu s-ar simti insultat, de ce v-ar fi frica dumneavoastra???) cand evocati aceste lucruri din trecut.
    Fiindca, din pacate, acesta e cuvantul in cauza, nu altul.
    Relativ la descriere elogioasa a poporului evreu pe care o faceti…, hmmm…, discutia e ceva mai lunga si faptul in sine simptomatic. Am avut curiozitatea sa o traduc sotiei si amicilior nostri israelieni (sunt singurul vorbitor de limba romana intr-un mic grup de prieteni ce se intalnesc pentru seara de Shabat in sinagoga din Vancouver, si mi-am asumat aceasta trista responsabilitate) in ebraica (cuvant cu cuvant, sensul a fost perfect conservat, parole d’honeur Madame!) . Reactia lor: dezastruoasa (dezaprobare unanima, furie partiala).
    Evreul de azi nu voieste sa auda astfel de lucruri. Desi elogioase, sunt (pentru un evreu) imaginea in oglinda a “trasaturilor genetice” care i-au dus la pierzanie in secolul trecut (lacomie, aviditate, siretenie, imoralitate, apetit pentru sangele crestini, membri ai unei conspiratii universale impotriva umanitatii etc…. ca sa nu mai zic ca l-au rastignit pe Iisus…), adica raman discriminatorii (desi croite azi sa sune frumos… cand si cu ce pret?). [Deci, au reactionat cam la fel ca atunci cand le-am tradus discursurile lui Zelea Codreanu… inca accesibile pe webul romanesc, din pacate!]. Fiindca aceste elogii continua sa ii situeze intr-o zona “aparte” a umanitatii (chosen people etc.- whatever chosen means) – exact lucrul de care s-au saturat pana peste cap si pe care l-au platit cu sange!. Evreul de azi isi doreste doar sa fie considerat “cetatean al Mapamondului” in aceeasi masura si la fel ca un corean, indian, elvetian, roman, si ca un … TIGAN. Pe scurt, sa i se dea dreptul de “a fi” si atat!
    Si aici, revenim la adevaratul sens al primului meu mesaj: este exact atitudinea ce lipseste astazi fata de tiganii cei “rai, hoti, agresori, spargatori de masini etc…[si mai ce?]”. Tiganul roman este in mare parte ceea ce societatea romaneasca a facut din el: un paria; si se comporta ca atare, fiindca oricum nimic nu se va schimba in viata lui. Sunt absolut de acord ca „tiganimea” romaneasca actuala este o problema. Dar nu e cu nimic mai mare comparativ cu marea „golanie nationala” [coruptie, becalism mioritic, politicieni agramati, parlamentari cu dosare penale etc.]… Se integreaza doar intr-un peisaj general dezolant si e o mica creatie a acestuia. Inteleg din mesajul dumneavoastra ca tiganii sunt practic incompatibili cu orice soi de moralitate… Care moralitate??? Cea care ii face pe V.C. Tudor si Becali politicieni romani (adica alesi si reprezentandu-ne in tribune parlamentare), cea din care s-a hranit matusa Tamara inainte de a deveni milionara??? Sa fim rezonabili… Astfel de metehne (presupuse ale tiganilor in primul rand) se integreaza doar perfect intr-un peisaj actual pe care nu tiganii l-au creat… si in plus, ei sunt doar o mica parte a marii „golanii” (cer scuze cititorilor sensibili, nu gasesc un nume mai potrivit pentru spectacolul la care am asistat de atatea ori) care se deruleaza nestingherit si oficial in Romania de aproape doua decenii.

    Este convingerea mea de nezdruncinat ca, atunci cand termenul “tigan” isi va pierde orice conotatie peiorativa in Romania, atunci cand copii tiganilor se vor integra in mod natural in scolile romanesti, atunci cand un functionar tigan va fi mai intai bun profesionist sau unul incapabil [inainte de a fi tigan sau “cioara” sau “colorat ” sau altceva…], lucrurile se vor schimba in mod decisiv si substantial. Pentru toata lumea, deci si pentru dumneavoastra, distinsa Doamna.
    Masina dumneavoastra nu va mai fi sparta de tigani (dar va fi in continuare tinta infractorilor de toate natiile si culorile, asa cum sunt marea majoritate a masinilor din lumea larga…), dumneavostra nu veti mai fi agresata in mod necesar de tigani (desi, din pacate, probabilitatea de a fi in continuare agresata de ceva sau cineva ramane nenula… desigur, intrebarea ramane: cine va fi data viitoare????) si intreaga noastra polemica isi va gasi obiective mult mai nevinovate si usor digerabile… cum ar fi o reteta buna pentru varza “a la Cluj”… [fiindca ii tot promit sotiei sa gasesc una de vreo cateva luni bune si incep deja sa imi pierd credibilitatea…].

    Inchei prin a va asigura, atat pe dumneavostra cat si pe cititorii acestei rubrici, ca tot ceea ce am scris aici despre acest subiect, sunt doar convingeri pe care le vreau inofensive, neavand nicicum rostul de a supara sau insulta. Daca doriti, este doar o parte a viziunii mele despre “maine”, indiferent de cat de mult va intarzia.
    Al dumneavostra, sincer,

    Teodor I. Burghelea

  • Constanta Corbea: (15-5-2006 la 00:00)

    Domnule nicolae,
    1) Numele proprii se scriu cu litera mare. Sa inteleg ca nu sunteti o persoana?
    2) Propozitiile incep cu litera mare. Sa inteleg ca ati lipsit de la lectia asta?
    3) Spuneti ca vreti sa raspundeti “virulent”. Depinde ce intelegeti dumneavoastra prin “virulent”. Daca intelegeti sa incepeti o polemica civilizata si cu argumente, veti primi gazduire in paginile revistei; daca nu, nu.
    4) Eu nu va dau voie sa-mi copiati articolul in alta parte. As vrea sa vad daca imi respectati vointa, ceea ce ar fi un punct castigat privitor la comportarea civilizata a dumneavoastra.
    5) Daca “problema este actuala”, dupa cum spuneti, daca suscita alte adaugiri, explicatii etc., inseamna ca am lansat un subiect important pentru populatia Romaniei si e nevoie de solutii concrete, de efort din partea tuturor pentru a fi rezolvata. In acest sens (solutii) astept cu interes sa citesc ce credeti ca e de facut.

    ***

    Stimate domnule Teodor Burghelea,
    Imi pare rau ca prietenii dv. din Vancouver s-au considerat jigniti de aprecierile mele. Au fost absolut sincere. Am spus, de asemenea, ca nu pot scrie acel termen si nu pot, asta e! Nu-mi place cuvantul! Am copilarit la Darabani si Dorohoi, am trait printre evrei, bunica mea invatase un pic de idis, aveam o multime de colegi si prieteni evrei (Carolina Abramovici, Toni Pietraru, Paula Fitermann, Liza Lazar, Wolf Avram etc.) Nu am avut si nu am de-a face cu antisemitismul, nu cunosc acest sentiment. Nici cu tiganii nu am absolut nimic, dar prea ma enerveaza unele apucaturi si obiceiuri proaste ale unora, repet, ale “unora”, cum ar fi clanurile cu bataile, afacerile necurate cu prostituate, etalarea bogatiei, petreceri desantate cand atata lume nu are din ce trai de azi pe maine – tigani, romani si alte natii.
    Chiar in seara asta a fost chemat la o emisiune TV “regele” Florin Cioaba care a venit cu o fiica si o nepoata. Zicea ca si el s-a insurat la 15 ani, ca nevasta lui avea 13 ani, ca nepoata asta care urmeaza sa se marite nu e asa de pretentioasa la cadouri de nunta, vrea numai un Mercedes. Poftim! Se pare ca meseria de rege e foarte banoasa, dar eu as fi vrut sa aud ce face pentru etnia lui. Tema e vasta…
    S-auzim de bine!

  • Teodor I. Burghelea: (15-5-2006 la 00:00)

    Distinsa Doamna Ciorbea,

    No offense ever taken at all. Eu si amicii mei, desi initial iritati de descriere, am fost in final fericiti sa gasim oameni care isi mai pun inca astfel de intrebari si va asigur ca am simtit (si apreciat) cu totii buna intentie si comfortanta caldura a epistolei dumneavoastra. Despre mascarada cotidiana continua cu „regi”, „coroane” „Mercedes” si „manele”… e credinta mea launtrica cum ca vor dispare. Vor fi in final marginalizate de un discurs al bunului simt, care devine din ce in ce mai puternic (si mai universal auzit) in Romania. Bunul simt si decenta vor elimina in mod final si irevocabil aceasta intreaga plaga… Este si va fi o batalie a decentei (romanesti, evreiesti, maghiare, tiganesti etc) contra falselor valori. Deci, cum spuneati, sa auzim doar de bine… si vom auzi, sunt sigur!

    Domnule Nicolae…
    Vaz bine ca ecoul anterior a pus punctul pe „I”.. Sa stiti ca asa e (uneori gramatica si democratia pica in antagonie…), numele proprii se scriu cu majuscula… In limba romana, voi sa zic- in alte limbi, non discutandum.
    Despre virulenta… chiar ca nu-si are rostul. E nevoie doar de puncte de vedere „viabile” si prezentate in mod civilizat si elegant. Virulenta si forme fara fond avem berechet (un articol din Romania Mare de exemplu???-un discurs Becalian cu dolari, Maybach si alte cele „scumpe” pe un post national TV???), doar putina moralitate si decenta ne lipseste… Doriti sa contribuiti???
    Amical, al dumneavoastra,
    Teodor I. Burghelea

  • Stefan N. MAIER: (15-5-2006 la 00:00)

    D-na Corbea si D-l Burghelea,

    dialogul dv. ma va face sa indraznesc sa propun o tema de reflectie ca editorial saptamana asta, in lipsa de ceva mai bun.

    D-l Nicolae,
    combateti va rugam, inclusiv virulent, dar va informez ca redactia detine o serie intreaga de antidoturi editoriale care protejeaza cititorii nostri de virusi prea agresivi. In acest mod atacul de persoane in afara limitelor urbanitatii este tinut in afara domeniului public.

  • nicolae: (15-5-2006 la 00:00)

    Multumesc domnului Burghelea pentu interventie, a atins multe din cate voiam si eu sa spun. E greu sa combati fara sa ataci persoane, iti trebuie „diplomatie” multa (scoala). Eu sunt un om simplu, mi-e teama ca nu m-as putea ridica la acest nivel, asa ca voi declansa o discutie libera altundeva unde se urmareste neaparat virgula sau litera mare. (romanialibera. com?!) dupa ce voi trimite cartea mea la tipar si ma voi elibera-(chestie de zile)
    Am propus acestui sit o intrebare la sondajul de opinie, nu s-a acceptat, nici nu stiu de ce? Probabil ne este inca teama sa intrebam, sa stim, sa ne spunem in fata ceea ce gandim. Asta inseamna reducerea sanselor de intrare in normalitate. Vinovati sunteti dv., aicea sus, la varf, cei care aveti putere si nu stiti ce sa faceti cu ea.
    Raman al dv. vizitator din cand in cand,
    nicolae cu litera mica

  • Stefan Maier: (15-5-2006 la 00:00)

    Domnule Nicolae,
    Faptul ca nu va oferim „carte blanche” pentru ce urmeaza sa scrieti nu trebuie sa va supere. Acelasi regim se aplica tuturor de catre editorii RLIV-ACUM, iar noi ne mai consultam intre noi.

    Ma intreb daca si pe contractul cu editorul cartii dv. semnati tot cu „nicolae”. Mi se pare mie sau e o usoara forma de desconsiderare… care… vedeti ce turnura ia, respectiv pe cine reflecta?

  • nicolae: (15-5-2006 la 00:00)

    Ma numesc Nicolae. Ce simplu, nu? Sunt membru rl, am postat texte, numele intreg este Nicolae Tudor. Voi publica “Duminicalii” (debut).
    Cred ca sunt tigan (chiar daca sucul care rezulta nu este pur sange), sunt nevoit sa duc aceasta cruce fiindca politica a decis sa mi se mai puna un r in carca. Vreau sa schimb lumea aceasta, e limpede ca nu se mai poate.
    M-a intrigat articolul cu tiganii fiindca am avut senzatia ca vine tot ca o politica sa aduca europenilor argumente ca la noi e bine mersi. Vom intra sau nu in Europa, problema tiganilor va ramane. Fiindca este o problema prea adanca, o rana prea veche.
    Sa va spun o poveste. In piata cartierului meu este o haita de caini. Unul s-a atasat de mine si se gudura de cate ori treceam pe-acolo. Intr-o zi a-nceput sa ma-nsoteasca, asemeni cailor din arenele regale, dansand inaintea mea si dandu-mi roata. Ce ma fac? m-am intrebat, o sa vina dupa mine, o sa racaie la usa, sotia o sa-i dea un sut, si-o sa ma certe ca in loc sa mananc eu, dau cainilor. Am facut o strategie. La coltul blocului este un magazin cu doua intrari. Am intrat pe o usa si am iesit pe cealalta. A doua zi acel animal nici nu s-a mai uitat la mine. Avea de daruit iubire iar eu i-am inselat asteptarile. Luni de zile nici nu mi-a permis sa ma apropii. S-a suparat. I-am dat mancare (oscioare!), l-am mangaiat. A tinut tot timpul privirea in alta parte.
    Doamna, era un animal.
    Omul este o fiina superioara. Este neprofesional (poate n-am jignit cu acest cuvant!) sa veniti si sa spuneti: voi, tiganii, n-aveti motive sa va plangeti, sa spuneti ca sunteti discriminati. Nu credeti ca ar fi trebuit intrebati si sa se fi plecat de la raspunsul lor? Eu ma simt discriminat. Conteaza ce simt eu? (fara nici o legatura cu intrarea sau iesirea in vreun organism oarecare).
    Conduc un bar si oamenii ma iubesc; imi spun: ce bine era daca nu erai tigan!
    Am scris o carte cu ei si caut solutii pentru indreptarea omenirii.
    Cand vine cate un chefliu, rog “romunii” sa fie intelegatori cu el, fiindca asa face un om superior, lasa de la el… Si e liniste, si-i vad cum glumesc frumos intre ei, fara sa mai conteze culoarea pielii. Am citit o carte (imi scapa acum titlul) cand un doctor a bagat ceva in apa si toata populatia s-a innegrit, fiindca voia sa dispara aceasta discriminare. De curand se face la radio caz de o alifie folosita de Michael Jackson (cum s-o fi scriind!) care s-a albit. Probabil, peste o suta de ani nu vor mai exista oameni negri, fiindca din acest motiv sufera o multime de oameni.
    Am o fetita tare desteapta. La 20 de luni stia tot alfabetul ca speriasem lumea. Am predat o minune scolii si nu a stiut ce sa faca cu ea. A simtit ca trebuie sa fuga din tara pentru a i se recunoaste valoarea. Si s-a ascuns printre oameni unde pielea obrazului ei era frumoasa. Socheaza o tara straina, in curand probabil va uimi omenirea, fiindca se lupta sa fie al saselea om al lumii in domeniul energiei (nu stiu eu prea bine cum face ea), dar am auzit ca e scris in cartile vechi ca cei sase oameni nu stiu ce vor face cu puterea gandurilor.
    De ce spun astea? Sa intelegeti ca dv si tot sistemul de educatori sunteti vinovati pentru raul din tara. Daca familiile nu au avut timp, nu au stiut sau nu le-a pasat ce se-ntampla cu odraslele lor, au venit in mainile educatorilor precum paraginirile aduse de rauri la diguri. Si cum ati corectat dv elevii? Fumati in fata lor, va plangeti ca nu sunteti platiti, ii chemati la greve, cereti mereu bani pentru laboratoare iar laboratoare nu sunt niciodata cand, in ani si ani, ar fi trebuit sa devina muzee, adevarate centre de informare. Spuneti ca tiganii creeaza probleme si nu vin la cursuri. (Am fost la o manifestare culturala unde s-au lansat niste carti. O doamna s-a apucat sa-si prezinte cartea poezie cu poezie, nu vedea ca e ridicola, ca nimeni nu mai era atent!) Daca nu aveti elevi la ore, inseamna ca nu stiti sa-i atrageti. Asa cum nici biserica n-are credinciosi. Ati fost de accord cu impartirea scolilor, in crearea claselor speciale unde tiganii sa fie invatati carte de un tigan. Astfel ati adancit nepermis separatia, ati oficializat-o.
    Printre tigani circula o vorba: oricat ai invata, oricat te-ai stradui, oricat ai reusi, tot tigan vei fi si va rade un jegos de tine. Iliescu era facut tigan nu demult prin ziare. Daca si un sef de stat…
    Cred ca oameni suntem cu totii – creatii ale lui Dumnezeu. Ca unii sunt mai violenti, ca au apucaturi proaste, ca fura (apropo, furturile a 100 de tigani, insumate, credeti ca depasesc un singur furt al unui om politic?) Nu spun ca e bine sa furi, condamn orice faradelege, dar societatea noastra este bolnava. Printre oamenii de jos circula multe vorbe. Una spune ca munca nu e buna, ca, daca era, o luau boierii. De unde concluzia ca saracia nu este o decadere naturala, un dezinteres de a evolua si de a nu ramane doar atat, ci este o politica abil dusa in care omul este exploatat neoficial mai rau ca in vechime.
    Tiganii se simt marginalizati. Este si o realitate geografica, fiindca ii gasim intotdeauna in mahalale, la marginea oraselor.
    A veni si a spune ca tiganii au fost candva robi, inseamna a rasuci cutitul in rana. Mie-mi place sa ma cred creatie divina. Nu fac altceva decat sa ma intreb ce vrea Dumnezeu sa fac pentru el, care e scopul intalnirii mele cu planeta Pamant? Si ma faceti rob. Si ma puneti la zid, ca n-as avea motive sa sufar…
    Tiganii sunt foarte putin evoluati, ei pot fi asemanati cu animalele. A face normalitate inseamna a voi mai intai. Ceea ce nu cred ca se va intampla vreodata. Iar procesul ar dura sute de ani, tot atat cat a durat degradarea. Sansa cea mai mare de a educa o au scolile. Adica dv. Ar trebui o rabdare infinita a fiecarui om superior ce vrea echilibru in jurul sau si in lume. V-am spus ca am un bar. In doi ani am invatat sa controlez oamenii. Stiti ce greu e sa domolesti un om violent din fire? Sa-l faci sa nu mai bea si sa plece acasa? Stiti ce greu este sa determini un om sa nu mai miroasa urat si sa arate ingrijit? Si toate astea fara sa-i atingi cu nimic personalitatea lui puternica? Adica sa ramana in continuare un erou? In fata ta. Adica sa fii tu cel prost si nu el! Tiganii maturi sunt niste bieti copii mici. Trebuie luata lumea de la inceput.
    Industrializarea fortata, mirajul aglomeratiilor urbane a modificat structural comportamentul tuturor si traim astfel un timp bolnav. Cand ne este indiferent producerea raului si credem ca se poate si fara Dumnezeu. Solutia ar fi intoarcerea la cultura agri, adica impartirea pamantului la numarul de vieti omenesti si omul sa fie eliberat din exploatare, sa lase natura si pe Dumnezeu sa lucreze pentru el.
    Ar trebui reluata omenirea de la trib cand unul mai destept (viata arata ca cel destept este si primul hot, primul smecher) a folosit puterea pentru ca unii sa stea si altii sa-i hraneasca. Notiunea de stat a evoluat fals. Ar trebui facut un referendum de modificare a constitutiei astfel ca statul sa functioneze prin donatii si voluntariat, nici o fiinta umana sa nu mai aibe obligatia de a da vreun bir cat de mic. Si-atunci, fiecare pe parcela lui ar creste pesti in lacuri, ar lasa animalele si pasarile sa se-nmulteasca in voie. Ar munci si ar avea cat vrea fiecare sa aiba.
    E tarziu, cred ca n-am atins problemele de fond. Voi reveni.
    Nicolae Tudor

  • Constanta Corbea: (15-5-2006 la 00:00)

    Stimate domnule Nicolae,
    M-a impresionat “ecoul” dumneavoastra, nu doar prin ceea ce spuneti, ci si prin felul in care spuneti: cu talent. Nu sunt de acord ca orice ar face, tiganii sunt priviti rau. Culoarea pielii nici nu e observata, daca omul e om. Actrita Whoopi Goldberg, neagra cat se poate, mi se pare Zana-Zanelor, pentru ca jocul ei o transforma.
    Mi-a placut ca vreti sa va credeti o creatie divina. Chiar asa este: noi toti suntem creatii divine, numai ca in unii… intra diavolii.
    Sunteti un om bun si visator. Ceea ce scrieti acum apare in contrast cu incrancenarea initiala. La fel cred si eu: traim un timp bolnav; lumea trebuie luata de la inceput. Ar fi tare frumos sa o ia de la inceput, fiecare cu bucatica lui de pamant sub soare si cu lacul cel albastru…
    Cu prietenie,
    Constanta Corbea

  • nicolae: (15-5-2006 la 00:00)

    Sunt fericit ca am fost inteles. Toate cele bune.
    Nicolae



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
Lumini şi umbre

Vremea aceea afurisit de frumoasă mă trăgea la somn dar refuza să vină şi surâse timid cu zîmbet de prunc...

Închide
3.145.94.251