caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Editorial



 

Limanul, normalitatea.

de (6-11-2006)

Cu aceste cuvinte isi incheie domnul Petre Mihai Bacanu editorialele sale de vineri in ultima vreme. Departe de mine gandul de a critica sau riposta cumva. Sunt un cititor credincios al editorialelor sale de vineri din “Romania libera”. Ii admir condeiul ascutit si calitatea sa de a pune intotdeauna punctul pe “i”. Romania are nevoie de asa ziaristi! Singurul lucru de care ma poticnesc, este optimismul sau. Nu sunt neaparat un pesimist, nici macar un EU sceptic, dar urmarind timp de 17 ani evolutia societatii romanesti am unele indoieli ca in apoximativ 60 de zile Romania va atinge limanul si va intra in normalitate. Consider ca entuziasmul si frenezia optimista imprastiate de analistii politici prin presa din tara, sunt putin cam exagerate. S-a procopsit omul de pe strada cand am intrat cu mult tam-tam in NATO?

Nu pot sa cred ca de la 1 ianuarie ora 00:01 oamenii vor avea mai multi bani in buzunare. Deocamdata a fost marit pretul la gaze si asta la inceput de iarna. Nu-mi vine a crede ca dupa acea data unele grupuri de interese vor inceta sa mai sicaneze si sa improaste cu noroi pe ministrul de Justitie, care doreste sa aplice legea. Si nici ca fiscul roman va lua la puricat imensele averi ale politicienilor facute peste noapte. Legea ANI au ucis-o deja in fasa. Ma indoiesc ca marilor rechini care dau de zor cu subsemnatul la DNA, li se va intampla ceva deosebit. Crede cineva ca de la inceputul acestui an mita nu va mai exista pe plaiurile mioritice? Ca se vor gasi medicamente ieftine din belsug si toate compensate iar gropile de pe strazi se vor astupa de la sine? Ca Becali, Vadim si multi altii ca ei vor inceta sa mai apara pe sticla, presarand microbii marlanismului si urii peste morala si etica acestui popor?

Primul pas si totodata prima gafa au fost deja facute prin numirea domnului Vosganian la Bruxelles ca comisar (cacofonia e intentionata). Cate vor mai urma? Odata cu intrarea in UE certurile din Alianta DA se vor inmulti si amplifica. Acum liberalii si PD-istii se multumesc doar sa stea deoparte si sa maraie unul la altul. Dupa integrare, cand se vor vedea toti cu sacii in caruta, sa vezi bataie. Si daca mai pun si de niste anticipate dupa cum se zvoneste, atunci sa ne tinem bine. Puteti fi siguri, marii franari ai trenului pe nume Romania, peceristii si securistii, nu se vor da jos la prima statie, ci vor ramane mai departe la posturi sa-si faca datoria.
Situatia actuala din tara noastra este socotita de multi romani drept normalitate. Eu as vrea insa sa se ajunga la un fel de “anormalitate” occidentala. Chestia aia cu nivelul de trai mai ridicat este mai mult praf in ochii oamenilor. Am in vedere numai cresterea preturilor care va avea loc in ianuarie si in lunile urmatoare. Am citit pe undeva ca in 20 de ani Romania va atinge nivelul de trai al Germaniei. Dar nemtii stau pe loc si asteapta sa-i ajungem noi din urma? Iar se incepe cu vechea propaganda, in care se spunea ca noi vom ajunge si intrece tarile industrializate din vest?
La liman aproape am ajuns. Dar pana la normalitate mai este cale lunga. Depinde numai de noi ce vom construi pe acest liman si cum il vom infrumuseta. Asta cere munca, foarte multa munca. Numai ca cei care doreau, erau capabili si aveau puterea sa a munceasca pentru aceasta tara, s-au cam raspandit printre tufele de capsuni ale Europei. Iar arhitectii si inginerii nostri aflati in guvern sunt mult prea slab pregatiti pentru a ne putea arata drumul cel bun.

Ecouri

  • Marian Deaconescu: (6-11-2006 la 00:00)

    Salut Nea Marine,

    Ai dreptate cand vorbesti despre „educatie de calitate”. Dar cu cine? Cu profesori cu salarii de mizerie, cu Becali, Vadim, politicieni analfabeti ca Vanghelie care apar zilnic la televiziune si explica tuturor ce inseamna a fi „baiat destept”? Nu este vorba aici daca romanii sunt puturosi sau harnici. Mentalitatea fata de munca trebuie sa se schimbe. Fetii-Frumosi ai Romaniei sunt la ora actuala smecherasii care se descurca. Cei care pleaca in tari straine pentru a munci din greu si a face un ban cinstit nu se bucura nici pe departe de respectul si admiratia pe care o au baietii care stiu sa se „invarteasca”. Sunt acestia cumva popularizati precum lichelele care se plimba in fiecare seara prin studiourile de televiziune? Si cine schimba aceasta mentalitate? Se face ceva pentru schimbarea ei? Omul care munceste cinstit in Romania si isi vede amaratul lui salariu mancat de impozite de tot felul, scumpiri si inflatie, este cuprins de lehamite si incearca sa se „descurce” pentru a face rost de bani ca sa-si hraneasca familia.

    De aceea imi permit sa schimb putin ordinea prioritatilor enuntate de tine: 1) Educatie de calitate. 2) O propaganda sustinuta pentru schimbarea mentalitatii. 3) Infrastructura se va schimba de la sine in urma aplicarii primelor doua masuri.
    Din pacate nu vad prin guvernul Romaniei nici un politician dispus sa se ocupe de asa ceva. Probabil ca le lipseste „educatia de calitate”.
    Iti doresc numai bine,
    Adrian

  • Zob Gheorghe: (6-11-2006 la 00:00)

    Domnule Vulvara, mai la esenta mai la cauza! Tot in fenomen mentinandu-va nu faceti altceva decat sa anesteziati dureri spirituale. Directia este buna dar mai profund, mai la baza. Facem eforturi concentrice pana vom sparge asa-zisa normalitate psiho-sociala pe care vor sa o acrediteze lingaii Occidentului.

    Comentariul domnului Dumitru merita un loc mai vizibil.

  • D. Dumitriu: (6-11-2006 la 00:00)

    Dupa parerea mea, domnul Petre Mihai Bacanu, in ciuda calitatilor de jurnalist, nu a reusit niciodata sa treaca peste resentimentele izvorate din injustitiile pe care le-a avut de suportat inainte de 1989, si dupa (ca daca te lupti cu o caracatita, te tot lupti, ca are capete multe).
    Omeneste, resentimentele dansului sunt de inteles. Insa il impiedica sa fie un stalp si mai puternic, cu adevarat puternic, in lupta pentru o Romanie Libera, asa cum si-a intitulat ziarul.

    Romania Libera? Asa se intituleaza ziarul dansului, la fel si acest site.
    De ceva vreme, ma amuz sa vad ca la romani titulatura lingvistica adesea se bate cap in cap cu faptele. Cateva exemple:
    – Partidul Democrat, numai democrat nu este. Poate democrat la nivelul de jos, al masei de manevra, al simplilor membri de partid, nu la varf. De altfel, mai toate emisiunile de divertisment fac haz pe acest caz.
    – Partidul Liberal, nici asta nu e liberal pana la capat, numai daca ne uitam la excluderile din ultimul timp. Liberal vine de la libertate, pai daca proclami libertatea ar trebui sa te feresti sa excluzi, chiar si justificat.
    – Romania Mare, atat partidul cat si ziarul, desi declara sus si tare ca vor sa faca Romania Mare, faptele duc tocmai in directia opusa, caci provocand ieftin vecinii si minoritatile, ajungi la razboi, la pierderi teritoriale, etc. A se vedea cazul fostei Iugoslavii, unde din dorinta de a pastra Iugoslavia Mare cu orice mijloace au obtinut exact efectul invers, de a ramas Serbia doar cu vreo cateva cartiere din Belgrad.
    – PSD, pai nu e cam mult si social si democrat fata cu toate acuzele ce li s-au adus? La cata vreme au fost la guvernare, daca erau cu adevarat si sociali si democrati, pai faceau acuma japonezii credite in RON, si nu noi in yeni.
    – etc, etc.

    Revenind la Romania Libera, si la Petre Mihai Bacanu: dorind cu orice pret sa vada disparand pe securistii care dupa 1989 s-au transformat in „capitalisti” autohtoni, domnul Bacanu a lovit aproape exclusiv in aceasta directie.
    L-a interesat doar inlocuirea si eliminarea celor pe care ii uraste, singura sursa a raului au fost acestia. Chiar cu pretul inlocuirii acestora cu capitalisti straini, care nici astia nu au neaparat mila si respect fata de romanul de rand, ci doar exclusiv fata de bunastarea lor (si care nu chiar intodeauna coincide cu interesul nostru).
    Ca identifici o sursa a raului si ca incerci sa o elimini, Ok, laudabil, dar daca lupta asta te orbeste si nu mai vezi aparitia altor surse ale raului, atunci la ce bun?
    Intrebarea mea: care este castigul omului de rand, daca schimba un stapan rau cu unul nu neaparat mai bun? Nu suntem oare ca in Ferma Animalelor, unde inlocuim stapanirea fermierului betiv cu stapanirea porcilor, adica se cade din lac in put, iar animalele fermei tot nefericite raman?

    Sa nu mi se spuna ca sunt nationalist, ca exemple sunt prea multe. Resursele petroliere de subsol ale Romaniei atata valoareaza, doar jumatate de milion de euro? Daca e asa si mi se spune ca e just, atunci ma apuc eu personal sa strang bani de la oameni si ma duc sa cumpar de la americani Alaska, tot cu banii astia, daca e atat de just. Hahaha, pai americanii nu ar da Alaska nici pe toate miliardele de euro din lume. In acest caz, sa taca din gura.
    Romania Libera? Pai italienii spre exemplu cumpara Banatul si mai nou Dobrogea la bucata, parcela cu parcela. Urmeaza agricultura sau exploatare intensiva, fara respect prea mare fata de pamant, investitie recuperata in scurt timp, apoi La revedere.
    Daca asta inseamna Romania Libera, atunci asta sa insemne.
    Carrefour abia asteapta sa vina 1 ianuarie 2007 (limanul lor, normalitatea imbuibarii lor) ca sa dubleze importurile (cresc importurile, scade vanzarea produselor locale) printre produsele pe care le vand, ca scapa de nu stiu ce taxe vamale. In acelasi timp, Franta, tara-mama a Carrefour, ii mai lasa sa astepte vreo 2 ani pe romanii care vor sa lucreze legal in Franta. Pai daca si asta mai e reciprocitate? Pai nene, daca tu ma lasi pe mine vreo 2 ani in stand-by, pai daca am si eu sange in mine si nu paie atunci te pun si eu sa mai astepti tot vreo 2 ani cu produsele tale ca sa vii sa mi le vinzi tu mie. Problema este ca suntem in situatia in care Romania a ajuns sa depinda mult prea mult de UE si ei prea putin de noi, iar in asa o situatie suntem la mana lor. Ei te pot scuipa in fata, isi impun conditiile pe care le vor, si tu trebuie doar sa induri. Limanul, normalitatea? Raul, ramul?

    Romania Libera ar trebui sa insemne romani puternici, educati, uniti, organizati (cu tot cu latinitatea care ne trage putin inapoi la capitolul organizare), care sa poata lua decizii libere, nu de frica, romani care sa aiba capital, sa poata concura cu sanse de succes in capitalism (altfel, fara capital, te lupti in capitalism precum a-i incerca sa dobori un B52 cu arcul primitiv… faci credite, si platesti apoi dobanzi de 25% din care se imbuiba bancile straine). Daca acest lucru s-ar realiza, atunci ar disparea automat si sursele raului identificate de domnul Bacanu, ca nu ar mai avea spor fata cu calitatea societatii care s-ar crea.

    Apoi, Romania Libera nu se poate realiza fara vointa oamenilor de a fi liberi. Am constatat ca unora chiar le place sa fie sclavi, atunci la ce bun? Nu poti forta vointa altora, caci nu poti lauda unor rame taratoare frumusetea zborului de porumbel.

  • Dan Pohic: (6-11-2006 la 00:00)

    Atita timp cit in Romania Libera au aparut gunoaie ca asta:

    http://209.85.135.104/search?q=cache:03vRhQ-O_8AJ:www.romanialibera.ro/editie/index.php%3Furl%3Darticol%26tabel%3Dz23092005%26idx%3D78+ion+coja+romania+libera&hl=en&ct=clnk&cd=1

    pentru mine ziarul si proprietarul lui nu au nici o valoare.

    Ce ziarist mai confunda rasismul cu libertatea expresiei? La Romania Libera s-au instalat de mult timp citeva vipere antisemite si proprietarii au preferat vinzarile ziarului in loc de obraz subtire.

  • Stefan Maier: (6-11-2006 la 00:00)

    Si impresia mea este ca d-l Dumitru ar avea mai multe de spus si ma bucur ca nu sunt singurul care gandeste astfel.
    Lansez invitatia d-lui Dumitru de a scrie mai mult pe aceasta tema, poate chiar un viitor editorial.

  • Mihai Platon: (6-11-2006 la 00:00)

    Acest site nu se cheama „Romania libera”.

    El se cheama:
    Romania, libera in viitor.

  • D.Dumitriu: (6-11-2006 la 00:00)

    Multumesc de invitatia de a scrie mai „vizibil” pe RL.com, dar este optiunea mea de a ma limita mai mult la ecouri. De altfel, nu consider ca un ecou este mai putin important ca un articol propriu-zis.

    Profit de mesajul de fata sa fac o corectie: se pare ca ieri Franta a anuntat totusi deschiderea pietei muncii pentru romani, limitata la un numar de 61 de meserii, la fel cum au facut si cu celelalte state aderate la UE in 2004:

    http://www.bbc.co.uk/romanian/news/story/2006/11/061103_franta_romania_munca.shtml

    si

    Franţa va permite accesul românilor şi bulgarilor pe piaţa muncii, după aderarea la UE-presă
    PARIS, 7 nov
    Franţa va permite accesul muncitorilor români şi bulgari pe piaţa muncii, după aderarea ţărilor lor la UE, la 1 ianuarie 2007, relatează agenţia de presă Focus, în pagina electronică.
    Anunţul a fost făcut în timpul vizitei efectuate de o serie de oficiali francezi de rang înalt la Varşovia, potrivit BBC.
    Ministrul francez al Afacerilor Europene, Catherine Colonna, a explicat că aceasta reprezintă o metodă de deschidere progresivă a pieţei muncii, stabilită pe baza unui dialog cu partenerii sociali.

    De asemenea, am remarcat ieri 2 editoriale in Jurnalul National, autori Ilie Serbanescu si Daniel Daianu:
    http://www.jurnalul.ro/articol_65803/santajarea_romaniei_cu_gaz_romanesc_.html
    http://www.jurnalul.ro/articol_65768/avem_un_stat_slab.html

  • Nea Marin: (6-11-2006 la 00:00)

    Adrian,

    bag in paranteza faptul ca nu ma prea omor dupa cum scrie Bacanu.

    Sa stii ca munca nu-i de-ajuns: uite, cel mai bun exemplu pe care-l am e al lu’ Marian din Tatarasti, un sat de pe malu’ Muresului, care de 16 ani postrevolutionari munceste *pe branci*, de la 6 dimineatza si pana la 10 seara, *fara sa se aleaga cu mai nimic* pe propriul sau pamant. Si n-are bani sa-si trateze copilul bolnav.

    Ce lipseste aicea? Ca-i doar conform retetei pe care-o dai (nu-i tot romanu’ puturos, sa stii).

    In afara de munca (absolut necesara) tre’ *si* altceva, anume – si sper sa nu gresesc aicea –
    organizare.

    Sistema. Infrastructura. Dorinta/putirintza de-a fructifica capitalul local – aicea ma „lovesc” cu domnul Dimitriu, fara de discutie. Mandria de-a scrie „made in Romania” p-o branza, p-un ciorap, p-un pantof. N-am auzit vreodat’ indemnul (datorat de multa vreme), venit de la Presedintzie sau de la VCTudor (care se da mare roman verde): Cumparati facut in Romania!

    N-am vazut, dom’le…

    Si, de unde sa invatam toate astea? Pai, cam de pe unde tre’ ele invatate, de pe la scoala. Cata vreme educatia e pe butuci, Romania n-o sa vada normalitatea. Inainte de-a incepe sa faci ceva, tre’ *sa stii* cum se face, n-asha?

    O.K., am inteles: ca sa putem intra in NATO, ne-a costat. Intrarea in UE ne-a costat si ne va costa si aia. Dar e vremea, in fine, sa punem prioritatile-n ordinea lor naturala: anume: 1) Infrastructura si 2) educatie de calitate. Restul? Pai, restul e cam gargara…

    Toate cele bune, Nea Marin

  • D. Dumitriu: (6-11-2006 la 00:00)

    Ma bucur ca Nea Marin a adus vorba de „made in Romania”. Caci este un lucru foarte delicat, „made in Romania ” a facut si Ceausescu, si i-a iesit prost.

    Sunt de acord ca trebuie multa educatie, ca oamenii sa mai cumpere si produse locale, altfel sandramaua economiei locale da faliment.
    Daca „made in Romania” nu se face prin educatie si din convingere proprie, atunci intr-o buna zi ea se va face prin impunere de catre vreun lider nationalist-extremist, si atunci va fi rau, ca aproape sigur nu se va face cu cap, si ajungem iar la lipsurile de dinainte de 1989.

    Am locuit o vreme in Portugalia. Tara mai mica, 10 milioane de locuitori. Nu au masina nationala, deci toate masinile sunt din import (si ce mai masini, BMW la tot pasul), de unde au automat in minte ca au nevoie si de importuri, fara ca asta sa insemne ca nu sunt nationalisti pe anumite segmente. Pe de alta parte, produc masline si portocale, dar unele supermarketuri spaniole (si chiar si portugheze) vand masline si portocale din Spania. Concurenta cam neloiala…

    Nu numai Portugalia, dar si Romania, este evident ca nu poti produce totul la tine in tara. Ai nevoie de importuri, caci unele lucruri nu stii tu asa de bine sa le produci, deci le importi, ca sa ai calitate. A nu se uita: clientul trebuie intotdeauna multumit prin calitate, nu pot face „made in Romania” cu mere padurete, ca astfel se nemultumeste populatia si se rascoala.
    Deci, am nevoie de importuri acolo unde nu pot eu produce de calitate si la pret bun.
    Dar, ca sa am din ce plati sanatos importurile, trebuie sa export si eu, ca tot schimbul asta se face in bani grei, euro, dolari, pe care ii pot obtine sanatos doar prin balanta echilibrata import/export.

    Deci, trebuie sa export si eu, si ca sa export trebuie sa fiu competitiv calitate-pret, puternic. Trebuie sa ma axez numai pe unele produse, ca nu pot fi competitiv in toate.

    Pe de alta parte, la unele produse pe care romanii le cumpara, chiar nu e nevoie de calitate din import. Aici ma cam doare pe mine cand vad ce se intampla la Supermarketul X in Bucuresti. Mic exemplu din cumparaturile personale: iau 2 categorii de sapun, unul de baie/fata, de calitate, spre exemplu cumpar Nivea (din import), si mai cumpar si sapun de spalat pe maini. Acesta nu ma intereseaza sa fie cine stie ce calitate, nici pretul nu prea ma intereseaza, ca si asa e ieftin, in consecinta pentru sapunul de maini am tot incercat sa gasesc la supermarketul X sa cumpar un sapun romanesc. Imposibil. La gama de sapunuri ieftine, numai sapunuri din Turcia, iar gama nr.1 a supermarketului X este „made in Polonia”. Etc. Pai eu ma integrez in UE facand sa prospere producatori din Turcia, care si-asa nu e sigur ca intra in UE? Nu ca am ceva cu Turcia sau Polonia, dar trebuie sa se termine o data cu Romania tara unde toti prospera, numai romanii sunt ultimii la rand cand e de profitat, si raman cu firimiturile. Si asta in propria tara, asta e cel mai dureros si mai prostesc, ajungandu-se la doinele de jale binecunoscute „tara noastra aur poarta, noi cersim din poarta-n poarta”.

    Revenind, din toate sapunurile din raft, ieftine sau scumpe, doar Palmolive mai sunt unele facute in Romania (desi nu toate), dar si astea de o firma multinationala, deci profitul nu merge la un patron roman cinstit, ci la New York sau la Tokyo sau aiurea.
    Gasesc acest lucru inadmisibil, si nu mi se pare normal ca romanii au fost deschisi fata de supermarketul X si au permis accesul acestora pe piata romaneasca chiar oferind facilitati (ca deh, un primar uns nitel face si drum de acces din bani publici pentru Supermaketul X, si alte facilitati smecheresti, unde ei cred ca oamenii nu vad toate smecheriile astea de 2 lei), iar pe supermarketul X in cot ii doare de producatorii romani, acolo unde chiar pot ajuta cu ceva (ca in alte situatii, obiectiv nu e cazul).
    Ca sa nu mai vorbim ca este anti-economic comportamentul supermarketului X, deoarece daca nu incurajeaza si producatorii locali, acolo unde se poate, pai atunci romanii vor fi nitel mai saraci (profitul va pleca in alta parte), nu vor avea putere de cumparare, si in cativa ani poate ca da faliment supermarketul X in Romania.
    Desigur, aici intervine faptul ca in cativa ani ei deja si-au scos profitul cu varf si indesat, si nu ii mai intereseaza. Sincer, o astfel de gandire capitalista imi provoaca sila, ma refer la batjocura dupa ce te-ai vazut cu sacii in caruta fata de cineva care a fost amabil odata cu tine.

    Cum am spus, problema „made in Romania” este delicata, si poate fi discutata pe o mie de fete. Un singur lucru imi este clar: daca „made in Romania” nu isi gaseste un anumit loc, un echilibru, sa nu fii invadat numai de produse straine chiar si cand nu este cazul, mai devreme sau mai tarziu vor aparea grave crize economice si financiare pentru tara care nu stie sa isi armonizeze interesele.



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
Citește articolul precedent:
O NOUA CARTE DE VERSURI A LUI DAN DANILA, de Mihai Posada

Dan Dănilă - Calendar poetic Trăind în străinătate, ca atâţia alţi români, Dan Dănilă simte în modul cel mai firesc...

Închide
18.221.53.209