Loading

caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Comunicate de presa



 

Apel către Juriul Premiului Mihai Eminescu – Opera Omnia

de (21-1-2015)
3 ecouri

Apel către Juriul Premiului Mihai Eminescu – Opera Omnia

Domnilor Nicolae Manolescu, Mircea Martin, Ion Pop, Cornel Ungureanu, Al. Cistelecan, Ioan Holban, Mircea A. Diaconu

Dragi Profesori şi membri ai juriului de la Botoşani,

Sunteţi cei de la care am învăţat, în deceniile din urmă, poezie.

Am învăţat cum să o recunoaştem; şi am învăţat cum să vorbim despre ea.

Şi, mai ales, am învăţat că adevărul poeziei nu se negociază. Aţi vorbit liber despre poezie în cele mai puţin libere vremuri.

Tocmai în numele acestei lecţii bine predate şi bine învăţate, o să vă vorbim şi noi liberi în rândurile de mai jos.

Prin ce s-a întâmplat la Botoşani, când un premiu de prestigiu superlativ a revenit unui poet cel mult onorabil, în dauna unor poeţi într-adevăr superlativi, aţi făcut un lucru grav: aţi încălcat adevărul poeziei.

Credem şi simţim că v-aţi îndepărtat în anii din urmă de spiritul acestui premiu, care ar trebui să impună respectul contemporanilor noştri. Să nu uităm cine a fost premiat şi celebrat la Botoşani din 1991 încoace: e o listă deja lungă care face onoare poeziei româneşti din secolul XX, de la Mihai Ursachi şi Gellu Naum la Mircea Ivănescu, Emil Brumaru şi Angela Marinescu.

În ciuda oricărei relativizări critice prin care am putea justifica premierea unui poet ajuns la deplina maturitate artistică în detrimentul altuia, un cititor înfocat şi un bun cunoscător al literaturii române din ultimele decenii nu poate comite astfel de erori fără a fi bănuit de malversaţie.

Sau de dezertare de la misiunea care v-a fost încredinţată.

Sau de servirea unor interese de grup care nu au legătură cu răsplătirea şi celebrarea vocilor poetice care ne-au marcat epoca şi răsună cu cea mai mare claritate în literatura noastră de azi.

Ceea ce s-a întâmplat în 2015, prin premierea lui Gabriel Chifu, după decizia aproape la fel de flagrantă din 2013, când laureat a fost Nicolae Prelipceanu, adică răsplătirea unor literatori şi funcţionari conştiincioşi, şi nu a unor poeţi care sunt repere, stele fixe pentru cei de azi, arată că nu vă mai pasă.

Aceasta este eroarea despre care vorbeam, la un sfert de secol de la impunerea unui premiu în care ne încăpăţânăm să credem în continuare. Ea aduce atingere tuturor: şi nominalizaţilor nedreptăţiţi, şi reputaţiei membrilor juriului, şi prestigiului premiului în cauză. Ba chiar şi premiatului, în fond.

Vă propunem ceea ce ni se pare a fi singura posibilitate de reparaţie morală după o asemenea eroare: demisia de onoare din juriu, în bloc.

Aţi servit cu profesionalism exemplar acest premiu; dacă el înseamnă astăzi atât de mult, acest lucru vi se datorează. Lista premiaţilor, cel puţin până la un punct, vorbeşte elocvent despre aceasta. Aţi reuşit să instituiţi drept normal superlativul într-un sistem literar al aproximativului.

Însă la fel de adevărat este că, în anii din urmă, poeţii laureaţi n-au mai fost de acelaşi nivel. Sincopele sunt tot mai evidente de la an la an. Am sperat cu toţii că sunt doar erori inerente, accidente de parcurs, după care lucrurile se vor întoarce la acea normalitate a excelenţei. Am răsuflat uşuraţi anul trecut, când desemnarea lui Ion Mureşan a reuşit aceasta.

Anul acesta, însă, ştacheta a coborât nepermis de jos. Am zice că, de fapt, s-a prăbuşit. Mai jos de atât, o vom spune cu fermitate, e greu de ajuns.

Pot exista explicaţii pentru aceasta. Cea mai plauzibilă ar fi că e dificil pentru un critic să evalueze anvergura reală a unui poet din generaţii subsecvente lui. Or, prin forţa naturală a lucrurilor, toţi poeţii laureaţi vor fi, în anii care urmează, optzecişti. Ba chiar nouăzecişti. Dumneavoastră îi vedeţi, probabil, drept încă tineri. Noi îi vedem aproape clasicizaţi.

Poeţi esenţiali ai ultimelor trei decenii, ca Alexandru Muşina sau Traian T. Coşovei, dispăruţi recent, nu vor mai putea primi acest premiu. E o inechitate pentru care nu se poate să nu simţiţi o strângere de inimă. Ei ar fi fost îndreptăţiţi, la deplina maturitate creatoare, să fie laureaţi pentru întreaga lor operă la Botoşani. Aţi fi luat, astfel, decizii legitime, greu de pus sub semnul îndoielii.

De aceea, credem că un nou juriu, compus din scriitori mai tineri decât cei care urmează să fie premiaţi, ar vedea poate relieful valoric în linii mai juste.

Vă rugăm, prin urmare, să acceptaţi propunerea noastră: aceea a demisiei de onoare.

E radicală, poate. Dar vine din acel radicalism al poeziei despre care ne-aţi vorbit, atât de frumos, atât de convingător, în cărţile pe care le-aţi scris. Cu unele dintre acestea am crescut şi le păstrăm pe primul raft al criticii româneşti postbelice.

Cărţilor dumneavoastră, exemplare, li se va adăuga un gest exemplar. Care va repara nedreptatea prezentă – şi le va împiedica pe cele viitoare. Veţi arăta astfel că, de fapt, iubiţi poezia la fel de mult ca noi – cei care, de dragul ei, riscăm să vă mâhnim şi să vă pierdem, acolo unde ea există, prietenia. Pe care o preţuim aşa cum se cuvine.

S-ar putea ca această scrisoare deschisă să ne despartă. Sau, dimpotrivă, s-ar putea să arate că, aşa cum spuneam, şi dumneavoastră, şi noi iubim suficient de mult poezia pentru a face, de dragul ei, gesturi riscate: noi, acela de a primejdui o relaţie de firească preţuire şi gratitudine; dumneavoastră, acela de a proceda la o demisie de onoare.

Daţi, vă rugăm, acestei scrisori deschise şansa să arate că suntem, şi noi, şi dumneavoastră, membri ai acestei stranii specii a celor nebuni după poezie.

Cu speranţă,

Dorin Popa
Claudiu Komartin
Radu Vancu
Rita Chirian
Octavian Soviany
Florin Iaru
Emilian Galaicu-Păun
Dumitru Crudu
Paul Cernat
Dan Coman
Marin Mălaicu-Hondrari
Svetlana Cârstean
Andrei Terian
Mihail Vakulovski
Bianca Burţa-Cernat
Ştefan Manasia
Alex Goldiş
Bogdan-Alexandru Stănescu
Liviu Antonesei
Ionel Ciupureanu
Nicolae Avram
Elena Vlădăreanu
Alexandru Vakulovski
Cosmin Perţa
Ion Buzera
Paul Vinicius
Anca Mizumschi
Dan Iancu
Ciprian Măceşaru
Andrei Dósa
Aleksandar Stoicovici
Sorin Despot
Radu Niţescu
Laurenţiu Ion

P.S. Cei care vor să-şi exprime adeziunea la Apel o pot face trimiţând un mesaj pe adresa: apel.pentru.poezie@gmail.com

=======================

Dorin POPA, Assoc. Professor
Journalism & Communication Sciences, Faculty of Letters
„Al. I. Cuza” University, Iasi, Romania
Expert ARACIS (RAQAHE), CNCS (NRC)
E-mail: dpopa@uaic.ro, dorinpopa9@gmail.com
Website: www.postdoc.commscie.uaic.ro, dorinpopa.wordpress.com

Dorin Popa
http://www.lapunkt.ro/2015/01/19/o-modesta-propunere-apel-catre-juriul-premiului-mihai-eminescu-opera-omnia/#comment-111026

Ce părere aveţi despre acest articol?
  • Corect 
  • Frumos spus 
  • Îmi dă de gândit 
  • Am învăţat ceva! 

Ecouri

  • George Petrineanu: (22-1-2015 la 08:26)

    Un comentariu, sau mai bine zis o sugestie din partea subsemnatului care nu sint specialist in literatura.

    O demisie din pacate nu rezolva mare lucru. Riscul este ca va continua contestarea comisiilor, oricare ar fi ele.

    Ceeace este necesar ar fi poate o metodologie. Pe saitul unui prestigios premiu pentru literatura, Nobel, se face o prezentare amanuntita a procesului de alegere a laureatilor. Ar merita aruncata o privire. Suedezii sint cunoscuti in general pentru meticulozitatea analizelor lor si pentru lipsa lor de prejudecati in alegerea manierelor de lucru optime.

    Decit o furtuna intr-un pahar, mai bine o pregatire meticuloasa ca sa nu se mai intimple si data viitoare.

    Process of Nomination and Selection
    http://www.nobelprize.org/nomination/literature/index.html

    Pentru cine nu are timp, o reproducere a descrierii mai jos:

    Nomination and Selection of Literature Laureates

    Nominations to the Nobel Prize in Literature can be made by qualified persons only. The names of the nominees and other information about the nominations cannot be revealed until 50 years later.

    Candidates for the 1963 Nobel Prize in Literature
    Candidates for the 1962 Nobel Prize in Literature

    Process of Nomination and Selection

    The Nobel Committee for Literature sends invitation letters to persons who are qualified to nominate for the Nobel Prize in Literature.

    Qualified Nominators

    The right to submit proposals for the award of a Nobel Prize in Literature shall, by statute, be enjoyed by:

    1. Members of the Swedish Academy and of other academies, institutions and societies which are similar to it in construction and purpose;
    2. Professors of literature and of linguistics at universities and university colleges;
    3. Previous Nobel Laureates in Literature;
    4. Presidents of those societies of authors that are representative of the literary production in their respective countries.

    Selection of Nobel Laureates

    The Swedish Academy is responsible for the selection of the Nobel Laureates in Literature, and has 18 members. The Nobel Committee for Literature is the working body that evaluates the nominations and presents its recommendations to the Swedish Academy, and comprises four to five members.

    Who is eligible for the Nobel Prize in Literature?

    The candidates eligible for the Literature Prize are those nominated by qualified persons (see below) who have received an invitation from the Nobel Committee to submit names for consideration. Other persons who are qualified to nominate but have not received invitations may also submit nominations. No one can nominate himself or herself.

    How Are the Nobel Laureates in Literature Selected?

    Nomination process

    Below is a brief description of the process involved in choosing the Nobel Laureates in Literature.

    September – Invitation letters are sent out. The Nobel Committee sends out nomination forms to 600-700 individuals and organizations qualified to nominate for the Nobel Prize in Literature.

    February – Deadline for submission. The completed forms must reach the Nobel Committee not later than 31 January of the following year. The Committee then screens the nominations and submits a list for approval by the Academy.

    April – Preliminary candidates. After further studies, the Committee selects 15–20 names for consideration as preliminary candidates by the Academy.

    May – Final candidates. The Committee whittles down the list to five priority candidates to be considered by the Academy.

    June-August – Reading of productions. The members of the Academy read and assess the work of the final candidates during the summer. The Nobel Committee also prepares individual reports.

    September – Academy members confer. Having read the work of the final candidates, members of the Academy discuss the merits of the different candidates’ contribution.

    October – Nobel Laureates are chosen. In early October, the Academy chooses the Nobel Laureate in Literature. A candidate must receive more than half of the votes cast. The Nobel Laureates names are then announced.

    December – Nobel Laureates receive their prize. The Nobel Prize Award Ceremony takes place on 10 December in Stockholm, where the Nobel Laureates receive their Nobel Prize, which consists of a Nobel Medal and Diploma, and a document confirming the prize amount.

    Are the nominations made public?

    The statutes of the Nobel Foundation restrict disclosure of information about the nominations, whether publicly or privately, for 50 years. The restriction concerns the nominees and nominators, as well as investigations and opinions related to the award of a prize.

    Opinie solidară cu comentariul Imi place 1 Nu-mi place 0

  • Alexandru Leibovici: (22-1-2015 la 20:12)

    Oare o metodologie (de fapt un orar) poate contribui substanţial la reducerea premierilor pe bază de clanuri, simpatii personale şi alte consideraţii care nu au nimic de-a face cu gusturile artistice ale juriului?

    Opinie solidară cu comentariul Imi place 2 Nu-mi place 0

  • George Petrineanu: (23-1-2015 la 11:04)

    @Alexandru Leibovici

    „Oare o metodologie (de fapt un orar) poate contribui substanţial la reducerea premierilor pe bază de clanuri, simpatii personale şi alte consideraţii care nu au nimic de-a face cu gusturile artistice ale juriului?”

    Da, o observatie esentiala. Juriul ar avea obligatia elementara sa faca alegerea pe baza gusturilor lui artistice, la fel cum face si un judecator.
    O metodologie e un bun inceput pentru ca spune lucrurilor pe nume, reduce improvizatiile, este independenta de cei care o aplica, este perfectibila. Nu este neaparat o pavaza impotriva necinstei, dar e mai buna decit metodologia bunului plac.

    Si premiile Nobel sint contestate, dar merita pastrata proportia.

    Opinie solidară cu comentariul Imi place 0 Nu-mi place 0



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
54.162.232.51