Loading

caractere mai micireseteazacaractere mai mari

Cele mai recente contributii la rubrica Extern



 

Scandalul molestărilor sexuale afectează reputaţia BBC

de (28-10-2012)
3 ecouri

Directorul general al BBC, George Entwistle, a dat răspunsuri în faţa unei comisii parlamentare cu privire la acuzaţii de muşamalizare a unor molestări sexuale, unele chiar acte de pedofilie, petrecute timp de zeci de ani chiar în interiorul corporaţiei publice de radio şi TV.

Acuzaţiile îl au în centru pe Sir Jimmy Savile, un prezentator de emisiuni de copii şi disc jockey la BBC, decedat anul trecut la vârsta de 84 de ani.

Proaspătul şef al BBC, care şi-a preluat funcţia abia luna trecută, a fost pus în situaţia să explice deputaţilor comisiei de cultură şi mass-media de ce s-a renunţat difuzarea la sfârşitul lui 2011 a unui reportaj anchetă cu privire la acuzaţii de molestare sexuală avându-l în centrul lor pe Jimmy Savile, care abia încetase din viaţă.

Reportajul urma să fie difuzat în cadrul emisiunii Newsnight, un reputat program de analize, difuzat de luni până vineri de la ora 22.30.

Editorul emisiunii, Peter Rippon, a decis să retragă reportajul, care cuprindea interviuri cu persoane care-l acuzau pe Jimmy Savile de molestare sexuală, motivând că nu existau suficiente probe şi că până şi procuratura, care investigase acuzaţiile pe timpul vieţii lui Savile, hotărâse să nu-l trimită în judecată.

Mai mult, de Crăciun 2011, BBC a difuzat o emisiune omagială Jimmy Savile, deşi comportamentul prădalnic al fostului prezentator era un fel de secret al lui Polichinelle în interiorul corporaţiei şi nu numai.

Jimmy Savile este acuzat că în anii ’60, ’70 şi ’80 ar fi molestat sexual nenumărate persoane, mai ales minori, care erau invitaţi pe platou la emisiunile sale.

Dar Savile a fost de neatins pe durata vieţii, nu neapărat datorită popularităţii emisiunilor sale, ci mai ales datorită activităţilor sale cu scop caritativ, estimate a fi colectat circa 40 de milioane de lire sterline. De altfel, această activitate i-a şi adus titlul de Sir în 1990, atribuit de Regina Elisabeta a II-a la propunerea premierului de la acea vreme, Margaret Thatcher, cu care Savile a avut relaţii privilegiate.

De altfel, Savile a păcălit foarte multe persoane de prim rang în viaţa publică, ceea ce i-a permis să-şi continue nestingherit agresiunile sexuale.

Scandalul a izbucnit cu violenţă pe 3 octombrie 2012, când ITV, cea mai mare reţea TV terestră privată şi principal competitor al BBC, a difuzat un documentar de genul aceluia pe care BBC decisese să nu-l mai difuzeze, în care victime ale lui Savile vorbeau pentru prima oară în public.

La scurt timp s-a aflat că peste 200 de persoane făcuseră plângeri la poliţie în legătură cu molestări sexuale din partea lui Savile.

Comisie de anchetă

BBC s-a văzut pusă în defensivă şi a trebuit să explice mai întâi de ce nu a difuzat acum un an reportajul în care erau dezvăluite acuzaţiile pe care ITV le-a făcut publice în octombrie 2012.

A urmat o serie de justificări care mai de care mai neconvingătoare şi până la urmă editorul Newsnight Peter Rippon, cel care a decis nedifuzarea materialului, a trebuit să renunţe la funcţie, iar BBC a făcut apel la o comisie independentă condusă de fosta judecătoare Janet Smith ca să investigheze cazul.

Printre întrebările care-şi aşteaptă răspunsul este şi ce a ştiut conducerea BBC despre reportajul aruncat la coş şi dacă au existat presiuni ca el să nu fie difuzat.

Dar poate partea cea mai jenantă a acestui scandal şi de fapt cea mai gravă sunt molestările sexuale în sine. Cum a fost posibil ca timp de zeci de ani, în sedii ale BBC, angajaţi şi colaboratori ai corporaţiei să se dedea la practici care, chiar la acea vreme, erau pedepsite de lege.

În preziua audierii lui Entwistle de către parlamentari, BBC a difuzat la oră de maximă audienţă în cadrul emisiunii Panorama o anchetă cu privire la cazul Savile în care au ieşit la iveală detalii cutremurătoare. Pe lângă acuzaţii de molestare sexuală împotriva lui Savile, un martor spunea că după o emisiune a acestuia, invitatul său, cântăreţul rock Gary Glitter (ulterior condamnat pentru pedofilie) a avut relaţii sexuale cu o minoră în incinta BBC.

Între timp s-a aflat că se află sub investigaţie nouă actuali angajaţi ai BBC, sub acuzaţia grave de molestare sexuală.

După difuzarea luni 22 octombrie a emisiunii Panorama, organizaţii de caritate care au ca obiect de activitate asistenţa către persoanele molestate în copilărie au relatat o explozie a numărului de sesizări.

Pe lângă aspectul penal, în care oricum Jimmy Savile nu mai poate fi tras la răspundere, există şi latura civilă, pentru că aceste plângeri deschid calea solicitării de daune din partea victimelor, BBC fiind în pericol să plătească milioane de lire.

Şi nu e vorba doar de BBC, ci şi de sistemul naţional de sănătate (NHS), pentru că Savile este acuzat de molestarea unor persoane vulnerabile în spitalele unde şi-a desfăşurat activităţile de caritate.

În final, rămâne întrebarea: cum a fost posibil ca timp de zeci de ani un personaj public atât de cunoscut şi stimat să se dedea nestingherit la practici care au ruinat vieţile a zeci dacă nu sute de persoane, în incinta unei instituţii de reputaţia BBC? Și dacă acest fenomen a fost posibil la BBC, care a fost amploarea lui în restul societăţii, presupus civilizate, din Marea Britanie?

Articolul a fost preluat de la contributors.ro

Ce părere aveţi despre acest articol?
  • Corect 
  • Frumos spus 
  • Îmi dă de gândit 
  • Am învăţat ceva! 

Ecouri

  • Sfartz Pincu: (29-10-2012 la 02:16)

    Foarte bine documentat, ca deobiceiu, acest articol, Stimate Domnule Petru Clej ! Dar continutul sau nu vine in contradictie cu tema din articolul Dvs. „Mincinosul Ponta si standardele BBC”? Adica, si pe soarele BBC-ului sunt pete?

    Opinie solidară cu comentariul Imi place 3 Nu-mi place 1

  • Alexandru Leibovici: (29-10-2012 la 06:50)

    Domnule Şfartz, nu este nici o *contradicţie*. BBC-ul poate fi imparţial ca politică jurnalistică (că despre asta era vorba) şi în acelaşi timp un individ de acolo să fie molestator sexual şi pedofil.

    Sunt două chestii distincte. Cel puţin într-o primă aproximaţie.

    Pe de altă parte, aşa cum am mai semnalat, şi imparţialitatea BBC este contestată.

    Opinie solidară cu comentariul Imi place 2 Nu-mi place 0

  • Petru Clej: (29-10-2012 la 06:50)

    Ma refeream la standardele jurnalistice. Scandalul Jimmy Savile este regretabil si contravine regulilor fundamentale de functionare a BBC. Tocmai de aceea este considerat a fi cea mai mare criza din istoria BBC din ultimii 50 de ani.

    Opinie solidară cu comentariul Imi place 4 Nu-mi place 1



Dacă doriţi să scrieţi comentariul dv. cu diacritice: prelungiţi apăsarea tastei literei de bază. Apoi alegeţi cu mouse-ul litera corectă (apare alături de mai multe variante) şi ridicaţi degetul de pe litera de bază. Încercaţi!

Reguli privind comentariile

 
54.162.114.84